עבור לתוכן העמוד
Menu

דריסת הרגל של קטאר ברצועת עזה

הרשות הפלסטינית זועמת על התערבותה של קטאר בפרויקטים של בניה ברצועה לשיקומה לאחר מבצע "צוק איתן". קטאר החליטה לשקם ישירות פרויקטים ברצועת עזה שלא באמצעות הרשות הפלסטינית. כזכור, קטאר היא התורמת הראשית לשיקום הרצועה. בכינוס המדינות התורמות בקהיר באוקטובר 2014, התחייבה קטאר להקצות סכום של מיליארד דולר לשיקום הרצועה. שליט קטאר, השיח' תמים בן חמד […]

הרשות הפלסטינית זועמת על התערבותה של קטאר בפרויקטים של בניה ברצועה לשיקומה לאחר מבצע "צוק איתן". קטאר החליטה לשקם ישירות פרויקטים ברצועת עזה שלא באמצעות הרשות הפלסטינית.

כזכור, קטאר היא התורמת הראשית לשיקום הרצועה. בכינוס המדינות התורמות בקהיר באוקטובר 2014, התחייבה קטאר להקצות סכום של מיליארד דולר לשיקום הרצועה.
שליט קטאר, השיח' תמים בן חמד אל-ת'אני, התחייב בוועידה בפני מחמוד עבאס, כי ארצו תממן גם את הפעלת תחנת החשמל ברצועת עזה.

הנציג של קטאר ברשות הפלסטינית, מחמד אלעמאדי, ביקר באחרונה ברצועת עזה בתיאום עם ישראל והגיע עמה להסכמה על הכנסת משלוחי מלט לרצועה לצורך עבודות שיקום המבנים שנפגעו במבצע "צוק איתן" ללא מעורבות של ממשלת "ההסכמה הלאומית" ברמאללה.

אלעמאדי נכנס לרצועה מישראל וטען כי שלטונות מצרים לא אפשרו את כניסתו ממצרים דרך מעבר רפיח. כזכור היחסים בין מצרים לקטאר מתוחים מאוד בגלל תמיכתה בתנועת "האחים המוסלמים" ובתנועת הבת שלה – חמאס.

בתנועת חמאס מרוצים מהיוזמה הקטארית והמעורבות שלה בשיקום הרצועה ומכך שהסכמת ישראל לסיוע הקטארי מבטלת למעשה את הסיכום המשולש שהושג בזמנו, לאחר מבצע "צוק איתן", בין רוברט סרי שליח האו"ם למזרח התיכון לבין הרש"פ וישראל על שיקום הרצועה. גורמים בתנועת חמאס אומרים כי ישראל הבינה שהסיכום הזה לא מעשי ולכן נתנה לקטאר את האישור. אותם גורמים הסבירו כי חמאס מרוצה מכך שהכסף מגיע ישירות לרצועה מבלי שממשלת ההסכמה הלאומית ברמאללה תשתלט עליו.

הקטארים חששו שאם יעבירו את הכספים לרצועה דרך הרשות הפלסטינית, לא יגיעו כל הכספים ליעדם בגלל המצוקה הכספית הקשה של הרשות בעקבות העיכוב בהעברת כספי המיסים לרש"פ על ידי ישראל.

על פי מקורות ברש"פ, קטאר גם הגיעה להסכמה עם ישראל על בניית קו מתח גבוה מרצועת עזה לישראל במימון קטארי.

מקורות בפת"ח הביעו חשש כי המעורבות הקטארית הישירה בשיקום הרצועה תפגע בפיוס הפנים פלסטיני ותסייע להנצחת הפיצול בין הגדה לרצועה.