עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ישראל עומדת בפני משבר חסר תקדים?

"מומחים" מנבאים קרב קשה בגבעת הקפיטול בין הבית הלבן, הרפובליקנים והלובי הפרו-ישראלי בנושא ההסכם עם איראן. אך 40 שנה של התעסקות אינטנסיבית ביחסי ישראל ארה"ב מלמדות אותי שאחרי כל הדרמה בגבעת הקפיטול, מצב היחסים יחזרו לקדמותם. בקרב על האייווקס ב1981, אייפאק, הקטנה יחסית, איתגרה את ממשל רייגן והלובי הסעודי שניסו לקדם עסקה למכירת מערכות מעקב […]

"מומחים" מנבאים קרב קשה בגבעת הקפיטול בין הבית הלבן, הרפובליקנים והלובי הפרו-ישראלי בנושא ההסכם עם איראן. אך 40 שנה של התעסקות אינטנסיבית ביחסי ישראל ארה"ב מלמדות אותי שאחרי כל הדרמה בגבעת הקפיטול, מצב היחסים יחזרו לקדמותם.

בקרב על האייווקס ב1981, אייפאק, הקטנה יחסית, איתגרה את ממשל רייגן והלובי הסעודי שניסו לקדם עסקה למכירת מערכות מעקב אייווקס למטוסים.

מאחורי המכירה עמדה תוכנית אמריקנית לשינוי משמעותי בו איראן של השאה המודח תוחלף בערב הסעודית כעמוד התווך של ארה"ב במזרח התיכון.

ב-14 לאוקטובר 1981 הצביע בית הנבחרים בצורה גורפת נגד המכירה בתוצאה של 301 נגד 111. ב-28 לאוקטובר, הסנאט דחה את ההחלטה לביטול מכירת מערכות אייווקס בתוצאה דרמטית של 48 מול 52. רייגן כפה על 8 סנאטורים לשנות את דעתם ברגע האחרון ולהתנגד להחלטה. המכירה יצאה לפועל.

מהשתלשלות ארועים זו ניתן להפיק מספר לקחים:

נשיא ארה"ב הוא הלוביסט החזק ביותר בוושינגטון. הוא שולט על פרויקטים מקומיים, מינויים, נותני חסות, תרומות לקמפיינים ועוד. זהו המצב גם היום.

מכירת מערכות אייווקס היוותה ניצחון פירוס עבור הסעודים. הפשעים שלהם וה"כביסה המלוכלכת" שלהם הוצגו לראווה, ושנים יחלפו עד שעסקת נשק משמעותית נוספת תוצע להם. כיום, התנהגותה של איראן כמו גם הקולוניאליזם והתאולוגיה שלה, ידועים יותר. חקירת פעולותיה של איראן אחרי ההסכם תהיה אינטנסיבית.

שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני של ישראל וארה"ב והדעות הרווחות במדינות אלו מבטיחות שמערכת היחסים הרעועה תייצב את עצמה.

 

לני בן-דוד שירת כדיפלומט ישראלי בכיר בוושינגטון ומשמש כיום כמנהל הפרסומים של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה   

למאמר המלא באנגלית —-

http://blogs.timesofisrael.com/is-a-train-wreck-waiting-for-israel-on-capitol-hill/