עבור לתוכן העמוד
Menu

מצוקתם של הדרוזים בסוריה ובלבנון

על פי כמה דיווחים מסוריה, בשבוע שעבר עשו פעילים של ארגון "ג'בהת אלנוצרה" טבח בכפר הדרוזי קלב לוזה במחוז אדליב שבסוריה והרגו 20 אזרחים. הרקע לטבח אינו ברור. על פי אחת הגרסאות, אחד ממפקדי "ג'בהת אלנוצרה" ממוצא תוניסאי, ניסה להחרים בית בכפר והאשים את בעליו בנאמנות למשטר אסד. בני המשפחה התנגדו והתוצאה הסופית הייתה רצח […]

על פי כמה דיווחים מסוריה, בשבוע שעבר עשו פעילים של ארגון "ג'בהת אלנוצרה" טבח בכפר הדרוזי קלב לוזה במחוז אדליב שבסוריה והרגו 20 אזרחים.

הרקע לטבח אינו ברור. על פי אחת הגרסאות, אחד ממפקדי "ג'בהת אלנוצרה" ממוצא תוניסאי, ניסה להחרים בית בכפר והאשים את בעליו בנאמנות למשטר אסד. בני המשפחה התנגדו והתוצאה הסופית הייתה רצח של עשרים מהם כולל נשים וילדים.

האירוע הזה מעורר דאגה רבה בקרב בני העדה הדרוזית בסוריה, לבנון וישראל.

היה זה הטבח הראשון בדרוזים בסוריה אך לא בהכרח הטבח האחרון.

החשש הוא שהאירוע יהווה תקדים לבאות, הארגונים האסלאמים הג'יהאדיסטים כמו דאע"ש וארגון "ג'בהת אלנוצרה", שהינו השלוחה של אל-קאעידה בסוריה, רואים בדרוזים כופרים באיסלאם.

פרשנים בעולם הערבי משווים את מצבם של הדרוזים בסוריה היום למצבם של הדרוזים בלבנון ב 1982, גם אז עמדה על הפרק השאלה מהו עתידם של בני העדה הדרוזית בלבנון והאופן שבו יוכלו להמשיך ולחיות בכבוד.

 

הדרוזים בסוריה במצב קשה

בימים אלה נמצאים בני העדה הדרוזית בסוריה בעין הסערה. קואליציית המורדים המכונה "ג'יש פתח", שהכוח המרכזי בה הינו ארגון "ג'בהת אלנוצרה", השיגה הישגים משמעותיים בזירת הלחימה באזור דרעא שבדרום סוריה. היא כבשה את מחנה חטיבה 52 הסורית ומתקדמת לעבר שדה התעופה הצבאי אל ת'עלה, השלב הבא הוא ניסיון לכבוש את העיר דרעא ואת מחוז סווידאא' שבו מרוכזים בני העדה הדרוזית.

הדרוזים בסוריה מונים כ 700 אלף איש והם ניסו, מאז פרצה מלחמת האזרחים בסוריה, לשמור על עמדה נייטרלית בעימות בין צבאו של בשאר אסד לבין כוחות המורדים.

בחלק מהכפרים הדרוזים פועלות מליציות מזויינות, אולם לטענת מפקדיהן הנשק משמש להגנה עצמית בלבד במקרה שהתושבים ורכושם יותקפו, אין לבני העדה הדרוזית כמויות גדולות של נשק ובמיוחד נשק כבד אשר הם יכולים להשתמש בו בשעת חירום היה והארגונים הג'יהאדיסטים הקיצונים יכריזו עליהם מלחמה.

כל הכפרים הדרוזים בסוריה נמצאים היום תחת איום הארגונים הג'יהאדיסטים, מצד ארגון דאע"ש ומצד הקואליציה הג'יהאדיסטית המכונה "ג'יש פתח" הנתמכת בכסף ובנשק על ידי הציר טורקיה-קטאר-סעודיה.

