עבור לתוכן העמוד
Menu

האם המסגדים בקנדה משמשים מקור לרדיקלזציה?

מאות קנדים הצטרפו בשנים האחרונות לשורות ארגוני הטרור האסלאמיים במקומות שונים בעולם, ובעיקר לארגון דאעש שהקים את מדינת הח'ליפות האסלאמית בעיראק ובסוריה. בחודשים ינואר ופברואר השנה דווח על שלושה צעירים קנדים ממוצא סומלי תושבי אדמונטון שנהרגו בשורות דאעש, ועל שישה צעירים אחרים ממונטריאול (ארבעה מהם היו סטודנטים ב- Collège de Maisonneuve) שעזבו את המדינה בדרכם לסוריה. […]

מאות קנדים הצטרפו בשנים האחרונות לשורות ארגוני הטרור האסלאמיים במקומות שונים בעולם, ובעיקר לארגון דאעש שהקים את מדינת הח'ליפות האסלאמית בעיראק ובסוריה.
בחודשים ינואר ופברואר השנה דווח על שלושה צעירים קנדים ממוצא סומלי תושבי אדמונטון שנהרגו בשורות דאעש, ועל שישה צעירים אחרים ממונטריאול (ארבעה מהם היו סטודנטים ב- Collège de Maisonneuve) שעזבו את המדינה בדרכם לסוריה.

ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, הביא לאישור הפרלמנט הצעת חוקBill C-51 המעניקה סמכויות גדולות יותר לסוכנויות המודיעין והביטחון של קנדה במאבקם בטרור. בתשובה לשאלת כתב בעניין זה, אמר הרפר (30 בינואר 2014), כי הפעילות נגד הטרור צריכה להתבצע בנחישות בכל מקום בו מתקיים תהליך של רדיקליזציה בין אם במרתף הבית, במסגד או בכל מקום אחר. דבריו של רה"מ הרפר עולים בקנה אחד עם דוח של המודיעין הקנדי (CSIS) מ-2013, שציין במפורש את המסגדים כאחד המקורות לרדיקליזציה אסלאמית.

הלובי המוסלמי בקנדה (NCCM) והתאחדות עורכי הדין המוסלמים בקנדה (CMLA) מחו בתוקף על התבטאותו זו של רה"מ הרפר, לפיה משתמע לדבריהם שמסגדים עשויים לשמש מקום בו מטיפים למען טרור. מתאמת נושא זכויות האדם בלובי ב-NCCM, אמירה אל-גוואבי (Amira Elghawaby) הגדירה את דברי הרפר כ"פלגניים באופן קיצוני".

מסרים התומכים בג'יהאד נשמעים מעת לעת מפיהם של האימאמים במסגדים בקנדה. אחד מהם הינו אימאם ג'אמאכ אוסמאן הריד (Jamac Usman Hareed), יליד סומליה שלמד הלכה איסלאמית ב- New Castle בדרום אפריקה ואת השפה הערבית בתימן, וכיום הוא משמש אימאם של מסגד Rahma באדמונטון, השייך ל- MAC Islamic Centre.

התאחדות המוסלמים של קנדה (Muslim Association of Canada – MAC) מצהירה במפורש על דבקותה במסר של נביא האסלאם מוחמד, רואה בתנועת האחים המוסלמים מקור של השראה, ומשבחת את מייסד התנועה, חסן אל-בנא, על "מסריו העמוקים בדבר מעורבות קונסטרוקטיבית בחברה, והדגש על העצמה אישית וקהילתית ופיתוח ארגוני".

המרכז האסלאמי של MAC באדמונטון מפעיל מספר בתי ספר:  MAC Islamic School לכיתות א-ו,  Creative Minds Preschool לבני 3-5 ו-Al Huda Academy שבה בתי ספר משלימים בימי ראשון ובמהלך השבוע שבהם תכניות לימוד לילדים ולמבוגרים.

בשנים האחרונות נשא האימאם ג'אמאכ הריד מספר תפילות לאללה כדי שיסייע למוג'אהידין. באחד מסרטוני הווידאו הנקרא: "מוסלמים, התעוררו!” ("WAKE UP MUSLIMS!”) אמר ג'אמאכ את הדברים הבאים: "הו אללה, הגן על המוג'אהידין ברחבי העולם, אשר מנהלים ג'יהאד בדרכו [של אללה] וחותרים להפוך את דברו [של אללה] לעליון". הוא גם ביקש מאללה להעניק ניצחון למוג'אהידין בסוריה, פלסטין, עיראק, אפגניסטן, סומליה ובורמה.

הווידאו מסתיים במסר מוקלט של אנוור אל-עווליקי, אזרח ארה"ב, שהיה פעיל בכיר של אל-קאעידה בתימן וחוסל בתקיפה של חיל האוויר האמריקני ב-2011.  המסר נפתח בשתי השקופיות הבאות: "מסר לאומה המוסלמית. אם אתם נוקטים עמדה נייטרלית במקרים של אי צדק אזי אתם בוחרים להיות בצד של המדכא". לאחר מכן, עוולקי פונה במסר למוסלמים בארה"ב: "כיצד יכול המצפון שלכם להתיר לכם לחיות בדו קיום בשלום עם אומה אשר אחראית לעריצות ולפשעים המבוצעים נגד אחיכם ואחיותיכם? כיצד אתם יכולים להיות נאמנים לממשלה אשר מובילה למלחמה נגד האסלאם והמוסלמים? עצתי לכם היא זו. בפניכם עומדות שתי אפשרויות: הגירה [למדינה האסלאמית] או ג'יהאד. עליכם לעזוב או להילחם".

סרטון הווידאו הופק ע"י חברת  M2Mproductions100,והוא הועלה לערוץ היוטיוב של החברה ב-4 בדצמבר 2012.בראש עמוד השער של ערוץ היוטיוב מופיעה תמונה של ג'אמאכ וכן תמונה נוספת הנושאת את שמו, והוא מכיל בעיקר סרטוני וידאו של האימאם (כ-150). ג'אמאכ חוזר וקורא לחסידיו להירשם לערוץ היוטיוב של  M2Mproductions100 כדי להפיץ את המסר של האסלאם והוא שיתף בעמוד הפייסבוק שלו את סרטון הווידאו, שבו המסר של עוולקי.