עבור לתוכן העמוד
Menu

האם מצרים מחממת את יחסיה עם תנועת חמאס?

היחסים בין מצרים לתנועת חמאס נמצאים בשפל חסר תקדים בעקבות הקשר של חמאס לתנועת "האחים המוסלמים" שהוכרזה במצרים כתנועת טרור וההאשמות של מצרים כי תנועת חמאס נטלה חלק פעיל בפיגועים שהוציא לפועל הארגון הדאע"שי, "אנצאר בית אלמקדס", נגד חיילים מצרים בצפון סיני. הדרדרות היחסים בין מצרים לתנועת חמאס הביאה לסגירתו של מעבר רפיח לתקופה של […]

היחסים בין מצרים לתנועת חמאס נמצאים בשפל חסר תקדים בעקבות הקשר של חמאס לתנועת "האחים המוסלמים" שהוכרזה במצרים כתנועת טרור וההאשמות של מצרים כי תנועת חמאס נטלה חלק פעיל בפיגועים שהוציא לפועל הארגון הדאע"שי, "אנצאר בית אלמקדס", נגד חיילים מצרים בצפון סיני.

הדרדרות היחסים בין מצרים לתנועת חמאס הביאה לסגירתו של מעבר רפיח לתקופה של כמה חודשים והוא נפתח מדי פעם לתקופות קצרות לצרכים הומניטריים בלבד. כמו כן הקימה מצרים אזור חיץ רחב לאורך הגבול עם רצועת עזה כדי למנוע הברחות נשק אל הרצועה וממנה.

בית הדין לעניינים דחופים בקהיר קיבל בחודשים האחרונים שתי החלטות בקשר לתנועת חמאס בעקבות עתירות שהגישו עורכי דין מצרים.
ההחלטה הראשונה הכריזה על הזרוע הצבאית של חמאס, "עז א-דין אל-קסאם", כארגון טרור.
ההחלטה השנייה, שהתקבלה כשלושה חודשים לאחר מכן, הכריזה על תנועת חמאס כולה כארגון טרור. בית הדין אפשר לממשלת מצרים לערער על החלטתו ואכן היא הגישה ערר.

יום לפני הדיון בערר, ב-28 במרץ, משך עורך הדין שהגיש את העתירה את עתירתו וההחלטה התבטלה.

בעקבות הדרדרות היחסים בין מצרים לתנועת חמאס יצאה משלחת של ארגון הג'יהאד האסלאמי בראשות ראש הארגון עבדאללה רמדאן שלח למצרים כדי לנסות להרגיע את המתיחות. לדברי חבריה היו לה הישגים בהרגעת הרוחות. בין היתר התחייבה תנועת חמאס שלא להתערב במצב הפנימי במצרים ובביטחון הלאומי שלה ולא לקיים קשרים עם גורמי טרור הפועלים נגד שלטונו של הנשיא א-סיסי.
בימים האחרונים היו כמה התבטאויות של בכירים בחמאס על כך שיחסה של מצרים לתנועת חמאס השתנה.

ד"ר אסמעיל רדואן אמר ב-11 באפריל לאתר "א-רסאלה", המזוהה עם חמאס, כי "היחסים בין חמאס למצרים טובים ממה שהיו בעבר".

בכיר אחר, אסמעיל אל-אשקר אמר כי בקרוב יתקיימו בקהיר פגישות בין אישים מתנועת חמאס לבין אחראים מצרים בנושאים חשובים הקשורים לשני הצדדים. הוא הוסיף: "התנאים בין קהיר לעזה הם חיובים כעת לקיום הפגישות החשובות האלה לאחר שמצרים נסוגה מכך שחמאס היא תנועת טרור".

לכך יש להוסיף דיווח שהופיע לפני כמה ימים בעיתון "אל-חליג' און ליין" על כך שנציגי המודיעין המצרי נפגשו עפ"י בקשתם בקהיר עם ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס כדי לדון עמו ביחסים של מצרים עם התנועה. במהלך הפגישה, שעסקה בפתיחת דף חדש בין מצרים לתנועת חמאס, ביקשו קציני המודיעין המצרי להקים ערוץ קשר עם ראש הלשכה המדינית ח'אלד משעל המתגורר בדוחא שבקטאר.

לדברי מקורות בחמאס, השינויים האזורים בכמה מדינות ערביות באזור והמשבר האחרון בתימן הם שהביאו לשינוי ביחסה של מצרים לתנועת חמאס.
השינוי נובע מלחצים שהפעיל מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז על הנשיא המצרי א-סיסי לשפר את היחסים עם חמאס כדי שיוכל להקים את "הציר הסוני" נגד התפשטותה של איראן.

לתנועת חמאס יש קשרים עם איראן שתומכת בנשק ובאמצעי לחימה בזרוע הצבאית שלה, היחסים של איראן עם הנהגת חמאס התערערו לפני כשלוש שנים בגלל עמדתה של חמאס כלפי מלחמת האזרחים בסוריה ומשטרו של בשאר אסד ועדיין לא שוקמו במלואם.
לדברי המקורות בחמאס, המלך הסעודי מבקש לנצל את העובדה הזו ולהעביר את תנועת חמאס שהיא שחקן אזורי חשוב לצד הקואליציה הסונית.

הפנייה של מלך סעודיה לנשיא המצרי א-סיסי היא שהביאה לביטול ההכרזה של בית הדין המצרי על תנועת חמאס כארגון טרור.
בחמאס מציינים כי גם קריאתו של העיתונאי המצרי הידוע מחמד חסנין הייכל להנהגה המצרית לשנות את אופן טיפולה ברצועת עזה הייתה השפעה על יחסה לחמאס.
הייכל אמר כי רצועת עזה הינה "פצצת זמן" שאם תתפוצץ, מצרים היא שתיפגע.

בינתיים אין סימנים מהצד המצרי, מלבד החלטת בית הדין בעניין חמאס, לכך שאכן הנשיא א-סיסי הורה לשנות את ההתייחסות לחמאס.

בתנועת חמאס מעריכים שמצרים תשוב לטפל בקרוב בכמה נושאים פלסטינים חשובים כמו יישום הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס בעקבות מבצע "צוק איתן" והפיוס הפנים פלסטיני.