עבור לתוכן העמוד
Menu

נפילת סוריה-סכנה אזורית

אוזלת ידן של מדינות העולם במלחמתן באסלאם הקיצוני הג'יהאדיסטי תביא ככל הנראה לשינוי פניו של המזרח התיכון והשתלטות האסלאם הרדיקלי על חלקים נרחבים ממנו. יהיה זה למעשה ניצחונה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שארגוני דאע"ש ואל-קאעידה צמחו ממנה והפכו ברבות הזמן לעצמאים הפועלים להקים את "הח'ליפות האסלאמית" כבר בימינו אלה. את התסכול של הקהילה הבילאומית […]

אוזלת ידן של מדינות העולם במלחמתן באסלאם הקיצוני הג'יהאדיסטי תביא ככל הנראה לשינוי פניו של המזרח התיכון והשתלטות האסלאם הרדיקלי על חלקים נרחבים ממנו.

יהיה זה למעשה ניצחונה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שארגוני דאע"ש ואל-קאעידה צמחו ממנה והפכו ברבות הזמן לעצמאים הפועלים להקים את "הח'ליפות האסלאמית" כבר בימינו אלה.

את התסכול של הקהילה הבילאומית מהמצב הביע בסוף השבוע מזכ"ל האו"ם באן קי מון שמסר כי בשנה האחרונה יש עלייה של 70 אחוזים בהצטרפות של לוחמים זרים לשורות דאע"ש וארגונים קיצוניים אחרים ואילו סמנתה פאוור, שגרירת ארצות הברית באו"ם, מתחה ביקורת על מדינות העולם שאינן עושות מספיק כדי למנוע מאזרחיהן להצטרף לשורות הקיצונים בסוריה ובעיראק.

על פי נתוני האו"ם 25 אלף לוחמים זרים פועלים בשורות דאע"ש והארגונים הג'האדיסטים האחרים והיד עוד נטויה, ככל שגוברת הצלחתם בחזיתות הלחימה כך גובר זרם המתנדבים המצטרפים אליהם.

 

חלוקתה של סוריה

בסוף השבוע הצליחו המורדים לכבוש את העיר אריחא באזור אדלב והם מתקדים לעבר המעוזים העלווים באזור רצועת החוף הסורית.

העיניים נשואות בסוריה לפתיחת הקרב הגדול על העיר חלב.

העיר חלב נחשבת לבירה כלכלית של סוריה המורכבת בעיקר מסוחרים ובורגנות מסורתית.

בשאר אלג'עפרי, שגריר סוריה באו"ם הזהיר בשבוע שעבר במועצת הביטחון כי "העיר חלב הינה "קו אדום" שחצייתו תעביר את המלחמה למדינה אחרת", האם הוא התכוון לטורקיה?
לא ברור. מה שברור הוא שטורקיה פועלת במרץ לנפילת העיר חלב, שר החוץ הטורקי מולוד ג'אווש אוגולו הודיע בשבוע שעבר כי טורקיה הגיעה להסכם עקרוני עם וושניגטון על מתן סיוע אווירי לאופוזיציה הסורית באזור חלב.

מי שאמורה לנהל את הקרב על העיר חלב היא קואליציית המורדים הנקראת "ג'יש פתח" שמרכיבה העיקרי הינו ארגון  "ג'בהת אלנוצרה" המשתייך לאל-קאעידה והנתמכת בידי הציר טורקיה-סעודיה –קטאר הפועל להפיל את משטרו של בשאר אסד, לחלק את סוריה ולהקים בצפון מערבה מדינה שבירתה תהייה העיר חלב.

גו' ביידן,סגן נשיא ארצות הברית, כבר אישר לפני כמה חודשים בהרצאה שנשא באוניברסיטת הארווארד, כי "חלק מבעלי בריתה של ארצות הברית מימנו את הטרוריסטים כדי להפיל את שלטונו של בשאר אסד בכל מחיר".

טורקיה איננה מכחישה את הערכותיה כי המזרח התיכון יחולק מחדש בעקבות השינויים שגרמה תופעת "האביב הערבי".

סגן ראש ממשלת טורקיה נעמאן קורטמלוש תדרך בשבוע בשעבר כתבים ערבים וזרים וטען  כי סוריה תחולק לעשרה חלקים, עיראק לשלושה ואילו תימן, לוב ומצרים יחולקו כל אחת לשתי מדינות.

 

השלכות נפילתו של משטר בשאר אסד

אם יצליחו דאע"ש וקואליצית המורדים "ג'יש פתח" להפיל את משטרו של בשאר אסד ולחלק את סוריה ייחשב הדבר להצלחה גדולה ותיאבונם יגבר לכבוש חלקים נוספים במזרח התיכון.

היעד הראשון יהיה היעד הקרוב לסוריה שהינו לבנון.

מי שנתון בסכנה מיידית הם השיעים, הנוצרים והדרוזים.

אבו מחמד אלג'ולאני, מנהיג "ג'בהת אלנוצרה" לא הסתיר את כוונת ארגונו לכבוש את לבנון, הוא הזהיר בשבוע שעבר, בראיון לערוץ אל-ג'זירה, את ארגון חזבאללה כי ארגונו יביס אותם בתוך לבנון, כולל בשכונת הדאחיה בביירות.

היעד הנוסף יהיה ירדן, ארגון דאע"ש השתלט כידוע על חלקים נרחבים בעיראק. השתלטותו של הארגון על העיר רמאדי בעיראק , העיר תדמור בסוריה ואחיזתו הצבאית באזור דרעא בסוריה השוכנת על גבולה הצפוני של ירדן מאפשרת לו לפעול נגד ירדן בכמה חזיתות.

גם סעודיה נמצאת במפת היעדים של ארגון דאע"ש, סעודיה מסובכת במלחמה בתימן נגד המורדים החות'ים וארגון דאע"ש מנצל זאת כדי לנסות ולהתסיס את האוכלוסיה השיעית המונה כשלושה מיליון אזרחים נגד הרוב הסוני.

בשבוע האחרון עשה דאע"ש שני פיגועי התאבדות במסגדים שיעים בסעודיה כדי לעורר התנגשויות על רקע דתי.

ירדן וסעודיה מבינות כבר כי אינן יכולות לסמוך על ארצות הברית שתגן עליהן מפני האסלאם הג'יהאדיסטי הקיצוני, המדיניות האמריקנית למלחמה בדאע"ש נכשלה והנשיא אובאמה מנסה ליצור ברית עם איראן השיעית כדי להילחם בדאע"ש.

סביר להניח כי ירדן וסעודיה יחברו למצרים ומדינות המפרץ כדי להיערך לבאות.

נפילת סוריה לידי ארגוני האסלאם הקיצוני הג'יהאדיסטי תהיה אבן דרך חשובה בדרך לעיצובו מחדש של המזרח התיכון.