עבור לתוכן העמוד
Menu

הפגנת שרירים איראנית כאמצעי לחץ במו"מ על הגרעין

בסוף חודש פברואר ערכה איראן תרגיל צבאי רחב היקף במפרץ הפרסי, ובכלל זה באזור מיצרי הורמוז, תרגיל שזכה לשם "הנביא האדיר 9”. התרגיל דימה בין היתר תקיפה והשמדה של נושאת מטוסים אמריקנית ומיקוש מימי המפרץ הפרסי. נטלו בו חלק חילות האוויר, הים והיבשה של משמרות המהפכה, ושוגרו במסגרתו טילים בליסטיים וטילי חוף ים. בראיון עיתונאי […]

בסוף חודש פברואר ערכה איראן תרגיל צבאי רחב היקף במפרץ הפרסי, ובכלל זה באזור מיצרי הורמוז, תרגיל שזכה לשם "הנביא האדיר 9”. התרגיל דימה בין היתר תקיפה והשמדה של נושאת מטוסים אמריקנית ומיקוש מימי המפרץ הפרסי. נטלו בו חלק חילות האוויר, הים והיבשה של משמרות המהפכה, ושוגרו במסגרתו טילים בליסטיים וטילי חוף ים.

בראיון עיתונאי שהתפרסם (5 במרץ 2015) באתר הרשמי של משמרות המהפכה, הציג חוסיין סלאמי, סגן מפקד משמרות המהפכה, את האסטרטגיה האיראנית המגולמת ביעדי התרגיל הצבאי. להלן עיקרי דבריו:

ניסיון להשפיע על המו"מ בנושא הגרעין – סלאמי ציין, כי התרגיל נועד להעביר מסר לאויביה של איראן, המאיימים באופציה צבאית ובסנקציות כלכליות. לדבריו, התרגיל המחיש שידיה של איראן אינן כבולות מול האיומים המושמעים נגדה, וכי היא יכולה לפעול בזירות שונות בעולם ולסכל את האיומים נגדה במישורים האסטרטגי, האופרטיבי והטקטי.

עיתוי התרגיל לא היה מקרי – הנסיבות הנוכחיות, אמר סלאמי, חייבו את איראן להפגין את כוחה, שכן במקביל למו"מ אויביה עודם נוקטים בלשון האיומים, ממשיכים ב"פלישה תרבותית" וחותרים להחליש את כוחה והשפעתה של איראן במזרח התיכון. הוא הדגיש, כי פיתוח היכולת הצבאית חיוני גם כאשר איראן פועלת באפיקים המדיניים, וזו הייתה אחת ממטרות התרגיל.

הרתעת המערב מפעולה צבאית נגד איראן – על פי סלאמי, התרגיל הצבאי הציג חלק מהיכולת הצבאית של איראן כדי שזו תיכנס למערכת השיקולים של אויביה ויופנם המסר, לפיו המערב יהיה המפסיד הגדול בכל פעולה התקפית. לדבריו, הצבא האיראני מכין עצמו לתרחישי האיום המסוכנים ביותר, ולשם כך הוא חותר לפצות על הנחיתות הצבאית בהשוואה לארה"ב באמצעות ניצול יתרונות יחסיים. בהקשר זה ציין סלאמי את אופצית המיקוש של המפרץ הפרסי, ואת היכולת שרכש הצבא האיראני לתקוף ולהשמיד את נושאות המטוסים האמריקניות באמצעות טילים בליסטיים מדויקים (טיל ח'אלג' פארס) וטילי קרקע – ים, אותם ניתן לשגר בעת ובעונה אחת ממשגרים רבים הפרוסים לאורך המפרץ הפרסי. סלאמי ציין, כי בדיקת הדיווחים בתקשורת הזרה על התרגיל מלמדת, כי המסרים האיראניים נקלטו היטב במערב על אף שלא כל היבטי היכולת הצבאית נחשפו בו.

דבריו של סלאמי חושפים את האסטרטגיה האיראנית החותרת לבסס את מעמדה כמעצמה אזורית באמצעות תהליך התעצמות צבאית מואץ והפגנת שרירים כדי להתריע את המערב מפני פעולה צבאית נגדה ולשכנעו בלשון של איומים להסיר את הסנקציות הכלכליות.

במילים אחרות, איראן מבקשת להעביר מסר לפיו המחיר על אי הגעה להסכם בנושא הגרעין עלול להיות גבוה ביותר עבור המערב והוא לא יהיה מתוחם רק באזור המפרץ הפרסי. במסגרת זו, איראן אינה מסתירה את כוונותיה לתקוף את הצי האמריקני במפרץ הפרסי, ובעיקר את נושאות המטוסים, ולחסום את כל התנועה הימית בו באמצעות פגיעה ישירה בכלי שיט ובמיקוש נרחב.

ניכר, כי המשטר האיראני מעריך שארה"ב ומדינות אירופה אינן מעוניינות בהרחבת מעורבותן הצבאית במזרח התיכון, אלא בהגעה להסדרים שיביאו ליציבות יחסית ולמניעת כאוס שיסכן את האינטרסים שלהן. על בסיס זה,  מבקשת איראן לאותת, כי היא גורם הכוח העולה במזרח התיכון עימה יש להידבר ולהתחשב באינטרסיה באזור.

פרט לישראל, גם סעודיה ומדינות המפרץ חשות מאוימות באופן ישיר מהעוצמה הצבאית האיראנית ומשאיפות ההתפשטות שלה באזור. על רקע זה, נועד בשבוע שעבר מלך סעודיה סלמאן עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל-סיסי כדי לדון באפשרות לחדש את ברית ההגנה ההדדית של הליגה הערבית מול איומים חיצוניים. נראה, כי סעודיה שתמכה בהפיכה הצבאית במצרים נגד שלטון האחים המוסלמים שכרת ברית עם איראן, מייעדת לצבא מצרים תפקיד מרכזי בחגורת ההגנה מול איראן (במקביל להמשך המגעים עם פקיסטן על האפשרות לרכישת נשק גרעיני כמאזן אימה).