עבור לתוכן העמוד
Menu

כך כובל ארגון בצלם את ידי צה"ל במלחמה בטרור

ארגון בצלם מעניק מעין "הגנה משפטית" לטרוריסטים בעת לחימה, ועל פי תפיסתו לצה"ל אסור לתקוף פעילים בזרוע צבאית של ארגון טרור כלשהו מרגע שהם חזרו מביצוע המשימה ועד ליציאתם לפעולה נוספת, גם אם הם משתתפים באופן פעיל בלחימה.                     קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים […]

ארגון בצלם מעניק מעין "הגנה משפטית" לטרוריסטים בעת לחימה, ועל פי תפיסתו לצה"ל אסור לתקוף פעילים בזרוע צבאית של ארגון טרור כלשהו מרגע שהם חזרו מביצוע המשימה ועד ליציאתם לפעולה נוספת, גם אם הם משתתפים באופן פעיל בלחימה.

מחבל
מוחמד ריאד אסעד שמלח'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלסטינים באינתיפאדת אל-אקצה על מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה”ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם.

בצלם: "לא ידוע" אם פעיל צבאי של הג'יהאד האסלאמי "השתתף בלחימה" בעת שחוסל

באתר בצלם תחת קטגוריה של "פלסטינים שנהרגו במסגרת התנקשות ברצועת עזה, לאחר מבצע עופרת יצוקה" מופיעה הרשומה הבאה:

"מוחמד ריאד אסעד שמלח' – בת [כך במקור] 23, תושב עזה, נהרג ב-19.11.2012 בעזה, מירי מכלי טיס , היווה יעד להתנקשות. פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי . פרטים נוספים: נהרג בעת שנסע במכונית שכורה בדרום העיר עזה".

ארגון בצלם מבהיר את משמעות הקטגוריה של "היוו יעד להתנקשות" כדלהלן: "פלסטינים שכוחות הביטחון הרגו במכוון, במסגרת פעולות התנקשות, נכללו בקטגוריה נפרדת. זאת מאחר שההחלטה להרגם התבססה על מידע מודיעיני חסוי שבצלם אינו יכול לבחון ולכן אין באפשרותו לקבוע בוודאות האם האדם השתתף בלחימה".

ארגון בצלם טוען אפוא שאין בידיו מידע היכול להעיד שמוחמד שמלח' השתתף בלחימה, ולפיכך, על פי בצלם, קיימת אפשרות סבירה שצה"ל התנקש בחיי אזרח פלסטיני בניגוד לחוק הבינלאומי וביצע פשע מלחמה. לשיטת בצלם, פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי זכאי להגנה מפני תקיפה כאזרח מן השורה כל עוד הוא אינו "משתתף בלחימה”.

בצלם מסביר את משמעות הקטגוריה של "השתתפו בלחימה" כדלהלן: "אנשים אשר נטלו חלק ישיר בלחימה בעת שנהרגו (לדוגמה, אדם שהיה בדרכו לשיגור רקטה, להתקפת ירי על חיילים, או לפיצוץ חגורת נפץ בריכוז אזרחים, בזמן הפעולה עצמה ובדרך חזרה מן הפעולה)".

מנוסח זה עולה, כי ארגון בצלם סבור, כי פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי המשגר מדי יום רקטות לעבר ישובים ישראליים ייחשב אזרח ויהיה זכאי להגנה מפני תקיפה מיד לאחר שחזר מן הפעולה ועד יציאתו לפעולה הבאה למחרת.

לגבי נסיבות המוות נמסר, כי שמלח' נהרג בעת ש"נסע במכונית שכורה". ארגון בצלם נמנע מלהבהיר בהקשר זה, כי התקיפה בה נהרג שמלח' התקיימה במהלך לחימה בין צה"ל לקואליציה של ארגוני טרור בעזה, ובהם הג'יהאד האסלאמי, שהחלה ב-14 בנובמבר 2012 והסתיים ב-21 בנובמבר 2012.

הצלב האדום: פעיל טרור מאבד את ההגנה כאזרח מפני תקיפה ישירה

הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום פרסמה ב-2009 ספר המבהיר משמעות ההשתתפות בלחימה. בפרק העוסק ב"חברים בקבוצות מזוינות מאורגנות" נקבע כדלהלן: "על פי הנוהג והאמנה של החוק ההומניטרי הבינלאומי, אזרחים המעורבים ישירות בפעולות איבה, וכן אנשים הממלאים תפקיד לחימה מתמשך עבור קבוצה מזוינת מאורגנת השייך לצד בסכסוך, מאבדים את הזכאות להגנה מפני תקיפה ישירה [נגדם]… חברים בקבוצות מזוינות מאורגנות, השייכים לצד בסכסוך,אינם עוד אזרחים, ולכן הם מאבדים את ההגנה מפני תקיפה ישירה [נגדם] במהלך תקופת חברותם [בארגון] כל עוד הם ממלאים תפקיד לחימה מתמשך".

הג'יהאד האסלאמי: מוחמד שמלח' נהרג בעת שהשתתף בלחימה

הזרוע הצבאית של ארגון הג'יהאד האסלאמי (גדודי אל-קודס) פרסמה את סיפור חייו של מוחמד שמלח', ובמסגרת זו מסרה פרטים על אופי פעילותו בזרוע הצבאית של הארגון (הווה אומר בטרור), כולל במהלך הלחימה של צה"ל נגד קואליצית ארגוני הטרור הפלסטיניים בנובמבר2012 

מוחמד ריאד אסעד שמלח' (محمد رياض اسعد شملخ) נולד ב- 16 בספטמבר 1989 בשכונת אל-שיח' עג'לין בעיר עזה. הוא למד בבית ספר יסודי ובחטיבת הביניים אנס בן מאלכ, בבית ספר התיכון אל-סוואפיר, ועמד להשלים את לימודיו בתחום מנהל עסקים באוניברסיטת אל-קודס הפתוחה.

