עבור לתוכן העמוד
Menu

אבו מאזן מכנס את המועצה הלאומית הפלסטינית

המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ), שהיא הפרלמנט של אש"פ, תתכנס ברמאללה במחצית החודש הבא. כך סוכם בפגישה שהתקיימה בסוף השבוע שעבר בירדן בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין סלים זענון (אבו אלאדיב) ראש המועצה הלאומית הפלסטינית. הישיבה תהיה ישיבה רגילה ולא ישיבה שלא מן המנין כפי שהחליט הועד הפועל של אש"ף לפני כשבועיים. לשכתו של סלים […]

המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ), שהיא הפרלמנט של אש"פ, תתכנס ברמאללה במחצית החודש הבא. כך סוכם בפגישה שהתקיימה בסוף השבוע שעבר בירדן בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין סלים זענון (אבו אלאדיב) ראש המועצה הלאומית הפלסטינית. הישיבה תהיה ישיבה רגילה ולא ישיבה שלא מן המנין כפי שהחליט הועד הפועל של אש"ף לפני כשבועיים.

לשכתו של סלים זענון כבר החלה בשיגור ההזמנות לחברי המל"פ בשטחים ובפזורה הפלסטינית. מדובר ביותר מ-700 חברים שכשני שליש מהם מתקשים לתפקד בגלל גילם המבוגר. עפ"י מקורות פלסטינים כ-60 מהם כבר הלכו לעולמם.

באש"ף מעריכים כי צפויות בעיות בהגעתם של חברי המל"פ הזקוקים לאישור ממשל חמאס ומישראל כדי לצאת מהרצועה וכן בהגעתם של חברי מל"פ ממדינות ערב השונות הצריכים להגיע לרמאללה לצורך ההשתתפות בכינוס.

לצורך השגת קוורום לדיונים זקוק יו"ר המל"פ להשתתפות 450 חברים.

על פי הודעת יו"ר המל"פ סלים זענון, הדיונים יעסקו בבחירת ועד פועל חדש לאש"ף המונה 18 חברים.

סדר היום הזה הוא לרוחו של מחמוד עבאס אשר ביקש את כינוס המל"פ כדי להקים ועד פועל חדש לאש"ף המורכב מנאמניו ועושי דברו.

לפני שלושה שבועות הוא הדיח את יאסר עבד רבו מתפקיד מזכ"ל הועד הפועל ומינה במקומו את סאיב עריקאת שהוא נאמנו ושאותו הוא מייעד להיות יורשו בתפקיד יו"ר הרש"פ כשיחליט לפרוש.

מחמוד עבאס פועל להוציא משורות הועד הפועל את פארוק אלקאדומי, מי שמשמש כראש המחלקה המדינית של אש"ף ואת ד"ר זכריא אלאע'א מבכירי פת"ח ברצועת עזה.

עתה מתברר כי ההצהרות על רענון מוסדות אש"ף והזרמת דם חדש לארגון על ידי בחירות למל"פ ולמועצה המרכזית, שהיא גוף הביניים המקשר בין המל"פ לועד הפועל של אש"ף, היו רק מסך עשן כדי להשאיר את המל"פ במתכונתו הנוכחית.
מדובר בגוף משותק חלקית, דבר שמשרת את התנהלותו הדיקטטורית של מחמוד עבאס בתהליך קבלת ההחלטות.

ההרכב הנוכחי של המל"פ איננו מייצג את המפה הפוליטית הרחבה בשטחים. בעבר הוסכם על הכללת תנועת חמאס וארגון הג'יהאד האסלאמי במל"פ אך מחמוד עבאס לא מצא לנכון להתייעץ עמם על הכינוס הנוכחי והם הודיעו כי יחרימו את הכינוס.

המהלך של מחמוד עבאס לכנס את המל"פ במתכונת הזו מחליש עוד יותר את מעמדו של אש"ף כנציג הבלעדי והיחיד של הפלסטינים. גם כך אש"ף איבד רבות ממעמדו בעקבות הסכמי אוסלו ב-1993 והקמת הרש"פ.

גם התחזקותה של תנועת חמאס והשתלטותה על רצועת עזה לפני כמה שנים כרסמו קשות במעמד הארגון שהוביל מאז הקמתו את המאבק בישראל.

הדבר הבולט בהזמנה לכינוס המל"פ הנוכחי הוא העדר סדר יום הכולל גיבוש מצע מדיני חדש של אש"ף, המעודכן להתפתחויות המדיניות והאזוריות האחרונות, ותוכנית עבודה מפורטת שתהווה את האג'נדה של העם הפלסטיני על כל פלגיו, שכן אש"ף מתיימר להיות הנציג הלגיטימי והבלעדי של כל הפלסטינים בעולם.

גם ההכנות לכינוס המל"פ אינן רציניות. אין דיונים מעמיקים בהשתתפות כל הפלגים הפוליטיים ומחמוד עבאס הקים ועדה מכינה הכוללת שלושה מנאמניו, ד"ר סאיב עריקאת – מזכ"ל הועד הפועל, אחמד אלמג'דלאני – חבר הועד הפועל ועזאם אלאחמד – חבר הועדה המרכזית של תנועת פת"ח.

נראה כי כינוס המל"פ הקרוב נועד לשרת את המטרה הפוליטית המיידית של מחמוד עבאס – השתלטות על הועד הפועל של אש"ף וחיסול מתנגדיו, דבר שיסייע לו בהמשך הדרך לקביעת יורשו בתפקיד, כשיחליט לפרוש. זאת נוכח הקושי העצום לקיים בחירות בשטחים בגלל הפיצול בין הגדה לרצועה והמשך הסכסוך עם תנועת חמאס.

ההערכה בשטחים היא כי מחמוד עבאס אכן יצליח במשימתו ואז הוא יערך לשלב הבא בתוכניתו – כינוס הועידה השביעית של פת"ח בסוף חודש אוטובר כדי לבחור את מוסדות התנועה.

בכינוס הזה צפויה למחמוד עבאס התנגדות קשה יותר לממש את תוכניותיו הפוליטיות מצד יריביו כמו מחמד דחלאן, מרוואן ברגותי, תוופיק טיראווי ואחרים.