עבור לתוכן העמוד
Menu

מפלה לתנועת "האחים המוסלמים"

אחת התוצאות של תופעת "האביב הערבי" הייתה התחזקותה של תנועת "האחים המוסלמים" במזרח התיכון, תנועה שממנה צמח האסלאם הג'יהאדיסטי הקיצוני בשתי שלוחותיו, אל-קאעידה וארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש). בעוד האסלאם הגי'האדיסטי מצליח להשיג הישגים משמעותיים בעיראק בסוריה ובלוב,סופגת תנועת "האחים המוסלמים" מכות בטורקיה, מצרים ורצועת עזה. תוצאות הבחירות בטורקיה אינן רק הפסד של מפלגת "הצדק והפיתוח" […]

אחת התוצאות של תופעת "האביב הערבי" הייתה התחזקותה של תנועת "האחים המוסלמים" במזרח התיכון, תנועה שממנה צמח האסלאם הג'יהאדיסטי הקיצוני בשתי שלוחותיו, אל-קאעידה וארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש).

בעוד האסלאם הגי'האדיסטי מצליח להשיג הישגים משמעותיים בעיראק בסוריה ובלוב,סופגת תנועת "האחים המוסלמים" מכות בטורקיה, מצרים ורצועת עזה.

תוצאות הבחירות בטורקיה אינן רק הפסד של מפלגת "הצדק והפיתוח" של ארדואן בזירה הפוליטית הפנימית בטורקיה, יש להן השלכות על מדיניות טורקיה כלפי המערב והמזרח התיכון.

כתוצאה מהבחירות הפכה הזירה הפוליטית הטורקית לזירה להקמת קואליציות פוליטיות חדשות, מפלגת "הצדק והפיתוח" תאלץ ליצור קואליציה עם מפלגות האופוזיציה לצורך הקמת ממשלה חדשה.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים שהקואליציה החדשה שתקום לא תאמץ את עמדותיו של ארדואן, דהיינו את גישת תנועת " האחים המוסלמים", שמפלגת "הצדק והפיתוח" היא חלק ממנה, בכל הקשור להתייחסות לנושא הפלסטיני והנושא הסורי.

צפוי שמתנגדי ארדואן יאמצו גישה של הצורך  להדק את היחסים עם ארצות הברית ואירופה ולאזן את היחס לישראל.

מאמר המערכת של העיתון המצרי אל-אהראם תקף ב-10 בינואר את ארדואן על תמיכתו בתנועת "האחים המוסלמים" במצרים וכתב את הדברים הבאים:

" התורכים הבינו שעמידתו של ארדואן בראש השלטון הינה איום וסכנה על עתידה של טורקיה ויחסיה האזוריים והבינלאומיים, לכן החליטו למנוע ממפלגת ה"צדק והפיתוח" את השלטון בתום 13 שנים.."

 

מכה נוספת לתנועת "האחים המוסלמים" , אשר נכשלה בניסיונה לטרפד את את ביקורו של אויבה המושבע נשיא מצרים א-סיסי בגרמניה בשבוע שעבר, הינה סירובה של מחלקת המדינה האמריקנית להיפגש עם משלחת מטעמה שהגיעה לוושינגטון לפני כמה ימים.

מדובר במשלחת של המועצה הגולה של התנועה הנקראת "מועצת המהפכה" והמורכבת ממנהיגי התנועה שנמלטו ממצרים לטורקיה אחרי עליית הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי לשלטון.

ארצות הברית נענתה לבקשתו של הנשיא המצרי שלא להיפגש עם המשלחת, שגריר ארצות הברית בקהיר זומן למשרד החוץ המצרי ושם נמסרה לו הבקשה.

ההיענות האמריקנית לבקשת מצרים מסמלת תפנית בעמדתה של וושינגטון כלפי תנועת "האחים המוסלמים" שהרי נציגי מחלקת המדינה נפגשו עם משלחת שלה שהגיעה לוושינגטון לפני ארבעה חודשים.

הפעם שיגרה תנועת ה"האחים המוסלמים" את המשלחת בניסיון לשכנע את הממשל האמריקני כי היא איננה תנועת טרור ולבקש את סיועו בביטול עונשי המוות שהוטלו על מנהיגיה על ידי בית המשפט במצרים ובראשם הנשיא המודח מחמד מורסי.

ממשלת מצרים הצליחה לשכנע את הממשל האמריקני כי התנועה תומכת בטרור ואחראית על שורה של פיגועים ברחבי מצרים.

הממשלה המצרית עדכנה את הממשל האמריקני בהתפתחות האחרונה של הפצת מסמך דתי חדש, הנחשב לפסק הלכה והנקרא "ביאן אלכנאנה", אשר קורא למרי אזרחי במצרים ולמלחמה במשטר המצרי בכל האמצעים, כולל באלימות, כדי להפיל את שלטונו של א-סיסי.

על המסמך חתומים 160 אנשי דת המקורבים לתנועת "האחים המוסלמים" ממצרים,הודו, פקיסטאן וכמה מדינות באפריקה.

על פי דיווח בעיתון אל-אהראם המצרי ב-10 ביוני, פקידים בכירים בשגרירות ארצות הברית בקהיר החלו בשורה של פגישות עם נציגי המפלגה הסלפית המצרית "אלנור" בנסיון ליצור דיאלוג עם האסלאם המתון במקום הקשר שהיה בעבר עם תנועת "האחים המוסלמים", דבר שמעיד, לדברי העיתון, על ההבנה האמריקנית כי  תנועת "האחים המוסלמים" הינה תנועת טרור.

 

גם תנועת חמאס ברצועת עזה, שהינה שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים", איננה מצליחה לצאת ממצוקתה ולשפר את יחסיה עם מצרים.

בית המשפט המצרי אמנם ביטל את ההחלטה לכלול את תנועת חמאס ברשימת ארגוני הטרור אך השאיר החלטה אחרת בתוקף הקובעת כי הזרוע הצבאית של חמאס הינה ארגון טרור.

בפגישה של בכירי חמאס בקטאר שהתקיימה באחרונה עם ראש המודיעין המצרי ח'אלד פוזי, התחיבו בכירי חמאס שלא להתערב בעניינה הפנימיים של מצרים ולא לתמוך בפעילות ארגון "אנצאר בית אלמקדס" שהינו השלוחה של דאע"ש בחצי האי סיני אך מצרים לא שינתה את יחסה לתנועה.