עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכם הגרעין מותיר את מדינות ערב נבוכות

הסכם הגרעין בין איראן למעצמות התקבל בהלם גדול ומבוכה במדינות ערב. התחושה אצלן היא תחושה של בגידה, ארצות הברית ויתרה עליהן כבנות ברית אסטרטגיות והעדיפה את איראן שהיא מדינה קיצונית התומכת ומעודדת טרור בכל העולם. שום מנהיג ערבי סוני לא התייצב עד לרגע זה בפני אמצעי התקשורת כדי להגיב על חתימת הסכם הגרעין בין איראן […]

הסכם הגרעין בין איראן למעצמות התקבל בהלם גדול ומבוכה במדינות ערב.

התחושה אצלן היא תחושה של בגידה, ארצות הברית ויתרה עליהן כבנות ברית אסטרטגיות והעדיפה את איראן שהיא מדינה קיצונית התומכת ומעודדת טרור בכל העולם.

שום מנהיג ערבי סוני לא התייצב עד לרגע זה בפני אמצעי התקשורת כדי להגיב על חתימת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. יתרה מזאת, גורם סעודי בכיר אמר לרשת CNN האמריקנית כי הסכם הגרעין "הינו טעות היסטורית ותגובתה של סעודיה תהייה חריפה".

לעומת זאת יצא מנהיג שיעי בכיר בצהלות שמחה על הישגה של איראן, מדובר בשיח' חסן נסראללה ראש ארגון חזבאללה בלבנון.

בראיון לרשת "אל-אח'באריה" הסורית ב-14 ביולי בירך השיח' נסראללה על הסכם הגרעין ואמר כי "מדובר בהסכם גדול וחשוב לאזור, ההסכמות שוללות מלחמה אזורית ומלחמת עולם". הוא העריך כי "איראן תהפוך לעשירה יותר ומשפיעה יותר".

מכך בדיוק חוששות מדינות ערב הסוניות.

מבחינת מדינות אלה, איראן תעבור עכשיו מ"מועדון הרשע והטרור" ללהיות בת ברית של המערב. היא תהפוך לכוח כלכלי גדול בעקבות הסרת הסנקציות, הכספים שלה שהוקפאו בחו"ל יופשרו ויוזרמו אליה מאות מיליארדי דולרים ויורחבו בה ההשקעות בעיקר מצד מדינות אירופה.

הסכם הגרעין מסמל מפנה חשוב ביריבות ארוכת השנים בין השיעה לסונה והשסע ביניהן צפוי להעמיק עוד יותר ולהתרחב.

השיעה קיבלה ב-14 ביולי חיזוק חסר תקדים באמצעות הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. ההסכם הביא להכרה בינלאומית בזכותה של איראן להמשיך ולהעשיר אוראניום, איראן קיבלה לגטימציה להיות מדינת סף גרעינית והעולם הכיר בכך שאיראן היא כוח אזורי חשוב שאין לזלזל בו וצריך להתחשב בו בכל הקשור למהלכים השונים במזרח התיכון.

בסעודיה יש הסבורים כי ארצות הברית הובילה את המהלך הזה כדי שהשיעה, שהיא המיעוט בעולם האסלאמי, תתחיל לפורר את הגוש הסוני הגדול, כלומר מדיניות אמריקנית של "הפרד ומשול".

המדינות הסוניות בטוחות שאיראן תנצל את הסכם הגרעין עם המערב ואת התחזקותה הכלכלית כדי להמשיך ולזעזע את היציבות במזרח התיכון.

מאז המהפכה החומיניסטית באיראן ב1979 פועלת איראן כדי לזעזע את היציבות במדינות הסוניות, היא עושה זאת באמצעות המיעוטים השיעים בלבנון, בעיראק, בסעודיה, בבחריין, כוויית ותימן. במסגרת שאיפתה להשיג הגמוניה בעולם הערבי ובעולם האסלאמי היא מסייעת להם כלכלית ומחמשת את חלקם כדי להשיג מטרה זו.

לפני כמה חודשים העריך הגנרל דיויד פיטראוס, ראש הCIA לשעבר כי "הסכנה באזור איננה בדאע"ש אלא במליציות של איראן".

ואכן, כוחה של אירן התחזק מאוד בעיראק באמצעות המליציות השיעיות המכונות "אלחשד אלשעבי", בתימן שולטים המורדים החות'ים(השיעים) במדינה, שלא לדבר על כוחו של ארגון חזבאללה בלבנון.

איראן לוטשת עיניה לעבר סעודיה, בחריין וכווית ומתכננת לזעזע את המשטרים בהן באמצעות המיעוטים השיעים.

המורדים החות'ים בתימן כבר פועלים בדרומה של סעודיה כדי לעורר את המיעוט השיעי נגד השלטון המרכזי.

שאיפות ההתפשטות של איראן במזרח התיכון, מצדיקות ,מבחינתה, גם חבירה לכוחות סונים בתנאי שהדבר משרת את מטרותיה ומסייע למלחמה באויביה, במקרה הזה מדובר בסיוע לארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועה במאבקם נגד ישראל.

אולם מסתבר שממשל אובאמה אינו רואה זאת כך, מבחינתו דאע"ש מהווה סכנה גדולה יותר מאיראן והוא ינסה להשתמש עתה בהסכם הגרעין כדי לנסות ולהפוך את איראן לבת ברית למלחמה בטרור של דאע"ש.

האם הסכם הגרעין יכול להוות גם נקודת מפנה שתעורר את מדינות ערב הסוניות להתאחד ולהקים ביחד כוח הרתעה עצמי משלהן מול איראן?

כנראה שלא, נראה שהן עסוקות בסכסוכים הפנימים שלהן ולא מסוגלות לעשות את המהלך הזה למרות שהוא לטובתן.

אולם, ייתכן שמרוץ החימוש הגרעיני כבר בפתח. הפרשן הסעודי הידוע, ג'האד אלחאזן פרסם ב-15 ביולי מאמר בעיתון "אלחיאת" שבו כתב כי "איראן שואפת לארסנל גרעיני וההסכם עם איראן על חשבוננו".

הוא קרא להקים "תוכנית גרעין צבאית ערבית", וטען כי "לא ייתכן מצב שמצרים וסעודיה ישאירו את עמיהן ללא הגנה".