עבור לתוכן העמוד
Menu

המשבר בתימן – לקראת הסדר מדיני?

יותר מחודשיים חלפו מאז תחילת המבצע הצבאי של הקואליציה הערבית בראשות סעודיה נגד המורדים החות'ים ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח ללא הישגים צבאיים משמעותיים ונראה כי איראן וסעודיה, כל אחת מהן משיקוליה היא, ירדו מעץ העימות הצבאי בתימן ומוכנות לנסות את האפיק המדיני כדי לפתור את המשבר הפוליטי בתימן. נציגי ממשלת תימן והמורדים החות'ים […]

יותר מחודשיים חלפו מאז תחילת המבצע הצבאי של הקואליציה הערבית בראשות סעודיה נגד המורדים החות'ים ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח ללא הישגים צבאיים משמעותיים ונראה כי איראן וסעודיה, כל אחת מהן משיקוליה היא, ירדו מעץ העימות הצבאי בתימן ומוכנות לנסות את האפיק המדיני כדי לפתור את המשבר הפוליטי בתימן.

נציגי ממשלת תימן והמורדים החות'ים הודיעו על נכונותם להיפגש ב-14 בחודש בז'נבה בחסות האו"ם כדי לנסות ולמצוא פתרון פוליטי למשבר.

ההסכמה הושגה לאחר שנציגי ארצות הברית ניהלו, בהסכמת סעודיה, משא ומתן מקדים עם נציגי המורדים החות'ים במסקט שבעומאן. המורדים החות'ים הסכימו לבוא לשיחות בז'נבה ללא תנאים מוקדמים דבר שמתפרש כסימן חיובי, אולם בשטח נמשכות ההפצצות האוויריות של כוחות הקואליציה וגם התקפות של המורדים החות'ים בגבול הדרומי של סעודיה. סביר להניח שהלחימה בשטח תימשך עד שתושג הפסת אש רשמית. שני הצדדים מנסים להשיג הישגים צבאיים לפני תחילת הדיונים ויתכן שהם יגבירו את עוצמת תקיפת המטרות בתימן ובאזור הגבול הדרומי של סעודיה.

על הפרק קיימת יוזמה של האו"ם להפסקת אש הומניטארית במהלך חודש רמאדאן הממשמש ובא ושליח האו"ם המיוחד אסמעיל ולד אלשיח' אחמד מקיים מגעים עם כל הצדדים כדי לקבוע את סדר היום של המפגש הצפוי בז'נבה.

ברקע הדברים המצב ההומניטארי הקשה בתימן – על פי נתוני האו"ם כ 80 אחוזים מאזרחי תימן זקוקים לסיוע הומניטארי.

 

מדוע הסכימה איראן לאפיק המדיני?

יתכן כי איראן מעוניינת בהצלחת משימתה העיקרית שהיא השלמת הסכם הקבע בנושא הגרעין עם המעצמות וחוששת לשחק לאורך זמן בקלף של המורדים החות'ים בתימן. המבצע הצבאי של הקואליציה בראשות סעודיה הצליח בכך שהציב "קו אדום" ברור שסעודיה איננה מוכנה שיחצו אותו והאיראנים מבינים זאת.

סיבות נוספות הן שהמורדים החות'ים והנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח איבדו את הלגיטימיות הבינלאומית בעקבות החלטה 2216 של מועצת הביטחון שהיוותה הישג מדיני של סעודיה.

על פי מקורות במפרץ, מעמדו של נשיא תימן המודח עלי עבדאללה סאלח איננו מה שהיה לפני פרוץ המשבר והוא איבד חלק מהקשרים המיוחדים שהיו לו עם כמה ממנהיגי המפרץ.

 

מה באשר לעמדת סעודיה?

הסכמתו של נשיא תימן "החוקי" עבד מנצור האדי להשתתף בועידה בז'נבה מעידה על כך שגם סעודיה מבינה את הסכנות הטמונות בהמשך העימות הצבאי בתימן ובגבולה הדרומי והיא מנסה לצאת מהמשבר במהירות ותוך צמצום נזקים.

סעודיה הסכימה למפגש בז'נבה וויתרה על התנאים המוקדמים שהציבה כמו נסיגתם של המורדים החות'ים מהערים שהשתלטו עליהן, מסירת הנשק הכבד של המורדים החות'ים ואיסור על השתתפותו של הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח בשיחות בחסות האו"ם.

עם זאת ההערכה בקרב מדינות המפרץ היא שהנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח עלול לנסות ולחבל בשיחות בז'נבה מכיוון שהוא חושש כי בכל הסדר שיושג הוא יאלץ לעזוב את תימן.

העיתון "א-שרק אל אווסט" , המזוהה עם סעודיה, דיווח ב-6 ביוני כי המורדים החות'ים ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח ידרשו בשיחות בז'נבה את פרישתם של הנשיא "החוקי" עבד רבו מנצור האדי וכמה בכירים נוספים בצמרת השלטון.

נראה כי השיחות הצפויות יהיו קשות אך בשורה התחתונה הן מעידות על כך שאיראן וסעודיה מבינות שאין פתרון צבאי למשבר בתימן והן מוכנות לנסות את האפיק המדיני.