עבור לתוכן העמוד
Menu

מה עומד מאחורי המתקפה של "צבא סוריה" על מעוזי המורדים?

מה שקרוי בטעות "צבא סוריה", פתח במתקפה משולשת על מעוזי המורדים: באזור דרעא בדרום, בחלק הסורי של הגולן ובפרוורי דמשק. הלחימה בדמשק מלווה בפשעי מלחמה מחרידים מן הסוג שלא מעניינים את ועדת זכויות האדם של האו"ם. חשוב להבין מדוע המתקפה יוצאת לפועל דווקא כעת בהיקף כזה, ולאן הדברים מובילים. ראשית, יש לדייק במונחים. "צבא סוריה" […]

מה שקרוי בטעות "צבא סוריה", פתח במתקפה משולשת על מעוזי המורדים: באזור דרעא בדרום, בחלק הסורי של הגולן ובפרוורי דמשק. הלחימה בדמשק מלווה בפשעי מלחמה מחרידים מן הסוג שלא מעניינים את ועדת זכויות האדם של האו"ם.

חשוב להבין מדוע המתקפה יוצאת לפועל דווקא כעת בהיקף כזה, ולאן הדברים מובילים.

ראשית, יש לדייק במונחים. "צבא סוריה" כפי שהכרנו אותו כל השנים לא קיים עוד. הצבא של אסד היום הוא החלק העלווי של הצבא הישן, הנתמך ביחידות של חיזבאללה מלבנון ועיראק, ולוחמים איראנים. התבטלות האופי "הסורי" של הצבא הזה בא גם לידי ביטוי בהכרזה של חיזבאללה שאין הוא מכבד עוד את הגבולות הישנים בגולן, ובדעתו להתפרס לאורך כל הגבול עם ישראל: דרום לבנון והגולן. כלומר, ביטול הסדרי סייקס-פיקו לאחר מלחמת העולם הראשונה הוא לא רק עניין של הטרור הסוני, אלא גם הטרור השיעי.

על העיתוי ניתן היה ללמוד מתוכנית באל-ג'זירה בשבוע שעבר, על פיה אנשי האחים המוסלמים הודיעו כי בדעתם להפסיק את הוצאת דמשק מטווח הטילים, כפי שהיה עד היום, ולהתחיל לטווח גם את בירתו של אסד. הם הסבירו כי זה היה אינטרס של אסד שהמליציות של האחים יפגיזו את דמשק כדי לחדד את המסרים שלו שהוא "נלחם בטרור"- אבל כעת שיקולים אלה עברו מן העולם. כלומר: מדובר בפעולת מנע כדי להוציא מידי האחים המוסלמים שטחים לטווח מהם את דמשק.

שנית, אסד עוקב אחר האימונים שעוברים אנשי "צבא סוריה החופשי" בירדן, תורכיה וארה"ב. הוא הביע חשש כי היחידות המאומנות בירדן יעברו לשטחו דרך דרעא- והוא חייב לסתום פירצה זאת. זה מחייב אותו לסתום גם פרצות בגולן. כאן, יש אינטרס של חיזבאללה למנוע פירצה של האחים לתוך דרום לבנון מגזרת הגולן, כפי שיש להם כבר בעיירה ערסאל בצפון לבנון. "צבא סוריה החופשי" הוא יחידות של האחים המוסלמים, יחד עם אנשי הבעת' הישן הסונים ש"התאסלמו", והם קרובים לנוסרה.

לצד הצורך במהלכים צבאיים יש גם רקע מדיני למתקפה. רוסיה מפעילה כעת מהלכים של התפייסות בין האחים המוסלמים הקרובים לאיראן. יש "חיה כזאת", למשל חמאס – ואסד. עד לרגע זה המהלכים מגושמים ומקרטעים, אבל הם עלולים להצליח בכל זאת אם מלך סעודיה החדש, סלמאן, יצדד בהם. יש למהר ולתפוס טריטוריות כדי לקדם אפשרות שאולי בכל זאת מאמצי רוסיה יצליחו.

יש לישראל כמה בעיות בהתפתחויות האלה, אבל אחת מן הבעיות המרכזיות היא שדחיקת המורדים מן הגולן אין פירושה שיבתו של צבא סוריה- כי אין צבא סוריה יותר, אלא חיזבאללה. חיזבאללה לא מסתיר את כוונתו לעורר את חזית הגולן- חמור מזאת, הוא מתכוון לבחוש בקרב הדרוזים בגולן נגד ישראל. כלומר: לא רק מחיקת הגבול בין לבנון לסוריה, אלא גם בין סוריה לישראל.
אגב, גם בלבנון חיזבאללה לא מכיר בגבול ששירטט האו"ם. למעשה, יש לו תביעה על "כפרים שיעים בגליל".

הדרוזים בסוריה מתלכדים מאחורי אסד, ובלבנון, הם – יחד עם הנוצרים בבקעת הלבנון – מתחברים עם חיזבאללה, אחרי שראו מה הסונים עשו ליזידים.

מדיניות הגדר הטובה בגולן יצרה רושם בקרב אסד ובעלי בריתו השיעים, כאילו ישראל תומכת בסונים נגדם. זה כולל גם את הדרוזים בצד הסורי של הגבול. זהו מצב לא טוב מבחינת ישראל, שמוצאת עצמה נתפסת כמי שנמצאת בצד הסוני הרדיקלי של המתרס- ולא בצד המיעוטים הנרדפים.

העובדה שחיזבאללה ואסד תפסו את "קלף המיעוטים" כדי לאיים בו גם על ישראל איננו מחוייב המציאות. אפשר וצריך לשנות מצב זה.