עבור לתוכן העמוד
Menu

הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל – איום סרק?

המועצה המרכזית של אש"ף, הנחשבת לגוף החשוב ביותר של אש"ף בהעדר אפשרות לכנס את המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ), החליטה ב-5 במרץ על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל. האיומים שהפיצו מקורביו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לפני כינוס המועצה כי תתקבל גם החלטה על פירוק הרש"פ נעלמו כלא היו. כלי התקשורת הפלסטינים והערבים הגזימו בפרסומים אודות […]

המועצה המרכזית של אש"ף, הנחשבת לגוף החשוב ביותר של אש"ף בהעדר אפשרות לכנס את המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ), החליטה ב-5 במרץ על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל.
האיומים שהפיצו מקורביו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לפני כינוס המועצה כי תתקבל גם החלטה על פירוק הרש"פ נעלמו כלא היו.

כלי התקשורת הפלסטינים והערבים הגזימו בפרסומים אודות ההחלטה להפסיק את התאום הביטחוני עם ישראל אך לא חלפה יממה ומקורביו של מחמוד עבאס החלו להסביר כי מדובר ב"המלצה" בלבד המותנית בהחלטה של הועד הפועל של אש"ף ופרסום צו נשיאותי חתום על ידי מחמוד עבאס. ההחלטה, כך הסבירו, בכל מקרה לא תתבצע בימים הקרובים לפני הבחירות בישראל ב-17 במרץ.
מקורות באש"ף אמרו כי הרשות הפלסטינית תמתין לראות מי יזכה בבחירות בישראל לפני שתחליט האם ליישם את ההחלטה.

כזכור, ישראל הקפיאה לפני כשלושה חודשים את העברת כספי המיסים שהיא מעבירה לפלסטינים בגלל פניות הפלסטינים למועצת הביטחון של האו"ם ולבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.
כספי המיסים נאמדים בסכום של 127 מיליון דולר בחודש והרש"פ משתמשת בהם לתשלום משכורות לכ-180 אלף פקידים.

ארצות הברית הפעילה לחצים ישירים ועקיפים על מחמוד עבאס לגלות איפוק ולא לנקוט בשום צעדים חריגים לפני הבחירות בישראל.
מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז הזעיק לפני כשבוע לריאד את מחמוד עבאס, על פי בקשתו של הממשל האמריקני, והפציר בו לכבד את בקשתה של ארצות הברית.

עתה מתברר כי איומיו של מחמוד עבאס הם איומי סרק שנועדו לנסות ולהפעיל לחץ על ישראל לשחרר את כספי המיסים שהקפיאה. החלטת המועצה המרכזית של אש"ף נועדה גם "להכיל" את זעם ההמונים על הקפאת כספי המיסים ולהראות שהרשות הפלסטינית איננה מוכנה לעבור בשקט על הסנקציה שנקטה ישראל.

בפועל, יודע מחמוד עבאס כי הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל תפגע בראש ובראשונה בפלסטינים. רק לפני כמה חודשים הצילה ישראל את שלטונו של מחמוד עבאס לאחר שהשב"כ עצר תשתית רחבה של תנועת חמאס ביהודה ושומרון שתכננה לערר את יציבות הרש"פ באמצעות שורה של פיגועים.

התיאום הביטחוני הינו חלק בלתי נפרד מהסכם אוסלו שנחתם בין ישראל לאש"ף ב-1993. הרשות הפלסטינית הפרה סעיפים רבים בהסכם אך היא נזהרת בינתיים מלהפר את הסעיף הזה.
מקורות בפת"ח טוענים כי התרגיל רחב ההיקף שעשה צה"ל בשטחי יו"ש, כמה ימים לפני כינוס המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה, נועד לאותת לפלסטינים כי ישראל לא תהסס, במידת הצורך, לשוב ולהשתלט על כל הגדה.

החרפת העימות בין ישראל לרש"פ נדחתה בינתיים אך הפלסטינים לא ביטלו את הבקשה שהגישו להצטרף לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.