בני העדה הדרוזית בסוריה מודעים למצבם הקשה לאור העובדה שהכוחות הג'יהאדיסטים מתקדמים למקום ריכוזם בהר הדרוזים והחלשותו הממשית האחרונה של משטר בשאר אסד, שאליו הם היו נאמנים, על הרקע הזה היו פניות לממשלת ישראל, באמצעות מנהיגי העדה בארץ, לסייע לדרוזים בסוריה בנשק כדי שיוכלו לעמוד בהצלחה בשדה הקרב אם תיכפה עליהם מלחמה מצד הארגונים הג'יהאדיסטים.

ישראל איננה מתערבת בשלב הזה בנעשה בסוריה ואיננה מספקת נשק לדרוזים שם.

הארגונים ה'גיהאדיסטים מנצלים את הפרסומים בתקשורת בנושא הזה כדי לטעון כי ישראל מעוניינת בחלוקתה של סוריה והקמת מדינונת דרוזית בהר הדרוזים כדי שתהווה "רצועת בטחון" לישראל בגבולה הצפוני.

 

עמדת הדרוזים בלבנון

הטבח בכפר הדרוזי קלב לוזה עורר מחלוקת עמוקה בקרב מנהיגי הדרוזים בלבנון באשר לתגובה המתבקשת והאסטרטגיה שבה צריכים לנקוט הדרוזים בסוריה ובלבנון.

הדרוזים בלבנון חוששים מאפשרות חדירת הארגונים הג'יהאדיסטים ללבנון לאחר שיסיימו את הקרבות בסוריה. מנהיג "ג'בהת אלנוצרה", אבו מחמד אלג'ולאני, הודיע על כוונה זו בראיון שהעניק ב-27 במאי לערוץ אל-ג'זירה.

כמה ממנהיגי הדרוזים בלבנון שוקלים את האפשרות ליצור ברית עם כוחות חיזבאללה למלחמה נגד הארגונים הג'יהאדסטים במקרה שיפלשו ללבנון ובכמה כפרים דרוזים בלבנון שוב מצטיידים בנשק כהכנה לבאות.

מנהיג הדרוזים בלבנון, ווליד ג'ונבלאט פרסם הודעה המגנה את הטבח בכפר קלב לוזה, הוא האשים את המשטר הסורי במצב שנוצר וטען כי מדובר ב"אירוע מקומי, סכסוך שהשתתפו בו כמה תושבים מהכפר שהביא לירי שבמהלכו נהרגו אזרחים".

ג'ונבלאט יודע את האמת אך הוא ניסה בהצהרתו למנוע את החרפת העימות של הדרוזים עם ארגון "ג'בהת אלנוצרה" וליצור, מבחינה תקשורתית, מעין "רשת ביטחון לדרוזים בסוריה".

בחודשים האחרונים טען גם ווליד ג'ונבלאט כי ארגון "ג'בהת אלנוצרה" שונה מדאע"ש ואיננו ארגון טרור.

ג'ונבלאט דוגל באסטרטגיה של שמירה על קשרים טובים עם האופוזיציה הסורית כדי להגן על הדרוזים בסוריה ואיננו בוחל בהצהרות חנופה לתקשורת כדי לנסות ולהשיג מטרה זו.

ב-13 ביוני כינס ווליד ג'ונבלאט מסיבת עיתונאים בביירות, ניסה להרגיע את הרוחות והודיע כי ישתמש בקשריו הפוליטיים כדי לנסות ולהגן על  הדרוזים בסוריה. הוא דחה את תוכניות החלוקה של סוריה, חזר על ההצעה הסעודית לפתרון בסוריה ואמר: "יש למצוא פתרון פוליטי על בסיס הסכמות בינלאומיות ואזוריות כדי להוציא את אסד מהשלטון ולהשאיר את מוסדות המדינה הסורית בראשות הצבא".

ג'ונבלאט זכה לביקורת קשה מצד ארגון חיזבאללה. העיתון הלבנוני "אלאח'באר", המזוהה עם חזבאללה, תקף אותו ב 13 ביוני על האופן שבו הוא מציע לטפל בבעית הדרוזים בסוריה והזהיר כי אם הדרוזים "לא יצטרפו לציר ההתנגדות הרי שהם בוחרים באופצית ההתאבדות או המוות בידי המורדים".

