עבור לתוכן העמוד
Menu

הזיקה בין גדודי אל-אקצה לארגון 'פתח' ומדיניותו בתחום הטרור

דובר של אחת מיחידות גדודי אל-אקצה ברצועת עזה מסביר את מהות הקשר בין הזרוע הצבאית להנהגת הארגון, והתיאום הצבאי ההדוק המתקיים בין רשויות חמאס לבין הגדודים. יהונתן דחוח-הלוי האם תנועת 'פתח' מעורבת בפעילות טרור? מהי הזיקה בין תנועת 'פתח' לבין הזרוע הצבאית של גדודי חללי אל-אקצה? אלו פלגים של גדודי חללי אל-אקצה כפופים ל'פתח' ואלו התפצלו ממנה? האם רשויות חמאס ברצועת עזה מאפשרות לגדודי […]

דובר של אחת מיחידות גדודי אל-אקצה ברצועת עזה מסביר את מהות הקשר בין הזרוע הצבאית להנהגת הארגון, והתיאום הצבאי ההדוק המתקיים בין רשויות חמאס לבין הגדודים.

יהונתן דחוח-הלוי

האם תנועת 'פתח' מעורבת בפעילות טרור? מהי הזיקה בין תנועת 'פתח' לבין הזרוע הצבאית של גדודי חללי אל-אקצה? אלו פלגים של גדודי חללי אל-אקצה כפופים ל'פתח' ואלו התפצלו ממנה? האם רשויות חמאס ברצועת עזה מאפשרות לגדודי אל-אקצה לפעול באופן חופשי?

על שאלות אלה ואחרות השיב לא מכבר "אבו עלי", דובר גדודי חללי אל-אקצה יחידות נביל מסעוד ברצועת עזה, בראיון לאל-ראסד אל-ערבי (12 ביולי), שחשף את דרך הפעולה של קואליצית הטרור המנוהלת על ידי חמאס ואת זיקות הגומלין בין הזרוע הצבאית של להנהגה הפוליטית.

אבו עלי ציין, כי ארסנל הנשק המצוי בידי גדודי אל-אקצה, יחידות נביל מסעוד, כולל רקטות, מרגמות כבדות, רובי צלפים. הארגון מכשיר פעילים למשימות התאבדות ויחידות מיוחדות לביצוע תקיפות בעומק ישראל. סד"כ כוח האדם של גדודי אל-אקצה יחידות נביל מסעוד כולל 500 לוחמים הרשומים בגדודי אל-אקצה.

רשויות חמאס, אמר אבו עלי, אינן מציבות כל מכשול בפני פעילות גדודי חללי אל-אקצה, אלא אדרבה מסייעות לגדודים בדומה לתמיכה הניתנת לכל שאר הזרועות הצבאיות והמוג'אהידין. הסיוע של חמאס בא לידי ביטוי בין היתר בהכשרות, באימונים ובהקצאת שטח להקמת עמדה של גדודי אל-אקצה בצפון רצועת עזה סמוך לגבול ישראל ובקרבת מקום לעמדות של גדודי אל-קסאם (חמאס), גדודי אל-קודס (הג'יהאד האסלאמי) וחטיבות אל-נאסר (ועדות ההתנגדות העממית) וגדודי המוג'אהידין.

אבו עלי מסר, כי ארבע מסגרות צבאיות של גדודי אל-אקצה פועלות בתיאום עם גדודי אל-קסאם ותנועת חמאס, והם: גדודי אל-חללי אקצה יחידות נביל מסעוד (وحدات الاستشهادي نبيل مسعود), גדודי חללי אל-אקצה חטיבת נידאל אל-עאמודי (لواء الشهيد نضال العامودي), גדודי חללי אל-אקצה קבוצות איימן ג'ודה (مجموعات أيمن جودة) וגדודי חללי אל-אקצה צבא אל-עאסיפה (جيش العاصفة). אבו עלי ציין, כי גדודי חללי אל-אקצה יחידות עבד קאדר אל-חוסייני (الشهيد عبد القادر الحسيني) השייכים ל'פתח' התפלגו מגדודי אל-אקצה. הוא ציין, כי "קיים תיאום רב בינינו [יחידות נביל מסעוד] לבין המסגרות הצבאיות האחרות [של גדודי אל-אקצה] בהיותנו נמצאים תחת תנועה אחת".

לדברי אבו עלי, בין גדודי חללי אל-אקצה וגדודי אל-קסאם מתקיים תיאום הדוק של הפעילות בשטח כדי למנוע "פעילות חריגה שתפגע באינטרס הלאומי העליון".

