עבור לתוכן העמוד
Menu

האם מצרים מפנה גבה לנשיא אסד?

שר החוץ הסעודי החדש עאדל אלג'ביר הגיע בתחילת השבוע במפתיע לביקור בקהיר ונועד עם צמרת השלטון המצרית לדיון בהתפתחויות האחרונות בסוריה,תימן ולוב. במהלך ביקורו הוא הודיע כי הגיע להסכמה עם עמיתו המצרי כי "אין מקום לנשיא בשאר אסד ואין ברירה אלא להוציאו (מהשלטון) כדי להגיע לפתרון פוליטי". הוא הוסיף כי "מצרים וסעודיה סיכמו על הצורך […]

שר החוץ הסעודי החדש עאדל אלג'ביר הגיע בתחילת השבוע במפתיע לביקור בקהיר ונועד עם צמרת השלטון המצרית לדיון בהתפתחויות האחרונות בסוריה,תימן ולוב.

במהלך ביקורו הוא הודיע כי הגיע להסכמה עם עמיתו המצרי כי "אין מקום לנשיא בשאר אסד ואין ברירה אלא להוציאו (מהשלטון) כדי להגיע לפתרון פוליטי". הוא הוסיף כי "מצרים וסעודיה סיכמו על הצורך לשכנע את סוריה לשנות את עמדתה בקשר לבשאר אסד".

מצרים לא הגיבה על דבריו של שר החוץ הסעודי, היא לא אישרה אותם וגם לא הכחישה אותם.

עלאא' יוסף, דובר הנשיאות המצרית פרסם הודעה רשמית האומרת כי "הייתה הסכמה בדבר חשיבות ההגעה לפתרון מדיני של המשברים בסוריה, תימן ולוב שיפסיקו את שפיכות הדמים ויבטיחו את השלמות האזורית של המדינות האלה ואחדות אדמתן".

ביקורו של שר החוץ הסעודי בקהיר בא על רקע יחסים מתוחים בין מצרים לסעודיה בגלל הצטרפותה של סעודיה לציר החדש טורקיה-קטאר- תנועת "האחים המוסלמים" התומך בקואליציית ארגוני האופזיציה הסורית המכונה "ג'יש פתח"  הנלחמת להפלת שלטונו של בשאר אסד.

מצרים רואה בתנועת "האחים המוסלמים" תנועת טרור הפועלת להפיל את שלטון הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי.

עד עכשיו התנגדה מצרים להפלת שלטונו של בשאר אסד, היא הקפידה לשמור על שתיקה בנושא אך גורמי השלטון המצרי תדרכו את התקשורת הערבית כי עקרונית מצרים נגד התערבותם של גורמים זרים במדינות ערב לצורך שינוי משטרים ערבים קיימים.

הנשיא א-סיסי מבין שמה שעלול לקרות לבשאר אסד עלול לקרות גם לו עצמו לכן הוא מגלה זהירות.

מצרים הקפידה גם לשמור על תיאום עם רוסיה בנושא הסורי, אולם אם אכן רוסיה מפנה גבה לנשיא בשאר אסד אין ספק שהדבר ישפיע על עמדת מצרים.

ההצעה הסעודית העומדת על הפרק ושהוצגה בפני ההנהגה המצרית היא למצוא פיתרון לשטח שעדיין נמצא בשליטת השלטון הסורי שהרי ארגון דאע"ש השתלט כבר על מחצית שטחה של סוריה.

סעודיה מציעה הצעת פשרה: לשמור על המבנה הנוכחי של המוסדות הצבאיים והאזרחים של סוריה ולהקים ממשלה חדשה משותפת של גורמי השלטון הקיים עם האופוזיציה הסורית ללא הנשיא בשאר אסד.

ביקורו של שר החוץ הסעודי במצרים נועד גם לתאם עמדות לקראת שני כינוסים של האופוזיציה הסורית שיתקיימו החודש בקהיר ובריאד.

סעודיה תארח כינוס, באמצע החודש, של גורמי האופוזיציה הסורית האסלאמיים ובראשם נציגי תנועת " האחים המוסלמים" ואילו מצרים תארח בעוד כמה ימים את הפלגים "הלאומיים" של האופוזיציה הסורית.

ככל הנראה תוצג בכינוסים האלה הצעת הפשרה הסעודית לפתרון המשבר בסוריה.

עם זאת נראה כי מצרים וסעודיה הגיעו למעין נוסחה מוסכמת בנושא המשבר בסוריה.

עיתון "אל-אהראם", שופר השלטון במצרים, הקדיש ב-1 ביוני מאמר מערכת ליחסי מצרים עם סעודיה.

במאמר נכתב : " נראה שהעולם הערבי והמדינות הגדולות בו הבינו כי הסולידאריות הערבית היא האמצעי היחיד להחיות את מצב העולם הערבי…המשברים הנפיצים בתימן, סוריה ולוב אינם סובלים עוד בזבוז זמן, אם קהיר וריאד לא ינהיגו ויקבלו אחריות, קשה לדמיין את החלופה…".

המאמצים למצוא פתרון פוליטי למצב בסוריה נעשים במרוץ נגד הזמן בעוד הכוחות הג'יהאדיסטים של דאע"ש וקואליציית "ג'יש פתח" מתקדמים בשטח וכובשים מעוזים נוספים של המשטר הסורי.

תמונת המצב עדיין לא ברורה ורק בשבועות הקרובים יתברר יותר גורלו של הנשיא בשאר אסד.