לעומתו, מנהיג דרוזי אחר בלבנון, הנחשב לנץ, ויאם ווהאב שמו, והמשמש כראש "מפלגת האיחוד הערבי" נוקט בעמדה ברורה בקשר לארגונים הג'יהאדיסטים.

לפני כמה ימים הוא אמר במסיבת עיתונאים כי "הנייטרליות הינה התאבדות" והוסיף "לא נקבל את נפילת סוריה בידי "ג'בהת אלנוצרה" שהינה סניף אל-קאעידה בסוריה, הדרוזים ילחמו בכל האזורים הלבנוניים".

ויאם ווהאב גורס כי ההתחמשות בנשק היא האופציה היחידה של הדרוזים בסוריה ובלבנון וכי אין ברירה לדרוזים אלא לשתף פעולה עם חיזבאללה נגד הארגונים הג'יהאדיסטים.

 

לאן פני הדברים?

המלחמה בדרום סוריה תימשך, הארגונים ה'גיהאדיסטים נחושים לכבוש אותה בדרך לכיבוש דמשק. לא נראה שמשטרו של בשאר אסד יצייד את הדרוזים בנשק כבד, נראה כי בשאר אסד מתעלם מקריאתם לעזרה ועסוק בהצלת המשטר ובני העדה העלווית.

ב-13 ביוני הודיע אחד ממנהיגי הדרוזים בסוריה, השיח' אבו ח'אלד שעבאן כי צעירים דרוזים מאזור סוידאא' התפרסו בכמה אזורים, כולל שדה התעופה הצבאי אלת'עלה, תחת חסותם של כוחות אסד.

זהו הסימן לכך שבני העדה הדרוזית ינסו לבלום את הכוחות הג'יהאדיסטים המתקרבים להר הדרוזים.

כמה ממנהיגי הדרוזים בסוריה נוטים להסתמך על הקשרים ההיסטוריים הטובים שלהם עם תושבי אזור דרעא הסונים אולם השאלה היא האם זה מספיק כדי למנוע מעשי נקם של הארגונים הג'יהאדסטים הקיצוניים.
לאף אחד אין תשובה על השאלה הזו.

במקביל שוקלים מנהיגי הדרוזים פנייה למדינות הציר-טורקיה-קטאר-סעודיה התומך בקואליציה הג'יהאדיסטית המכונה "ג'יש פתח" כדי לנסות ולסדר הגנה לתושבים הדרוזים בסוריה.

למרות שהר הדרוזים נמצא סמוך לגבולה של סוריה עם ירדן, הישועה לא תבוא משם. למרות מלחמתה בדאע"ש, ירדן לא תבוא לסייע לדרוזים, היא רואה בהם חלק מתומכיו של הנשיא בשאר אסד.

אם המצב יחריף לא תהיה לדרוזים בסוריה ברירה אלא להצטייד בנשק ולהקים כוח צבאי גדול שיגן על אזור הר הדרוזים וילחם בארגונים הג'יהאדסטים הקיצונים.

בתרחיש כזה הם ישובו ויפנו לישראל בבקשה לעזרה ויעוררו את הציבור הדרוזי בארץ להפעיל לחץ על הממשלה.

ישראל עשויה להיתקל בתופעה שאזרחים דרוזים ישראלים ששרתו בצה"ל ויש להם ניסיון קרבי יבקשו או ינסו לצאת לסוריה כדי לסייע לאחיהם הדרוזים במלחמה נגד הארגונים הג'יהאדיסטים.

מנהיגי העדה הדרוזית בארץ מצפים שישראל תסייע לאחיהם בסוריה וישראל צריכה למצוא את הדרך הנכונה להתמודד עם הבקשה הזו כדי שלא לפגוע במרקם היחסים עם בני העדה הדרוזית בישראל שמשרתים בצה"ל ונאמנים למדינה.