עבור לתוכן העמוד
Menu

אי הנכונות להכות על חטא חוסמת הדרך בפני רפורמה באסלאם

שיח' אל-אזהר, אחמד אל-טייב, העומד בראש המוסד הדתי העליון של העולם המוסלמי – סוני, השתתף השבוע בוועידה בינלאומית בנושא הטרור שערכה 'אגודת העולם האסלאמי' (ראביטת אל-עאלם אל-אסלאמי) בעיר מכה שבסעודיה. בראיון לעיתון "אל-שרק אל-אווסט" (25 בפברואר 2015) הסביר טייב את הגורמים המניעים בראייתו את הטרור. להלן ציטוטים מדבריו (המתורגמים בערבית) כפי שפורסו בעיתון: "הסיבה הראשונה […]

שיח' אל-אזהר, אחמד אל-טייב, העומד בראש המוסד הדתי העליון של העולם המוסלמי – סוני, השתתף השבוע בוועידה בינלאומית בנושא הטרור שערכה 'אגודת העולם האסלאמי' (ראביטת אל-עאלם אל-אסלאמי) בעיר מכה שבסעודיה.

בראיון לעיתון "אל-שרק אל-אווסט" (25 בפברואר 2015) הסביר טייב את הגורמים המניעים בראייתו את הטרור. להלן ציטוטים מדבריו (המתורגמים בערבית) כפי שפורסו בעיתון:

"הסיבה הראשונה (בחשיבותה) על פי נקודת מבטי היא ההתנכלות לאומה האסלאמית והעולם הערבי, הניסיונות לפוררם, והתכניות שאנו שומעים עליהן, כמו סכסוך זה או אחר, דוגמת המזרח התיכון הגדול ו[תוכניות] אחרות. מאחורי תכניות אלה עומדים כוחות גלובליים המשתפים פעולה עם הציונות העולמית. הדבר נחשב לאחת הסיבות הבולטות לכך [לטרור]".

"אם נביט לאחור ולמאה הקודמת בפרט ונבחן למשל את תולדות האימפריאליזם במצרים נמצא את האימפריאליזם הצרפתי ולאחריו [האימפריאליזם] האנגלי, והיינו למדים, כי על מנת להאריך את ימי האימפריאליזם וההישארות בארץ, הם הביאו עימם מספר תיאוריות, ולדוגמה, אמרו: אנו הגענו כדי לחנך את העולם. דברים אלה אינם נכונים, וכל עניינם היה לשלוט באוצרות של הארצות הערביות והאסלאמיות, והם לא הסתפקו בכך, אלא הותירו במתכוון את הארצות האלה בעוני ובבערות, ואח"כ ניסו להצית את אש הסכסוך בין הערבים והמוסלמים, בין הסונים לשיעים, וכן בין הסונים לבין עצמם, [באומרם] זה סלפי וזה אחר, לאחר מכן בין העמים הערביים והשליטים שלהם, וזאת כדי לגרור תגובות שהפכו לטרור. אלמלא התערב המערב בעשר השנים האחרונות במדינות הערביות והאסלאמיות לא היינו רואים את התפשטות תופעת הטרור בדרך הזו".

לצד זאת, ציין טייב בראיון ל"אל-שרק אל-אווסט", כי קיימים "גורמים משניים" לתופעת הטרור, כדוגמת העוני, האבטלה, והזנחת הצעירים בעולם הערבי. בפרט לאור מספרם הגדול ואי שיתופם בקביעת העתיד.

הניתוח של שיח' אל-אזהר אחמד אל-טייב, של הגורמים לטרור נושא חשיבות רבה בשל מעמדו כראש הסמכות הדתית העליונה של הציבור המוסלמי סוני בעולם כולו. הם משקפים את הרעה החולה של העולם האסלאמי, הנמנע מלהכות על חטא על חלקו ביצירת התנאים שאפשרו את צמיחתם של זרמים קיצוניים באסלאם מהאחים המוסלמים דרך אל-קאעידה ודאעש וכלה בקיצוניות האסלאמית השיעית בהנהגת איראן וחיזבאללה.

אנשי הדת המוסלמים אינם רואים את דבשתם האידיאולוגית ומעדיפים גם בעניין זה להטיל את האחריות למצבם על המערב, האימפריאליזם ו"הציונות העולמית", שהינה שם קוד ל"יהודים" וביטוי מובהק של אנטישמיות. הפרשנות של ג'יהאד כמלחמת קודש נגד הכופרים אינה המצאה של המערב או תגובה ל"אימפריאליזם" המערבי ו"ציונות העולמית". היא מעוגנת בקוראן, בחדית' ובכתביהם של גדולי אנשי הדת המוסלמים, המהווים מקור סמכות והשראה לתנועות האסלאמיות המודרניות המייצגות מאות מיליונים של מוסלמים.

הטענה החוזרת ונשמעת, ולפיה המחזיקים בתפיסת הג'יהאד אינם מייצגים את האסלאם כיוון שהם אינם מפרשים נכונה את האסלאם, נועדה אף היא לשם הולכת המערב שולל. לו היו אלה המעלים טענה זו כנים, היה עליהם לומר באותה נשימה כי ענקי האסלאם בדורות הקודמים ובדור הנוכחי דוגמת איבן תיימיה, מוחמד עבד אל-ווהאב, חסן אל-בנא, סייד קוטוב, אחמד יאסין, יוסוף קרדאווי, האייתוללה ח'ומיני, ועוד אישים רבים אחרים, אינם מייצגים את האסלאם בשל אי הבנתם את הקוראן והחדית'.

עמדתו של שיח' אל-אזהר, ואנשי הדת האחרים שהשתתפו בוועידה נגד הטרור, מעידים פעם נוספת כי האסלאם נותר במקומו, דבק בגישתו המסורתית ומגלה חוסר סובלנות קיצונית כלפי כל אפשרות לצמיחה של זרם רפורמיסטי, שינסה לעקר את היסודות האלימים של הג'יהאד ואת החתירה של האסלאם להשתלט על העולם ולכפות בכוח את ההלכה האסלאמית הלא היא ה'שריעה'.