עבור לתוכן העמוד
Menu

דאע"ש מנסה לזעזע את סעודיה

ההצלחות האחרונות של ארגון דאע"ש יצרו מצב שהוא שולט כיום במחצית מסוריה ושליש מעיראק. השליטה בשטחים הנרחבים בעיראק מאפשרת לו לנסות ולהתקדם לעבר גבולות ירדן וסעודיה ולאיים על בטחונן. ארגון דאע"ש מנסה עתה לעורר את החזית הפנימית בסעודיה, להתסיס את המיעוט השיעי הכולל כשלושה מיליון אזרחים והמרוכז באזור אלאחסאא' ולהכניס אותם למעגל אלימות מול האזרחים […]

ההצלחות האחרונות של ארגון דאע"ש יצרו מצב שהוא שולט כיום במחצית מסוריה ושליש מעיראק. השליטה בשטחים הנרחבים בעיראק מאפשרת לו לנסות ולהתקדם לעבר גבולות ירדן וסעודיה ולאיים על בטחונן.

ארגון דאע"ש מנסה עתה לעורר את החזית הפנימית בסעודיה, להתסיס את המיעוט השיעי הכולל כשלושה מיליון אזרחים והמרוכז באזור אלאחסאא' ולהכניס אותם למעגל אלימות מול האזרחים הסונים.

סעודיה נהנית בחמש השנים האחרונות מיציבות פנימית ושקט ביטחוני. מלבד פיגוע אחד שהיה בנובמבר 2014 בכפר אלדאלווה שבו נהרגו שמונה בני אדם.

לנסיך מחמד בן נאיפ, היורש של יורש העצר בסעודיה והאחראי על ביטחון הפנים היו הצלחות גדולות במלחמה בטרור נגד ארגון אלקאעדה. כוחות הביטחון הסעודים גם עצרו תשתית של 77 בני אדם שהייתה אחראית לפיגוע באזור אלדאלווה.

ב-22 במאי אירוע פיגוע גדול במסגד השיעי על שם עלי בן אבי טאלב בעיירה אלקדיח במחוז קטיף שבמזרח סעודיה, מחבל מתאבד נכנס למסגד בשעת התפילה ופוצץ עצמו בין המתפללים.
בפיגוע נהרגו 21 בני אדם ונפצעו כמאה אנשים.

ארגון דאע"ש לקח את האחריות לפיגוע והודיע כי אבו עאמר אלנג'די הוא שביצע אותו.

אולם, שלטונות סעודיה הודיעו ב 24 במאי כי מבצע הפיגוע הינו צאלח בן עבד אלרחמן צאלח אלקשעמי שהיה מבוקש על ידי כוחות הביטחון הסעודים.

חקירת הפיגוע הביאה למעצר של תשתית ארגון דאע"ש בסעודיה המונה 26 אנשים.

התשתית הזו עסקה בגיוס צעירים, איסוף כספים ומעקב אחרי אנשי הביטחון הסעודים. כמה מחבריה גם ביצעו ב-8 במאי פיגוע ירי לעבר סיור של הצבא הסעודי באזור ריאד.

גורמי הביטחון בסעודיה משוכנעים שדאע"ש שם לו למטרה לזעזע את מצב הביטחון בממלכה ולנסות לסכסך בין המיעוט השיעי לרוב הסוני באמצעות פיגועים במסגדים שיעים ולהביא לעימותים ומעשי נקם.

הסעודים מעריכים שארגון דאע"ש מחפש באמצעות הפיגועים הללו חשיפה תקשורתית גדולה בעולם הערבי והמוסלמי שתעצים את כוחו ותביא לגל של אלפי מתנדבים נוספים שיצטרפו לשורותיו, שכן סעודיה שנואה במדינות ערב העניות בגלל עושרה הרב.

העובדה שהפיגוע של דאע"ש בקרב הריכוז השיעי בסעודיה הצליח, מעידה על כך שלארגון יש יכולת מבצעית להקים תשתית בתוך סעודיה למרות אמצעי הביטחון הקפדנים.

האסטרגיה של סעודיה הינה לשמור על יציבות ושקט בבטחון הפנים כדי שתוכל להילחם בטרור מחוץ לממלכה. סעודיה עסוקה כעת במלחמה במורדים החות'ים בתוך תימן ולאורך גבולה הדרומי עם תימן והיא תומכת ביחד עם טורקיה וקטאר במורדים הסורים המאוגדים במסגרת הנקראת "ג'יש פתח".

אין ספק שהפיגוע הזה משקף את כוונות דאע"ש ואינו מבשר טובות לסעודיה.