עבור לתוכן העמוד
Menu

חזבאללה בגולן – איום המנהרות והקשר לשיחות הגרעין

מנהיג חזבאללה, שייח' חסן נסראללה, הבטיח כבר לפני יותר משנה לפתוח בחזית חדשה נגד ישראל ברמת הגולן. ההכנות לכך בשטח נעשו בתיאום עם המדינות החברות  ב"ציר הרשע": איראן וסוריה. פעילות חזבאללה ברמת הגולן החלה כפעילות נגד ארגוני האופוזיציה הסורית על מנת לסייע לבשאר אסד. במקביל החל הארגון להקים בסיס חדש בתל אל-אחמר באזור קוניטרה בסיוע של […]

מנהיג חזבאללה, שייח' חסן נסראללה, הבטיח כבר לפני יותר משנה לפתוח בחזית חדשה נגד ישראל ברמת הגולן. ההכנות לכך בשטח נעשו בתיאום עם המדינות החברות  ב"ציר הרשע": איראן וסוריה.
פעילות חזבאללה ברמת הגולן החלה כפעילות נגד ארגוני האופוזיציה הסורית על מנת לסייע לבשאר אסד. במקביל החל הארגון להקים בסיס חדש בתל אל-אחמר באזור קוניטרה בסיוע של מומחים איראניים.

חזבאללה מתרץ את נוכחותו ברמת הגולן בכך שהוא מסייע לבשאר אסד לשמור על שלטונו מפני ישראל והארגונים הג'יהאדיסטים ובראשם ארגון "ג'בהת אלנוסרה".
לטענת חזבאללה, ישראל שואפת להרוס את סוריה ולשם כך היא חברה לארגונים הללו ומסייעת להם בלוגיסטיקה, כסף, טיפול רפואי לפצועים ולעיתים בסיוע ארטילרי.
בתמורה היא מקבלת מארגונים אלו מידע מודיעיני על פעילות חזבאללה באזור קוניטרה.

מקורות בעיתונות הלבנונית, שתודרכו על ידי גורמים בחזבאללה, מדווחים על כך שב"ציר הרשע" התקבלה ההחלטה לפתוח חזית צבאית מול ישראל ברמת הגולן על מנת להתיש אותה ולהביא לנסיגתה המלאה ממנה, כפי שנסוגה מדרום לבנון.
על פי המקורות הללו, מנהיג חזבאללה השיח' חסן נסראללה יודיע על כך באופן רשמי בנאום שהוא עתיד לשאת בקרוב.

תגובת הנגד

תקיפת השיירה של חזבאללה ברמת הגולן המיוחסת לישראל נתנה הצדקה לארגון להאיץ את התהליך שבו החל ברמת הגולן והמסרים שהוא משדר הם כי לא יאפשר לישראל לכפות עליו כללי משחק חדשים.
מקורות לבנונים מעריכים כי ההכנות לפיגוע נקמה נגד ישראל כבר בעיצומן, ההחלטה כבר נפלה והפיגוע ייצא לדרך בקרוב.
עיתונאים ערבים הניזונים ממקורות בחזבאללה מצביעים על אפשרות פיגוע נקמה של חזבאללה באמצעות חדירה במנהרות משטח לבנון לישראל.

העיתונאי הידוע עבד אלבארי עטוואן פרסם מאמר  ב21 ינואר בעיתון "ראי אליום" ובו כתב:
"אני אישית ביקרתי לפני שנתיים ב"מוזיאון" החזבאללה של מלחמת 2006(מלחמת לבנון השניה) בעיירה מליתא בדרום לבנון וראיתי דוגמא של המנהרות שהשתמשו בהן כוחות חזבאללה. אם ל"תלמידים" (חמאס) היו הישגים, אז מה יהיו ההישגים של "המורים" (חזבאללה) אשר אימנו את אנשי חמאס בהנדסת המנהרות כמו שאימנו אותם באומנויות הלחימה האחרות כמו ייצור טילים ושימוש במזל"טים".

הקשר האיראני

פרשנים בעולם הערבי רואים קשר ישיר בין תקיפת שיירת חזבאללה ברמת הגולן וחיסולו של הגנרל האיראני מחמד עלי אללה דאדי לבין המשא ומתן של איראן עם המערב על נושא הגרעין.
להערכתם, ישראל ביצעה את התקיפה בגלל זעמה על העסקה המתגבשת בין איראן למערב ובניסיון לטרפד אותה.

העיתון "אלספיר" הלבנוני דיווח ב21 בינואר מפי גורמים סורים יודעי דבר, כי הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" במשמרות המהפכה האיראניים, נפגש לפני עשרה ימים בדמשק עם הנהגת חזבאללה. באותה פגישה דיווח סולימאני לארגון על התקדמות גדולה במשא ומתן עם המערב בנושא הגרעין וכי ארה"ב עדכנה את סעודיה וישראל בכך.
לדבריו ארצות הברית לא תאפשר לישראל לגרור את האזור למלחמה כוללת שתפגע בהישג האמריקני, כיון שהיא מעוניינת בתיאום עם איראן כנגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) ובמציאת פתרון פוליטי למצב בסוריה.