עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מודאגת מהמצב בסוריה ותימן

ב-28 באפריל ערך שר ההגנה הסורי, פהד פריג', ביקור מפתיע בטהרן שם נפגש עם עמיתו האיראני על רקע ההסלמה בקרבות בסוריה והחלשות משטרו של בשאר אסד. במסיבת עיתונאים משותפת של השניים בטהרן הם הדגישו כי "סוריה ואיראן ו"ציר ההתנגדות" לא יאפשרו לאויבים להשיג את מטרותיהם באזור וכי איראן תומכת בסוריה ללא סייג ביחסיה האסטרטגים עמה". […]

ב-28 באפריל ערך שר ההגנה הסורי, פהד פריג', ביקור מפתיע בטהרן שם נפגש עם עמיתו האיראני על רקע ההסלמה בקרבות בסוריה והחלשות משטרו של בשאר אסד.

במסיבת עיתונאים משותפת של השניים בטהרן הם הדגישו כי "סוריה ואיראן ו"ציר ההתנגדות" לא יאפשרו לאויבים להשיג את מטרותיהם באזור וכי איראן תומכת בסוריה ללא סייג ביחסיה האסטרטגים עמה".

איראן מודאגת מאוד מהמצב בסוריה, הסיוע הצבאי שהיא נותנת למשטר אסד במלחמה נגד המורדים התברר כלא מספיק וגם הלחימה הפעילה של חזבאללה לצד הצבא הסורי לא עוצרת את התקדמות המורדים לעבר דמשק והעיר לאד'קיה בחוף הסורי הצפוני.

המורדים הקימו קואליציה של מספר ארגונים ובהם ארגון "המדינה האסלאמית" תחת השם "ג'יש פתח" שהצליחה להשיג הצלחות בשדה הקרב. הם כבשו את מחוז אידליב ולמעשה ניתקו את הבירה דמשק מהעיר חלב. הם כבשו את העיר ג'סר אל שע'ור על הציר של אידליב עם לאד'קיה ובסוף השבוע התרחשו קרבות עזים באזור לאד'קיה הנחשב לאחד המעוזים של המשטר העלווי.

גם בדרום סוריה הצליחו המורדים בדרום דרעא להשתלט על מעבר הגבול נסיב ששימש כאזור סחר חופשי בין ירדן לסוריה.

אם תימשך התקדמות המורדים לעבר דמשק ממזרח ומצפון, לא תוכל איראן לעמוד מן הצד והיא תאלץ להתערב בצורה משמעותית בקרבות. על הרקע הזה יש לראות את ביקורו של שר ההגנה הסורי בטהרן – איראן נחושה לעשות הכול כדי להציל את משטרו של בשאר אסד.

על פי מקורות שונים, קטאר הצליחה לשכנע את מלך סעודיה החדש, סלמאן בן עבד אלעזיז להקפיא את הברית שלו עם מצרים ומאע"מ נגד תנועת "האחים המוסלמים" ולהקים ציר משולש חדש "טורקיה-סעודיה-קטאר" התומך בחוזקה בקואליציית המורדים האיסלאמיסטים נגד משטרו של בשאר אסד.

בתימן נמשכים הקרבות למרות הודעתה של סעודיה לפני יותר משבוע על הפסקת ההפצצות האוויריות.

איראן לא מתכוונת לוותר והמורדים החות'ים ניצלו את הפסקת ההפצצות כדי לנסות ולהתקדם בלחימה בשטח. בסוף השבוע היו גם תקריות בגבול של תימן עם סעודיה.

סעודיה הודיעה כי המורדים החות'ים תקפו מעבר לגבול תימן וכי הצבא הסעודי הרג עשרות מלוחמיהם.

הגברת הפעילות הימית והאווירית של איראן:

המתיחות עם איראן מתקיימת גם בזירה הימית וגם בזו האווירית.

לאחר שסעודיה הכריזה על הפסקת ההפצצות האוויריות בתימן, הודיע שר החוץ האיראני ג'וואד זריפ כי ישנה אסטרטגיה איראנית ימית חדשה ששמה "אסטרטגיית המפרץ הפרסי המורחב".

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן "אירנא" דיווחה ב-1 במאי מפי מפקד חיל הים האיראני הגנרל חביבאללה שיארי, שחיל הים האיראני מתכוון לשלוח את ספינות הצי שלו ב-11 ביולי  לאזור מפרץ עדן, הים האדום ומצרי באב אלמנדב.

משחתות אמריקניות החלו לסייע לספינות מטען שנושאות דגל ארצות הברית לחצות את מצרי הורמוז בעקבות התקרית שהייתה ב-28 באפריל כאשר חמש ספינות קרב איראנית יירטו ספינת משא הנושאת דגל של איי מרשל ואילצו אותה להפליג לנמל בנדר עבאס האיראני. איראן טוענת כי מדובר בסכסוך מסחרי בגלל חוב כספי אך הפנטגון פרסם הודעה המגדירה את האירוע כ"פרובוקציה".

נראה כי איראן נקטה במהלך הזה בתגובה לכך שספינות אמריקניות ערכו חיפוש בספינה נושאת דגל של פנמה בבאב אלמנדב בחשד כי היא נושאת נשק איראני עבור המורדים בתימן.

לכך יש להוסיף תקרית אווירית שהייתה בתימן לאחר שמטוס איראני חדר לתחום האווירי של תימן וביקש לנחות בצנעא בטענה כי מדובר במרחב האווירי של תימן ולא של סעודיה, טייסי חיל האוויר הסעודי נאלצו להפציץ מסלול בשדה התעופה של צנעא כדי למנוע את נחיתתו.

לאן כל זה מוביל?

איראן לא תרשה לעצמה לאבד את המאחזים האסטרטגיים שתפסה בעיראק בסוריה ובתימן ואת שליטתה בארבע בירות ערביות.

לכן, ניתן להעריך כי בחזיתות שבה נחלשים בני בריתה היא תאלץ להגביר את מעורבותה הצבאית הישירה כדי לשמור על הישגיה.