עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר הפליטים – מה הפתרון הרצוי?

ההתעטפות בטלית המוסריות לא תפתור את משבר הפליטים. הדרך המוסרית ביותר להתמודדות עם המצב הנוכחי היא לפעול להפלת המשטרים העריצים המחוללים את משבר הפליטים תוך רתימת הפליטים למאבק לשחרור מולדתם. מלחמת האזרחים בסוריה, ומהפכות "האביב הערבי" שמוטטו את המשטרים בלוב ובתימן והביאו להקמת המדינה האסלאמית של דאעש, יצרו את משבר הפליטים הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. מיליונים מתדבקים על פיתחה […]

ההתעטפות בטלית המוסריות לא תפתור את משבר הפליטים. הדרך המוסרית ביותר להתמודדות עם המצב הנוכחי היא לפעול להפלת המשטרים העריצים המחוללים את משבר הפליטים תוך רתימת הפליטים למאבק לשחרור מולדתם.

מלחמת האזרחים בסוריה, ומהפכות "האביב הערבי" שמוטטו את המשטרים בלוב ובתימן והביאו להקמת המדינה האסלאמית של דאעש, יצרו את משבר הפליטים הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. מיליונים מתדבקים על פיתחה של אירופה בניסיון נואש לזכות במעמד של פליט.

משבר הפליטים הפך בקנדה לסוגיה מרכזית במערכת הבחירות. העיתונות, שרובה מזוהה עם מפלגות השמאל, דורשת מהממשלה לפתוח את השערים לפליטים מסוריה, ושני מועמדי השמאל בבחירות לראשות הממשלה התחייבו לקלוט מיידית עשרות אלפי פליטים. הייתה גם הצעה לקלוט 200 אלף פליטים סורים עד סוף שנת 2016. לעומתם, ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, חוזר ומדגיש כי קיים סיכון בקליטת פליטים ממדינות שהפכו לבסיס של ארגוני טרור, והוא מתמקד בסיוע לקליטת פליטים הנימנים על מיעוטים אתניים הנתונים בסכנה של רצח עם.

משבר הפליטים מעלה מספר שאלות עקרוניות, ובראשן מהי המכסה המקסימלית לקליטת פליטים? 50 אלף? 100 אלף? מיליון? 10 מיליון? 50 מיליון? 100 מיליון?באיזו נקודה צריכות מדינות המערב לסגור את השערים באופן מוחלט ולא להתיר עוד כניסה של פליטים על אף שהם נתונים לסכנת חיים?

הדגש על פתרון משבר הפליטים באמצעות קליטה של הפליטים במערב אינו מבטיח פתרון לטווח ארוך, שכן הוא עשוי לעודד מיליונים רבים אחרים ממדינות נוספות לנסות להגיע למדינות המערב כפליטים.

מעבר לכך, ההתמקדות בהיבט ההומינטרי אינה מעידה בהכרח על רמת מוסריות גבוהה. אי הטיפול בשורשי הבעיה, כלומר מאבק במשטרים העריצים, ובראש ובראשונה המדינה האסלאמית של דאעש, מעניקים הלכה למעשה לגיטימציה למשטרים אלה, המבצעים פשעים נגד האנושות המזכירים את המשטר הנאצי, ומשבר הפליטים אך יוסיף ויחמיר.

למי מדינות המערב צריכות להעניק עדיפות? לפליטים מוסלמים היכולים להיקלט בקלות בלמעלה מעשרים מדינות ערביות, או למיעוטים חסרי מדינה הנתונים בסכנת רצח עם, כמו למשל היזידים, הכורדים והדרוזים?

האם בדומה לפליטים הפלסטינים גם הפליטים הערבים ישוכנו ב"מחנות פליטים", תימנע מהם קבלת אזרחות והם יזכו ב"זכות השיבה" שתעבור מאב לבן ולדורי דורות?

ההתעטפות בטלית המוסריות לא תפתור את משבר הפליטים. הדרך המוסרית ביותר להתמודדות עם המצב הנוכחי היא לפעול להפלת המשטרים העריצים המחוללים את משבר הפליטים תוך רתימת הפליטים למאבק לשחרור מולדתם.