שמלח', שהיה רווק, שימש מתאם פעילות בארגון התלמידים והסטודנטים של הג'יהאד האסלאמי, אל-ראביטה אל-אסלאמיה, באזור מערב עזה, וכן נמנה על הפעילים של מנגנון ה"דעווה" (ההטפה לאסלאם) של תנועת הג'יהאד האסלאמי באזור מגוריו.

אביו של שלמח' הביע שמחה על מותו של בנו והעיד, כי צפה את חיסולו בידי ישראל לאור פעילותו הרבה בתחום הג'יהאד. "אני שמח מאוד בנפילתו חלל של בני מוחמד, שכן ציפיתי לנפילתו חלל בכל רגע משום שהכרתי את אופי פעילותו בגדודי אל-קודס", אמר האב לאתר הג'יהאד האסלאמי. לדבריו, הוא ביקש מספר פעמים מבנו מוחמד לעזוב את פעילות הג'יהאדיסטית כדי להשלים את הלימודים, ואולם הלה השיב לו: “אבא… אני הולך בדרך הג'יהאד ולא אסטה ממנה…” האב הוסיף, כי בנו נהרג בעת "ביצוע חובתו הג'יהאדיסטית".

ארגון הג'יהאד האסלאמי מסר עוד, כי מוחמד שמלח' היה לוחם ביחידת הטילים של גדודי אל-קודס בגדוד תל אל-הווא ואל-סברה. הוא הוצב בעמדות קדמיות מערבית לעיר עזה, ביצע משימות של תצפית ומעקב אחר פעילות כוחות צה"ל בקו הגבול, השתתף בלחימה נגד כוחות צה"ל שפעלו באזורים שונים בעיר עזה ושיגר רקטות מסוג "אל-קודס" ו"גראד" לעבר ישובים ישראליים, ובפרט במהלך סבב הלחימה בנובמבר 2012 (מבצע "עמוד ענן").

על נסיבות המוות של מוחמד שמלח' נכתב כדלהלן באתר הרשמי של גדודי אל-קודס: "בבוקר יום שני 6 למערכת אל-סמאא אל-זרקאא [מבצע "עמוד ענן"] ה-19בנובמבר 2012 הצליח השהיד [החלל] שלנו [מוחמד שמלח'] להפגיז את ערי האויב בטילי גראד המבורכים, ולאחר שסיים את ביצוע משימתו בדיוק [בפגיעה במטרות] הפתיעו אותו טילי השנאה הציוניים והוא היה לשהיד [חלל]".

בסרטון וידאו שפרסמו גדודי אל-קודס נראה מוחמד שמלח' חמוש ברובה מסוג קלצ'ניקוב, ומסביר למצלמה את דבקותו בדרך הג'יהאד המלחמה נגד היהודים "אויבי אללה" (בלשונו) וכדי לשחרר את פלסטינים מ"היהודים הטמאים". כמו כן, פרט את המשימות של לוחמי הג'יהאד האסלאמי, ובכללם הוא עצמו, המוצבים בעמדות קדמיות, נשבע שלא להניח את הנשק עד ל"שחרור" מסגד אל-אקצה והביע את שאיפתו למות בדרכו של אללה.

סיכום: בצלם מעניק "הגנה משפטית" לטרוריסטים ודיווחיו אינם מהימנים

הדיווח של ארגון בצלם על נסיבות מותו של מוחמד שמלח' מחסיר פרטי מידע מהותיים, ולפיכך אינו מהימן. ארגון בצלם מסר, כי מוחמד שמלח' נהרג "בעת שנסע במכונית שכורה", אך נמנע מלציין את העובדות הבאות:

  • התקיפה שביצע צה"ל התרחשה בעת סבב לחימה בין צה"ל לקואליצית ארגוני הטרור ברצועת עזה,ובכללם הג'יהאד האסלאמי שעל שורותיו נמנה מוחמד שמלח'.
  • על פי הג'יהאד האסלאמי,מוחמד שמלח'נטל תפקיד פעיל בלחימה במהלך המלחמה והוא נהרג בעת שהשתתף בלחימה זמן קצר לאחר ששיגר רקטות מסוג גראד לעבר ישובים ישראליים.
  • מוחמד שמלח'מילא תפקיד לחימה מתמשך ב"זרוע הצבאית"של הג'יהאד האסלאמי.

מצטייר אפוא כי ארגון בצלם מעניק מעין "הגנה משפטית" לטרוריסטים בעת לחימה. על פי תפיסתו של ארגון בצלם, לצה"ל אסור לתקוף פעילים בזרוע הצבאית של ארגון טרור כלשהו מרגע שהם חזרו מביצוע המשימה ועד ליציאתם לפעולה נוספת, הגם אם מדובר בהשתתפות מתמשכת ורצופה בפעילות לחימה ובתקיפה של ישובים ישראליים באמצעות שיגור רקטות.

מקרה זה, המצטרף לשורה ארוכה של דיווחים מוטים, בלתי מדויקים ואף שקריים של ארגון בצלם שנחשפו באתר News1.co.il וע"י המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ממחיש פעם נוספת את האמינות הירודה של דיווחי בצלם, המתודולוגיה המפוקפקת של אגף המחקר של הארגון, את הפרשנות המוטעית של ארגון בצלם בנוגע להגדרת "השתתפות בלחימה" המספקת הגנה לטרוריסטים הממלאים תפקיד לחימה מתמשך, ואת הגישה החד צדדית והפרו פלסטינית של בצלם.