עבור לתוכן העמוד
Menu

טורקיה נלחמת בדאע"ש ובכורדים

אט אט מתבהרות ההשלכות האזוריות של הסכם הגרעין על מדינות המזרח התיכון באופן שגורם להן לחשב את האינטרסים שלהן מחדש נוכח המצב שנוצר. אחת מהמדינות האלה היא טורקיה שמהווה מרכיב חשוב בקואליציה הסונית בראשות סעודיה נגד התפשטות איראן השיעית. בעקבות הפיגוע של דאע"ש בעיירה סורוג' בטורקיה לפני כמה ימים שבו נהרגו 30 איש ונפצעו כ100 […]

אט אט מתבהרות ההשלכות האזוריות של הסכם הגרעין על מדינות המזרח התיכון באופן שגורם להן לחשב את האינטרסים שלהן מחדש נוכח המצב שנוצר.

אחת מהמדינות האלה היא טורקיה שמהווה מרכיב חשוב בקואליציה הסונית בראשות סעודיה נגד התפשטות איראן השיעית.

בעקבות הפיגוע של דאע"ש בעיירה סורוג' בטורקיה לפני כמה ימים שבו נהרגו 30 איש ונפצעו כ100 בני אדם, פיגוע שזעזע את טורקיה, החל צבא טורקיה לפעול בתוך שטח סוריה, לראשונה מאז פרוץ מלחמת האזרחים לפני ארבע שנים. טורקיה פועלת נגד מעוזים של דאע"ש ושל הכורדים בצפון סוריה במקביל למאמציה לעצור פעילים של דאע"ש בתוך טורקיה.

על פי הדיווחים בעיתונות הטורקית, לדאע"ש יש בתוך טורקיה כ3000 פעילים. שירותי הביטחון של טורקיה עצרו כבר כמה מאות מהם ועוד כ1300 מתנדבים שהגיעו לטורקיה כדי לחצות את הגבול לסוריה ולהצטרף לשורות דאע"ש.

בין העצורים גם כמה מאות חשודים בהשתייכות למפלגת הפועלים הכורדית ה-PKK.

בסוף השבוע שעבר תקפו מטוסי קרב טורקים גם יעדים של ה-PKK בגבול סוריה ובגבול עיראק. מדובר בתקיפה ראשונה מאז נחתם הסכם השלום ב2013 בין אנקרה לבין מפלגת הפועלים הכורדית, שבאה בעקבות פיגוע שיוחס לה שבו נהרגו שני חיילים טורקים.

למעשה, טורקיה הצטרפה לקואליציה הבינלאומית נגד דאע"ש שמונה 60 מדינות. עד כה סירבה טורקיה להילחם בדאע"ש והתנתה זאת בפעילות של המערב נגד משטרו של בשאר אסד והטלת חרם אווירי (איסור טיסות) בשמי סוריה אולם כעת היא שינתה את עמדתה.

שלוש סיבות גרמו לטורקיה לשנות את עמדתה בעניין דאע"ש, האחת, הסכם הגרעין עם איראן שגרם לה להבין כי מעמדו של בשאר אסד התחזק וכי המעצמות ישלימו, ככל הנראה, עם רצונה של איראן להשאירו בשלטון.

הסיבה השניה היא הרצון להלחם בכורדים בסוריה, להקים אזור חיץ בתוך סוריה ולמנוע מהם הקמת מדינה כורדית על הגבול הטורקי-סורי דבר שעלול, מבחינתם, לעודד את הכורדים בטורקיה לצאת בדרישה לעצמאות.

טורקיה מבקשת להקים אזור חיץ בתוך סוריה באורך של 90 ק"מ ועומק של 50 ק"מ.

הסיבה השלישית קשורה בלחץ שהפעילו מדינות המערב על טורקיה שלא לאפשר מעבר מתנדבים זרים משטחה לתוך סוריה כדי להצטרף לדאע"ש. עפ"י נתונים שהתפרסמו בארצות הברית מפי גורמי מודיעין, כ 60 אחוזים מהמתנדבים הזרים של דאע"ש שהגיעו לסוריה באו מטורקיה. כשהחלה טורקיה להצר את צעדי ארגון דאע"ש בשטחה הוא ביצע את הפיגוע בסורוג' כדי לשגר לעברה אות אזהרה לחדול מפעולות אלה.

הכורדים בסוריה טוענים כי למעשה הנשיא הטורקי ארדואן עשה עסקה עם הנשיא אובאמה על פיה טורקיה תצטרף לקואליציה נגד דאע"ש בתמורה למניעת הקמת מדינה כורדית בצפון סוריה.

לפני כמה ימים שוחח הנשיא ארדואן בטלפון עם הנשיא אובאמה וסיכם עימו על הצטרפות טורקיה לקואליציה נגד דאע"ש. ארדואן התיר למטוסי קרב אמריקנים להשתמש בבסיס חיל האוויר אנג'רליק הקרוב לגבול עיראק סוריה.

סימן נוסף שמחזק את הטענה הזו הינה שתיקתה הרועמת של סוריה על הפעולות הצבאיות של טורקיה בשטחה. סוריה התנגדה נחרצות להקמת אזור חיץ טורקי בשטחה וראתה בכך כוונה בוטה להפיל את משטרו של בשאר אסד, ייתכן שסוריה שותקת מכיוון שישנן הבנות מאחורי הקלעים כי בעקבות הסכם הגרעין מדינות המערב ויתרו על דרישתן שבשאר אסד יירד מכס השלטון.

שר החוץ הבריטי פיליפ המונד הזכיר לפני כמה ימים את התוכנית של נשיא רוסיה פוטין להקים קואליציה מרובעת של סוריה-סעודיה-טורקיה וירדן כדי להילחם בדאע"ש. כידוע, התוכנית במקורה נועדה להציל את משטרו של בשאר אסד.

הנשיא הטורקי ארדואן הכריז מלחמת חורמה על דאע"ש. בנוסף למכות הצבאיות בשטח סוריה והמעצרים בטורקיה הוא הורה לסגור את אתר האינטרנט של הארגון בטורקיה, ראש הממשלה אחמד דאוטלו הודיע בגלוי כי "הפעולות הצבאיות בסוריה נועדו לפגוע בדאע"ש ובקבוצות הכורדיות".

מדובר באותו אדם אשר, כשהיה שר החוץ, אמר באוגוסט 2014 כי "דאע"ש היא קבוצה של סונים זועמים ונרדפים" וסירב לכנות אותה בשם ארגון טרור.

המלחמה של טורקיה בדאע"ש מהווה שינוי אסטרטגי חשוב לאחר שבמשך ארבע שנים נמנעה טורקיה מלהילחם בדאע"ש ואף העלימה עין מהזרימה של עשרות אלפי לוחמים, נשק וציוד המיועדים לדאע"ש בסוריה דרך שטחה.

דאע"ש בתמורה שמר על הפסקת אש ולא פעל נגדה, כעת המצב השתנה ויציבותה של טורקיה עלולה להיות בסכנה.

טורקיה נמצאת במצב רגיש, מפלגת "הצדק והפיתוח" של ארדואן לא הצליחה להשיג את הרוב הדרוש בבחירות לפרלמנט לאחר 13 שנים של שלטון ושליטה בכל המוסדות החשובים במדינה, ועדיין לא קמה בה ממשלה חדשה.

במצב הזה הנשיא ארדואן מהמר על כל הקופה ונכנס להרפתקה מסוכנת נגד דאע"ש והכורדים בסוריה שסופה לא ברור.