עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיגוע הקטלני בצפון – רק חלק מתגובתו של חיזבאללה.

חוליית "חללי קוניטרה"  של ארגון חזבאללה הוציאה לפועל השבוע פיגוע קטלני נגד שיירה של צה"ל באזור הר דוב והביאה למותם של שני חיילי צה"ל ופציעתם של שבעה נוספים. פעולה זו הינה, למרבה הצער, רק חלק מתגובת חיזבאללה לפגיעה בשיירת הארגון באיזור קוניטרה לפני עשרה ימים, ולמותם של בכירים בארגון, בהם ג'האד מורנייה והגנרל האיראני מחמד […]

חוליית "חללי קוניטרה"  של ארגון חזבאללה הוציאה לפועל השבוע פיגוע קטלני נגד שיירה של צה"ל באזור הר דוב והביאה למותם של שני חיילי צה"ל ופציעתם של שבעה נוספים. פעולה זו הינה, למרבה הצער, רק חלק מתגובת חיזבאללה לפגיעה בשיירת הארגון באיזור קוניטרה לפני עשרה ימים, ולמותם של בכירים בארגון, בהם ג'האד מורנייה והגנרל האיראני מחמד עלי אללה דאדי.

תגובה זו חלקית, ותעיד על כך הודעת נטילת האחריות של חיזבאללה על הפיגוע שכונתה בשם – "הודעה מספר אחת".

מבחינת חיזבאללה מדובר בהצלחה גדולה, מנהיג הארגון חסן נסראללה אמור לנאום ביום שישי הקרוב בעצרת לזכרם של ההרוגים בשיירה באזור קוניטרה והוא יוכל להודיע בגאווה כי נקם את מותם.

ערוץ "אלמנאר" של חיזבאללה שיבח את מבצעי הפיגוע על הצלחתם ועל העובדה שחזרו מין הפעולה ללא פגע. הערוץ מבליט את מה שהוא מכנה "הכישלון המודיעיני והמבצעי של ישראל" שלמרות מצב הכוננות שהכריזה עליו בשבוע האחרון באזור הצפון, לא הצליחה למנוע את פעולת הנקם.

מחילופי המסרים בין ישראל לחיזבאללה באמצעות האו"ם עולה כי בשלב זה חיזבאללה השיג את הנקמה שרצה וכי אם ישראל תכיל את הפיגוע ולא תגיב עליו באופן חריג, הוא יעצור כרגע את ההסלמה.

לכאורה מצב של תיקו.

אולם אין מדובר בסוף פסוק. גם אם תושג רגיעה זמנית בצפון, התוכנית האיראנית, שחיזבאללה הוא קבלן הביצוע שלה, היא להרחיב את קו החזית מול ישראל מלבנון אל רמת הגולן בגבול הסורי, ולהקים בסיסי טרור ברמת הגולן שמהם ניתן לתקוף את ישראל.

חזבאללה טוען עכשיו שהשיקולים שהנחו את ישראל לתקוף את שיירתו באזור קוניטרה היו מוטעים, כמו למשל ההנחות שלה שמעורבותו של חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה מגבילה את תגובתו, ושהיחלשותו של משטר אסד יחד עם המשא ומתן של איראן עם המעצמות בנושא הגרעין, לא יאפשרו התדרדרות ביטחונית באזור.

האסטרטגיה של חיזבאללה בהנחיה איראנית ברורה: להביא בסופו של דבר למצב שישראל תאלץ להתמודד, בו זמנית, בכמה חזיתות: דרום לבנון, רמת הגולן, רצועת עזה ואינתיפאדה בגדה המערבית.

בתוך לבנון יש התנגדות גדולה להסלמה שעלולה להחזיר את הטראומה שהיא חוותה במלחמת לבנון השנייה ב 2006.

במחנה ה"14 במרץ" המורכב מסונים ונוצרים ומתנגד לחיזבאללה, מכנים את פיגוע הנקם של חיזבאללה במילים "הרפתקה לא אחראית, הפרת החלטה 1701 של האו"ם ופעולה הנוגדת את הקונסנזוס הלבנוני".

לטענתם, ההחלטה על שלום או מלחמה צריכה להיות של ממשלת לבנון המייצגת את כל אזרחי המדינה וכי חיזבאללה מציב את לבנון פעם נוספת בפני אופציה בלתי אפשרית של אנדרלמוסיה ביטחונית לאחר שש שנים של שקט.

ארגון חיזבאללה לא מתרגש מהביקורת הזו, בשלב זה הוא השיג את פיגוע הנקמה שרצה ואין שום סימנים שבכוונתו לעצור או להשהות את התוכנית האיראנית להקמת בסיסי טרור ברמת הגולן למרות האזהרות שקיבל מישראל דרך האו"ם.

השקט היחסי, אם אכן יושג, יהיה זמני בלבד.