עבור לתוכן העמוד
Menu

תנועת חמאס שבה וקוראת תיגר על מחמוד עבאס

תנועת חמאס מזהה את חולשתו הפוליטית של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת קרב הירושה ומנצלת את המצב למחטפים וקביעת עובדות שלטוניות חדשות. עיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי דיווח ב-5 באוגוסט, מפי מקורות בתנועת חמאס, כי הנהגת התנועה הקימה באחרונה ברצועת עזה מנגנון מודיעין חדש ונפרד תחת הנהגה ביטחונית שאיננה קשורה למנגנון המודיעין הכללי בגדה. לפני כמה […]

תנועת חמאס מזהה את חולשתו הפוליטית של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת קרב הירושה ומנצלת את המצב למחטפים וקביעת עובדות שלטוניות חדשות.

עיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי דיווח ב-5 באוגוסט, מפי מקורות בתנועת חמאס, כי הנהגת התנועה הקימה באחרונה ברצועת עזה מנגנון מודיעין חדש ונפרד תחת הנהגה ביטחונית שאיננה קשורה למנגנון המודיעין הכללי בגדה.

לפני כמה ימים הודיע משרד הפנים ברצועת עזה כי סאמי נופל, מי שהיה המפקח הכללי של המשרד, מונה לעמוד בראש המנגנון החדש. המנגנון הוקם בשלב הראשוני בהיקף של בין 150 ל 200 איש מיחידות שונות והוא יאסוף מודיעין על התושבים והמוסדות הפלסטינים ועל כל המנגנונים הפוליטיים, הממשלתיים והצבאיים של תנועת חמאס ברצועה.

עפ"י הדיווח בעיתון, תנועת חמאס הציגה את כוונתה להקים את המנגנון החדש בפגישה שהתקיימה עם ראש ממשלת ההסכמה הלאומית ראמי חמדאללה ב-23 במרץ השנה והיא הבהירה כי למנגנון החדש יהיה קשר ישיר למשרדו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והוא יעביר אליו את כל הדיווחים הדרושים.

ראש הממשלה חמדאללה, הבטיח, עפ"י הדיווח, להעביר את הדברים למחמוד עבאס, אולם לאחר שלא נתקבלה שום התייחסות מהרש"פ, החליטה תנועת חמאס לפני שלושה חודשים על הקמת מנגנון המודיעין החדש.

תנועת חמאס לא הכחישה עד כה את הדיווח.

 

תנועת חמאס נמצאת במצוקה בחודשים האחרונים נוכח ניסיונות לערער את שליטתה הביטחונית ברצועת עזה באמצעות שיגור רקטות לעבר ישראל ע"י "ארגונים סוררים" כמו דאע"ש וארגון הג'יהאד האסלאמי וכן שורה של פיצוצים של מטעני חבלה בכמה מקומות ברצועה, שהאחרון שבהם היה הנחת מטעני חבלה מתחת לשש מכוניות של דרגי פיקוד בזרוע הצבאית של חמאס ושל ארגון הג'יהאד האסלאמי.

הקמת המנגנון החדש תשפר, ללא ספק את האיסוף המודיעיני של חמאס על הנעשה ברצועה.

אולם, לצעד הזה של תנועת חמאס יש השלכות פוליטיות נרחבות, הוא נתפס ברשות הפלסטינית כאיום על הלגטימיות של מחמוד עבאס והוא מגביר את המתח  בין פת"ח לחמאס ומרחיק עוד יותר את האפשרות לפיוס לאומי.

חוק היסוד (אלקאנון אלאסאסי-בערבית) הפלסטיני משנת 2003 קובע כי מנגנון המודיעין הכללי יהיה כפוף באופן ישיר לנשיא.

לכן, הצעד של תנועת חמאס נחשב כקריאת תיגר על שלטונו של מחמוד עבאס והוא בא בהמשך להצהרות של מנהיגי חמאס שהחריפו בשבועות האחרונים את הביקורת והאיומים על מחמוד עבאס והצהירו כי "כהונתו הסתיימה מזמן והיא איננה חוקית".

ברשות הפלסטינית רואים במהלך הזה של חמאס צעד נוסף המגביר את הפיצול בין הגדה לרצועה וסימן נוסף לכוונתה של תנועת חמאס להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל והקמת אמירות אסלאמית עצמאית ברצועה, מעין "חמסטאן".

אכן, כהונתו של מחמוד עבאס כיו"ר הרש"פ פגה מזמן , כך גם כהונתה של המועצה המחוקקת הפלסטינית(פרלמנט), אולם בהעדר אפשרות לקיים בחירות חדשות הם ממשיכים למלא את התפקיד שאליו נבחרו.

הצעד של תנועת חמאס שנעשה ללא אישורו של מחמוד עבאס, מאפשר לו להודיע על תנועת חמאס כתנועה בלתי חוקית הפועלת לחתור תחת השלטון הפלסטיני החוקי הקיים, בדיוק כפי שעשה הנשיא המצרי א-סיסי לתנועת "האחים המוסלמים".

אולם מחמוד עבאס איננו עבד אלפתאח א-סיסי,הוא עבר את גיל שמונים ובחודשים האחרונים הוא עסוק בקרב הירושה ברשות הפלסטינית, מחד, בנסיונות להכשיר מועמד מטעמו , כנראה סאיב עריקאת, שיירש אותו ויבטיח את עתידו, עתיד משפחתו ועתיד העסקים המשפחתיים של שני בניו, ומאידך גיסא בחיסול פוליטי של כל יריביו.

תנועת חמאס מנצלת את החולשה הזו, את הקיפאון המדיני והכישלון המנהיגותי של מחמוד עבאס וקובעת עובדות חדשות בשטח.