עבור לתוכן העמוד
Menu

טורקיה פועלת להקמת רצועת ביטחון בצפון סוריה

טורקיה נערכת לחלוקתה של סוריה בהסדר מדיני ואבטחת האינטרסים שלה בגבולה הארוך עם סוריה הנאמד בכ900 ק"מ. המטרה העיקרית של טורקיה הינה מניעת הקמת מדינה כורדית בצפון סוריה, מדינה שעלולה, מבחינתה, לעורר ולעודד את הכורדים בשטחה לדרוש גם כן עצמאות. מדובר באזור ביטחון באורך של 90 ק"מ ועומק של 50 ק"מ בסה"כ שטח של 4500 […]

טורקיה נערכת לחלוקתה של סוריה בהסדר מדיני ואבטחת האינטרסים שלה בגבולה הארוך עם סוריה הנאמד בכ900 ק"מ.

המטרה העיקרית של טורקיה הינה מניעת הקמת מדינה כורדית בצפון סוריה, מדינה שעלולה, מבחינתה, לעורר ולעודד את הכורדים בשטחה לדרוש גם כן עצמאות.

מדובר באזור ביטחון באורך של 90 ק"מ ועומק של 50 ק"מ בסה"כ שטח של 4500 ק"מ מרובע, מדובר בשטח גדול מאוד וטורקיה מבקשת גם לאסור את הטיסה האווירית בשטח זה.

הנשיא הטורקי ארדואן קיבל החלטה אסטרטגית להקים את איזור הביטחון נוכח ההתפתחויות הצבאיות בסוריה והתעוררות הכורדים בצפון סוריה ורצונם להקים מדינה. השאיפות הכורדיות מגיעות במסגרת חלוקתה הצפויה בפועל של סוריה בין משטרו של בשאר אסד, שאמור להתרכז ברצועת החוף, לבין גורמי הכוח האחרים הפועלים בסוריה.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-12 באוגוסט מפי פקיד בכיר במשרד החוץ הטורקי כי רצועת הביטחון בצפון סוריה תוקם בתוך שלושה חודשים ועיר הבירה שלה תהייה העיר אעזאז במחוז חלב.

על פי דיווחים בעיתונות הטורקית כוחות צבא טורקיה נערכים  למתקפה נגד ארגון דאע"ש באיזור הצפוני של העיר חלב בסוריה שתתואם עם צבא ארצות הברית.

לשדה התעופה הטורקי אנג'רליק הגיעו באחרונה כמה מטוסי F16    אמריקנים להשתתף במתקפה הצפויה וזאת בהסכמת שלטונות טורקיה.

אי אפשר לשלול את האפשרות כי טורקיה עשתה עסקה עם ממשל אובאמה וכי בתמורה לנכונותה להילחם בארגון "המדינה האסלאמית", אשר היא העלימה עין מפעילותו בשטחה בארבע השנים האחרונות, היא קיבלה "אור ירוק" מוושינגטון להקים איזור ביטחון בצפון סוריה ולפעול נגד מעוזי  מפלגת הפועלים הכורדית(PKK) בסוריה.

טורקיה נמנעת בשלב הזה מהכנסת כוחות קרקעיים לסוריה אולם מכיוון שדאע"ש לא יוכנע מהאוויר, וכדי להקים איזור ביטחון נקי, היא תאלץ לפעול גם באופן קרקעי בקרוב.

הכורדים בסוריה טוענים כי ארצות הברית "מכרה" אותם לטורקיה בתמורה להסכמתו של הנשיא ארדואן להילחם בדאע"ש, שזה כרגע האינטרס הראשון במעלה, מבחינתה.

הנשיא הסורי בשאר אסד שומר בינתיים על שתיקה נוכח כוונות טורקיה הן מכיוון שאין לו את הכוח הצבאי למנוע זאת והן מכיוןן שהמלחמה בכורדים בסוריה ובארגון דאע"ש משרתת את מטרותיו ומחלישה את אויביו.

נראה כי הכורדים בסוריה וארגון דאע"ש אינם מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים נוכח כוונתה של טורקיה. בשבוע שעבר ארעו ארבעה פיגועים בטורקיה, שלושה פיגועים באיסטנבול, אחד בסמוך לקונסוליה האמריקנית, והרביעי בעיר סירנאק.

בפיגועים האלה נהרגו ארבעה שוטרים טורקים, שלושה שוטרים אחרים נפצעו וגם עוד שבעה אזרחים.

הכורדים בסוריה ודאע"ש מאותתים לארדואן כי המלחמה נגדם בסוריה תביא לגל של טרור בטורקיה וכי הקמת אזור הביטחון הטורקי בצפון סוריה תגבה מטורקיה מחיר דמים כבד.