עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ארגון "ג'בהת אל נוסרה" יתנתק מ"אל-קאעידה"?

ארגון "ג'בהת אלנוסרה" בסוריה הופך לכוח חשוב במלחמה בסוריה. יש לו הישגים בשדה הקרב והוא מצליח להביס בקרבות את חיילי בשאר אסד ואת לוחמי החזבאללה. מנהיג הארגון, אבו מחמד אלג'ולאני, הודיע בראיון מיוחד לערוץ אלג'זירה ב-27 במאי כי "המערכה לא תסתיים (ברצועת) החוף הסורי וכי כוחותיו יגיעו לדמשק". אלג'ולאני הזהיר את חזבאללה מפני המשך הסיוע […]

ארגון "ג'בהת אלנוסרה" בסוריה הופך לכוח חשוב במלחמה בסוריה. יש לו הישגים בשדה הקרב והוא מצליח להביס בקרבות את חיילי בשאר אסד ואת לוחמי החזבאללה.

מנהיג הארגון, אבו מחמד אלג'ולאני, הודיע בראיון מיוחד לערוץ אלג'זירה ב-27 במאי כי "המערכה לא תסתיים (ברצועת) החוף הסורי וכי כוחותיו יגיעו לדמשק".

אלג'ולאני הזהיר את חזבאללה מפני המשך הסיוע לבשאר אסד, "יש לנו כוחות נאמנים בתוך לבנון, אנחנו נביס אתכם בלבנון, גם בתוך הדאחיה (בבירות)."

כוחו המתחזק של ארגון "ג'בהת אלנוסרה" בסוריה המשתייך לאל-קאעידה מתרחש במקביל להתחזקותו והישגיו של הארגון המתחרה שהינו ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש).

בין שני הארגונים יש תחרות עצומה שאף הגיעה לעימותים צבאיים ביניהם. למעשה מדובר בשני ארגוני טרור  עם אידיאולוגיה אסלאמית קיצונית, ארגון דאע"ש הוא בעל אוריאנטצייה עיראקית ורבים ממפקדיו היו קצינים לשעבר בצבא העיראקי הבעת'י של סדאם חוסיין ואילו ארגון "ג'בהת אלנוסרה" הינו ארגון סורי במהותו המורכב מבני הכפרים והערים הסונים בסוריה השונאים את משטר הבעת' של בשאר אסד ופועלים להפילו.

אתר האינטרנט islamist-movments.com דיווח ב-5 במרץ מפי מקורות בתוך ארגון "ג'בהת אלנוסרה" כי מנהיגי הארגון בוחנים את האפשרות להתנתק מארגון אל-קאעידה "כדי להקים ישות חדשה".

הרקע לכך הינו החלשותו העולמית של ארגון אל-קאעידה ומחלוקות בין הנהגת "ג'בהת אלנוסרה" לבין מנהיג אל-קאעידה איימן אלזוואהירי.

אולם ישנה סיבה נוספת לא פחות חשובה.

נראה כי הציר החדש הפועל נגד משטרו של בשאר אסד והמורכב מטורקיה-קטאר וסעודיה זיהה את הפוטנציאל הגלום בארגון "ג'בהת אלנוסרה" ורוצה להרוויח "שתי ציפורים במכה אחת", דהיינו להפוך את הארגון לכוח אופוזיציה לגיטימי סורי הפועל בסוריה וגם נלחם נגד ארגון הטרור ששמו דאע"ש.

על פי מקורות במפרץ, קטאר היא שמובילה את המהלך ומבטיחה לארגון "ג'בהת אלנוסרה" מימון רב וסיוע בנשק בתמורה להתנתקותו מאל-קאעידה.

מה שמונע את ההודעה על התנתקותו מאל-קאעדה הינה מחלוקת פנימית בתוך הארגון.

מדינות המפרץ חוששות מאפשרות שארגון "ג'בהת אלנוסרה" יצטרף בשלב כלשהו לארגון דאע"ש ופועלות נמרצות כדי לקנות אותו בכסף ובנשק רב.

אם המהלך הזה יצליח תרוויח הקואליציה המערבית הפועלת נגד דאע"ש, היא תצטרך להתמודד רק עם ארגון טרור אחד שהוא דאע"ש.

במקרה כזה, "התמתנותו" של ארגון "ג'בהת אלנוסרה", בכך שהתנתק מאל-קאעדיה, תיזקף לזכותן של מדינות המפרץ ותעניק להן נקודות מול ארצות הברית.

אולם בהיבט הסורי יש לכך משמעות חשובה. אם אכן התהליך הזה יקרה הרי שמדובר בכך שהפלג הסורי של אל-קאעידה החליט להיות עצמאי לקראת שחרורה של סוריה משלטונו של בשאר אסד.  סימן נוסף שקיצו של אסד מתקרב.