בתשובה לשאלה "כיצד אתה מפרש את הצהרות הנשיא עבאס נגד ההתנגדות בעזה ותיאורו אותה כחסרת ערך?", אמר אבו עלי, כי קיימים חילוקי דיעות בין ההנהגה הפוליטית של 'פתח' והזרוע הצבאית של הארגון, והרשות הפלסטינית וכן ארגון 'פתח' ברמאללה נתונים תחת לחצים כבדים של ישראל. הוא הוסיף בהקשר זה: "אנו סבורים כי ההתבטאויות של הנשיא עבאס הן לאינטרס מסוים… אך אנו ככוח מאבק [מקאוומה] איננו תומכים כלל ועיקר בהתבטאות כלשהי נגד המאבק[מקאוומה] הפלסטיני".

"האם קיים קשר בין הנהגת 'פתח' לזרוע הצבאית?" אבו עלי השיב על שאלה זו כדלהלן: "אין כל קשר להנהגת 'פתח' בכל הקשור למדיניות. קובעי המדיניות ב'פתח'אינם כופים עלינו החלטות, אלא מתקיים קשר טבעי בין ההנהגה ובין אישים בנוגע לנטילת אחריות על 'שהיד' או [מתן] שירותים חברתיים והומניטריים ופעיליות של הצעירים, ואולם אין לנו קשר כזרוע צבאית עם גורמים מסוימים בפתח".

המראיינת לא הרפתה בהציגה שאלת הבהרה נוספת בנושא זה: "אתה יודע שכל הזרועות הצבאיות פועלות על פי ההנחיות של הנהגת הארגון. מאיזה גורם גדודי אל-אקצה מקבלים הנחיות? וזאת לאור היעדר הקשר בינכם לבין הנהגת תנועת 'פתח'!"

אבו עלי השיב: "התקנון הפנימי של 'פתח' קובע, כי קיימת חירות פעולה לכל אדם פלסטיני בן חורין להילחם על הארץ הפלסטינית עד אשר יסולק הכיבוש הציוני ותטוהר הארץ הזו מטומאתו. תנועת 'פתח' מותירה את הבחירה בידי אנשיה ובניה בדרך התנהגותם עם הכיבוש ובמאבק בו בכל בדרכים ובאמצעים שונים".

בתשובה לשאלה "מיהם הגורמים שתמכו בגדודים [אל-אקצה] ובפרט לאור ההתנערות של תנועת 'פתח' מכם?" הסביר אבו עלי: "ראשית, תנועת 'פתח' לא התנערה מאיתנו ולא תתנער. שנית, מתקיימים מאמצים חיצוניים של דרג ההנהגה הממשיך לתמוך במוג'אהידין בתנועה, וספציפית גדודי חללי אל-אקצה. וכן, חיזבאללה בלבנון תומך במספר פלגים של גדודי אל-אקצה, וקיימים גורמים אחרים שתומכים אף הם בנו. הסיוע לגדודים אינו מוגבל לגורם או לאדם מסוים, אלא הוא מגיע מגורמים רבים, ואינו מוכפף למדיניות מסוימת ע"י התומכים".

אבו עלי חושף את מדיניות הטרור של ארגון 'פתח', בהנהגתו של מחמוד עבאס (אבו מאזן), המשמש גם כמנהיג אש"ף, יו"ר הרשות הפלסטינית ונשיא מדינת פלסטין. בניגוד להחלטה הצהרתית קודמת של אבו מאזן על פיזור גדודי חללי אל-אקצה (דצמבר 2007), הגדודים מוסיפים לפעול ולהתעצם צבאית, והם מקיימים קשר עם גורמים בכירים ב'פתח', שהנהגתו עדיין רואה בהם זרוע צבאית רשמית של הארגון, מכירה בהרוגים שלהם כ"חללים" (שהידים) של 'פתח' ותומכת באופן ישיר בפעילויות שונות של הגדודים.

המדיניות של 'פתח' בתחום, כפי שעולה בדבריו של אבו עלי, נשענת על העיקרון של משחק כפול. כלפי חוץ הנהגת 'פתח' בראשות אבו מאזן, מתנערת מהטרור ומכחישה מתן הנחיות לביצוע פעולות טרור בידי הזרוע הצבאית, ומנגד היא מאמצת לחיקה את גדודי אל-אקצה, תומכת בהם, מעניקה להם אור ירוק לביצוע פעילות טרור במסגרת של חופש פעולה על פי שיקול דעת כשהיא מבטיח לפעילים רשת של סיוע סוציאלי להם או לבני משפחותיהם במקרה של מוות או פציעה.

תובנה נוספת המתחדדת מדבריו של אבו עלי נוגעת להפעלת הטרור מרצועת עזה. בתקשורת נוטים פרשנים לתאר את המצב כמאבק בין ישראל לחמאס. ולא היא.מדובר, במערכה בין ישראל לקואליציה של ארגוני טרור פלסטיניים המונהגת בידי חמאס.