עבור לתוכן העמוד
Menu

הבעיה הפלסטינית חוזרת לסדר היום הבינ"ל

לאחר תקופה ארוכה שבה נעלמה הבעיה הפלסטינית מסדר היום האזורי והבינלאומי היא שבה וחוזרת אליו בעקבות שני אירועים מרכזים הקשורים זה בזה. מדובר בנאומו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס באו"ם שבו איים שלא לקיים את הסכמי אוסלו ופרץ גל הטרור והאלימות הפלסטינית הנמשך זה כבר יותר משלושה שבועות. כן, הפלסטינים שוב מוכיחים כי הם רואים […]

לאחר תקופה ארוכה שבה נעלמה הבעיה הפלסטינית מסדר היום האזורי והבינלאומי היא שבה וחוזרת אליו בעקבות שני אירועים מרכזים הקשורים זה בזה. מדובר בנאומו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס באו"ם שבו איים שלא לקיים את הסכמי אוסלו ופרץ גל הטרור והאלימות הפלסטינית הנמשך זה כבר יותר משלושה שבועות.

כן, הפלסטינים שוב מוכיחים כי הם רואים בטרור ובאלימות כלים לגיטימיים להעלאת דרישותיהם המדיניות בפני ישראל והעולם.

נאומו של הנשיא אובאמה בעצרת הכללית של האו"ם, שבו התעלם לחלוטין מהנושא הפלסטיני, שב והדגיש כי ממשל אובאמה, הנמצא לקראת סיום דרכו, איננו יכול להושיע את הפלסטינים וכי כל עוד אין סכנה לביטחון האזורי במזרח התיכון הוא מסתפק בתחזוקה שוטפת של הסכסוך הישראלי פלסטיני.

הפלסטינים תולים תקוות בגל הטרור הנוכחי שלהם, שתהיה לו השפעה גדולה על ישראל ועל הקהילה הבינלאומית ושיביא לשינוי במצבם המדיני כפי שהאינתיפאדה הראשנה ב1987 הביאה בסופו של דבר להסכמי אוסלו. לכן הם מנסים להחיות את גל הטרור ולהנשים אותו כל הזמן כדי לפתח אותו ולהפוך אותו למנוף לחץ מדיני על ישראל.

צעדי הביטחון המוגברים של ישראל בירושלים מצליחים להקשות על דור הסכינאים הפלסטיני החדש לבצע בהצלחה פיגועים, לכן יש סימנים כי טרור הסכינים הפלסטיני מתרחב מירושלים גם לעבר חלקים אחרים בגדה כמו אזור חברון שבו יש נוכחות גדולה וחזקה של תנועת חמאס.

היוזמה של הרביעייה הבינלאומית לחדש את תהליך המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים צפוייה להיתקל, בגלל גל הטרור, בקשיים עצומים. המשלחת של הרביעייה הבינלאומית שהיתה אמורה להגיע בשבוע שעבר לאזור לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו ועם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נאלצה לדחות את ביקורה עד להודעה חדשה.

מחמוד עבאס הסרבן מקשיח את עמדותיו. הוא מעודד מגל הטרור ומרגיש כי הוא שוב מחזיק את הקלפים בידיו, לכן הוא סירב ליוזמתו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי למפגש מרובע בירדן כדי להרגיע את הרוחות. לכן הוא גם מסרב בעקביות לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו ושב ומציב תנאים ישנים-חדשים לחידוש המשא ומתן.

סביר להניח כי מחמוד עבאס ינצל את גל הטרור והאלימות הנוכחי כדי לנסות ולהשיג מקסימום של הישגים מדיניים מישראל או מהקהילה הבינלאומית בטענה כי עליו "להביא הישג כלשהו " לעם הפלסטיני כדי להרגיעו.

 

היוזמה הצרפתית

הפלסטינים שואבים עידוד מכך שמצרים הפכה לחברה במועצת הביטחון של האו"ם. נימר חמאד, יועצו של יו"ר הרש"פ אמר לעיתון המצרי "אליום אלסאבע" ב-16 באוקטובר כי הדבר הזה יהיה גורם מסייע לבעיה הפלסטינית בזירת האו"ם.

הפלסטינים כבר פנו לאו"ם בשבוע שעבר בדרישה לקבלת הגנה בינלאומית לתושבי השטחים בעקבות צעדיה של ישראל.

אולם מה שמעניין יותר את הפלסטינים הינה היוזמה של צרפת להעברת הצעת החלטה במועצת הביטחון נגד מדיניות ההתנחלויות של ישראל ובעד הכרה מלאה במדינה הפלסטינית. היוזמה הזו מתעכבת כבר כמה חודשים ונתקלת בהתנגדות אמריקנית, הם חוששים שארצות הברית תטיל עליה וטו כתוצאה מלחץ של ישראל.

עפ"י פרסום בעיתון "לה פיגארו" ב-17 באוקטובר, צרפת דוחפת עכשיו במועצת הביטחון יוזמה לפרסום "קריאה נשיאותית" שתקרא להציב משקיפים בינלאומיים במקומות הקדושים בירושלים ובראשם בהר הבית.

פרסום הקריאה מחייב הסכמה מלאה של כל 15 החברות במועצת הביטחון ונראה כי הפלסטינים יתקשו להשיג אותו נוכח התנגדותה הנחרצת של ישראל, אולם, גל הטרור והאלימות הנוכחי מדאיג את הקהילה הבינלאומית והפלסטינים מנצלים אותו כדי לסחוט הישגים מדיניים ולהביך את ישראל בזירה הבינלאומית.

ככל שהפיגועים נמשכים ומצליחים הפלסטינים מתעודדים יותר ,הביטחון העצמי שלהם מתחזק וגם השנאה לישראל, כדאי לשים לב למשפט שאמר ב-16 באוקטובר אוסאמה חמדאן, ראש המחלקה לקשרי חוץ בתנועת חמאס:
"הישות שסכין מטבח מזעזעת אותה אסור שתתקיים".