עבור לתוכן העמוד
Menu

הגברת המאמצים למציאת פיתרון למצב בסוריה

נראה כי בעקבות הסכם הגרעין ושינוי מאזני הכוח והאינטרסים באזור, פועלים גורמים שונים בניסיון למצוא פיתרון מדיני מוסכם למלחמת האזרחים בסוריה. המצב בסוריה הוא מורכב מאוד ויש סביבו מחלוקת אזורית ובינלאומית עמוקה, במיוחד סביב שאלת גורלו של הנשיא הסורי בשאר אסד. אולם, למרות חילוקי הדעות העמוקים ישנה הסכמה בין כל הצדדים המעורבים כי המשבר בסוריה […]

נראה כי בעקבות הסכם הגרעין ושינוי מאזני הכוח והאינטרסים באזור, פועלים גורמים שונים בניסיון למצוא פיתרון מדיני מוסכם למלחמת האזרחים בסוריה.

המצב בסוריה הוא מורכב מאוד ויש סביבו מחלוקת אזורית ובינלאומית עמוקה, במיוחד סביב שאלת גורלו של הנשיא הסורי בשאר אסד.

אולם, למרות חילוקי הדעות העמוקים ישנה הסכמה בין כל הצדדים המעורבים כי המשבר בסוריה זקוק ליוזמה מדינית מהירה ומעורבות בינלאומית דחופה ויעילה כדי להביא להפסקת ההרג וההרס ומניעת התחזקותו של ארגון דאע"ש.

שליח האו"ם המיוחד, סטיבן דה מיסטורה, נכשל עד כה במאמציו למצוא הצעה למתווה מדיני לפיתרון המשבר בסוריה שיהיה מוסכם כל כל הצדדים.

המדינות התומכות בהמשך שלטונו של בשאר אסד בסוריה, דהיינו, רוסיה ואיראן, מנסות למנף את הסכם הגרעין להשגת הסדר בסוריה שישרת את האינטרסים שלהן ויקבל לגיטימציה בינלאומית.

רוסיה ואיראן מזהות את הפחד המערבי והערבי מהתחזקות כוחו של דאע"ש ומנסות לנצל זאת כדי להשאיר את הנשיא בשאר אסד על כס השלטון.

על השולחן הבינלאומי מונחות כעת שתי יוזמות שאינן סותרות זו את זו. האחת, יוזמתו של נשיא רוסיה פוטין להקים קואליציה מרובעת למלחמה בדאע"ש שתורכב מסוריה-טורקיה-סעודיה- קטאר, והשניה, יוזמה איראנית חדשה המורכבת מארבעה עקרונות: הפסקת אש מיידית בסוריה, הקמת ממשלת אחדות לאומית, שינוי החוקה הסורית ועריכת בחירות חדשות בפיקוח בינלאומי.

שתי היוזמות האלה מתואמות עם המשטר הסורי ואיראן ורוסיה מנסות לקדם אותן מבחינה בינלאומית.

סוכנות הידיעות האיראנית דיווחה ב-5 באוגוסט מפי סגן שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבד אללהיאן, כי היוזמה האיראנית החדשה תוגש למזכ"ל האו"ם בתום הדיונים בין טהרן לדמשק ואילו רוסיה מתכוונת להזמין למוסקבה בשבוע הבא נציגים של האופוזיציה הסורית כדי לנסות ולשכנעם להסכים להצעות האלה.

האופוזיציה הסורית דוחה את יוזמת פוטין ואת היוזמה האיראנית ומתעקשת על החלפתו של נשיא סוריה בשאר אסד.

האופוזיציה הסורית רואה ביוזמה האיראנית מיחזור של ההצעה של בשאר אסד עצמו ב2013 לפיתרון המצב ברוסיה שלא התקבלה על ידי הקהילה הבינלאומית.

איראן מנסה לשפר מצידה את יוזמתה החדשה בעניין סוריה ומציעה בצידה פיתוי בדמות הקמת "מנגנון לביטחון המפרץ". על פי ההצעה האיראנית מדובר במנגנון שמחייב את חבריו, שיהיו איראן ומדינות המפרץ, והוא יבטיח את "כיבוד הריבונות של המדינות החברות בו ואי התערבות בענייניהן הפנימיים".

רוסיה ואיראן מנסות גם להראות למערב כי פניהן לשיתוף פעולה בנושא המלחמה בטרור. סגן שה"ח ברוסי בוגדנוב וסגן שה"ח האיראני עבד אללהיאן פרסמו הודעה משותפת, בתום פגישה ביניהם ב-4 באוגוסט, ובה קריאה "להקמת חזית רחבה נגד ארגון דאע"ש".

העיתונות הערבית מפיצה ידיעות כי מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים חשאיים עם ארצות הברית בנושא הסורי, העיתון "ראי אליום" פרסם ב-6 באוגוסט כי מתנהל משא ומתן חשאי ישיר בדרג נמוך בין דיפלומטים אמריקנים לגורמים סורים בנושא עתיד סוריה והמלחמה בדאע"ש.

שר החוץ הסורי ווליד מעולם הוזמן לעומאן על ידי עמיתו העומאני יוסף בן עלווי לדיונים בנושא הסורי.

לעומאן יש קשרים טובים עם איראן ועם דמשק, היא נתפסת כ"נייטרלית" ואיראן נעזרה בה למגעים דיסקרטיים עם סעודיה בנושא המשבר בתימן.

פרשנים ערבים מעריכים כי מסקט, בירת עומאן, עשוייה לשמש למרכז המשא ומתן בניסיון למצוא פיתרון למשבר בסוריה.

עדיין מוקדם להעריך מה ייצא מהמגעים החדשים האינטנסיביים בנושא הסורי אולם ברור כי בעקבות הסכם הגרעין השתנה סדר היום האזורי ונוכח הסכנה הגוברת מצד דאע"ש מנסים גורמים שונים לייצב את המצב בסוריה, כל אחד על פי האינטרסים שלו.