עבור לתוכן העמוד
Menu

המתקפה בתימן – על מה באמת נלחמים?

עם שחר התבשרנו על המתקפה של בעלות הברית הסוניות: סעודיה, מצרים, ירדן והמיפרץ על המשטר המתגבש של השיעה החות'ית בתימן. מעבר למשמעות המובנת מאליה של הגנה על המשטר הלגיטימי הפרו סעודי והרחקת איראן מגבולה הדרומי של סעודיה, וממיצרי באב אל-מנדב, שהוא אינטרס מצרי (וישראלי) מן המדרגה הראשונה, יש גם משמעות גיאו-אסטרטגי עליונה: מי הוא בעל […]

עם שחר התבשרנו על המתקפה של בעלות הברית הסוניות: סעודיה, מצרים, ירדן והמיפרץ על המשטר המתגבש של השיעה החות'ית בתימן. מעבר למשמעות המובנת מאליה של הגנה על המשטר הלגיטימי הפרו סעודי והרחקת איראן מגבולה הדרומי של סעודיה, וממיצרי באב אל-מנדב, שהוא אינטרס מצרי (וישראלי) מן המדרגה הראשונה, יש גם משמעות גיאו-אסטרטגי עליונה: מי הוא בעל הברית הראשי של ארה"ב אשר מגן על המערב מן הסכנות הגלומות לו במזרח התיכון?

החשד המרכזי של המדינות הסוניות, ידידותיה הוותיקות של ארה"ב, הוא שמעבר להסכם הגרעין עם איראן, ארה"ב חותרת להחליף את בעלות בריתה- מן הציר הסוני אל הקשת השיעית. היו ידיעות שלא הוכחשו על קשר בין ארה"ב לבין החות'ים בתימן. שר החוץ קרי הכריז על הצורך לחדש את הקשר עם בשאר אל-אסד בסוריה, וממש כעת, בניגוד לדעתם הפומבית של בכירי הממסד הביטחוני של ארה"ב כמו גנרל פטראוס, ארה"ב דווקא עוזרת ליחידות עירקיות המסתייעות ביחידות איראניות לכבוש את עיר המפתח בעיראק- תכרית.

רשת אל-ערבייה הפרו סעודית טרחה לציין כי הנשיא אובאמה היה מצוי בסוד המתקפה, וכי ארה"ב מעניקה סיוע מודיעיני לציר הסוני, אבל איך יכול היה אובאמה להתנגד כאשר בחזית תכרית הוא מסייע לשיעים, ובכלל זה יחידות איראניות?

אם כך, המלחמה בתימן איננה רק על הדיפת איראן מן הכניסה לים סוף, ומגבול סעודיה, אלא למי שייך המזרח התיכון – לשיעה או לסונה, ומי הם בעלי הברית הראויים של ארה"ב.