עבור לתוכן העמוד
Menu

ההתחממות בגבול הצפון בהקשר של מאבקים אסלאמיים פנימיים

התחממות הגבולות בצפון נובעת מן האתגרים המתגברים של חיזבאללה בסוריה ובלבנון. האיום הראשי על חיזבאללה מגיע מכיוון "החליפות הסונית"- גם כרעיון שמתפשט ומקעקע את רעיון "יצוא המהפכה הח'ומיינית" וגם כהתפשטות פיסית של קבוצות הג'יהאד הסוני ובראשם דאעש וא-נוסרה. לא רבים מכירים את השם ערסאל- אבל עיירה זו בצפון לבנון הפכה להיות כאב הראש העיקרי של […]

התחממות הגבולות בצפון נובעת מן האתגרים המתגברים של חיזבאללה בסוריה ובלבנון.

האיום הראשי על חיזבאללה מגיע מכיוון "החליפות הסונית"- גם כרעיון שמתפשט ומקעקע את רעיון "יצוא המהפכה הח'ומיינית" וגם כהתפשטות פיסית של קבוצות הג'יהאד הסוני ובראשם דאעש וא-נוסרה.

לא רבים מכירים את השם ערסאל- אבל עיירה זו בצפון לבנון הפכה להיות כאב הראש העיקרי של חיזבאללה אחרי שכוח משולב של נוסרה ודאעש כבשו אותה (גם אם חלקית).

ערסאל הפכה לנקודת התורפה על הגנת לבנון, והשער של החליפות האיסלאמית לשעוט קדימה.

כרגע מצליח חיזבאללה לעצור את הפריצה בכלים דיפלומטיים, הודות לקשריו עם חמאס, שהוא חלק מאירגון א-נוסרה. אבל עם התקדמות דאעש בגזרת דמשק עלולה תנופת הפריצה לתוך לבנון לקבל תאוצה, זאת מאחר ודאעש לא כפוף לאף אחד, ביחוד לא לחמאס – זרוע האחים המוסלמים.

 מה שמטריד את חיזבאללה כיום הוא התחזקות א-נוסרה בחזית הגולן, מה שמאיים על התהוות פירצה חדשה בדרום לבנון כדוגמת ערסאל בצפון, מה שמחייב את נוכחותו של חיזבאללה בגזרת הגולן.

 אם כך, מדוע לא מניח חיזבאללה לישראל, ומתרכז במאבק מול תנועות החליפות הסונית?

 התשובה נעוצה בהיבט שלא כל כך מוכר בישראל- המאבק הסמוי על הנהגת השיעה בין הפרסים לערבים. המרכזים האמיתיים של השיעה הם באדמה ערבית, בעיראק: נג'ף וכרבלא. איש הדת הבכיר של השיעה הוא ערבי: "המקור העליון המאסטר האדיר האדון עלי סיסתאני".

 הדיכוי הנורא שדיכא סדאם חוסיין את השיעים בעיראק מיצב את קום שבפרס כמרכז הרוחני השיעי במקום נג'ף וכרבלה, אבל כעת מתחולל מאבק סמוי על שיבתם של נג'ף וכרבלה לעמדת ההנהגה.

 לוויכוח הנסתר הזה יש השלכה ישירה על לבנון. שיח' סובחי טופיילי, בכיר שיעי ידוע וממייסדי חיזבאללה, יצא בגלוי נגד הקשר של חיזבאללה עם איראן, נגד עצם רעיון ה"מוקאוומה", ובעד ההנהגה הערבית של השיעים בנג'ף וכרבלה. ברשת החברתית של השיעים בלבנון מתפשטת הדעה כי יש לישראל אחיזה מודיעינית עמוקה בתוך חיזבאללה, ויש לקשור זאת להתפשטות דעותיו של  שיח' טופיילי בלבנון.

 חיזבאללה שייך לזרם ההפוך, של נאמנות לאיראן. כאן טמון פשר חימום הגבול עם ישראל.

 איראן זקוקה למוקאוומה פעילה כדי לשמור על בכירותה במאבק השיעי הפנימי נגד הזרם ההפוך הקורא להתנתק מאיראן, לזנוח את המוקאוומה, ולגבש את השיעה הערבית.

 לפני שנתיים אמר שיח' טופיילי כי בסופו של דבר השיעה בלבנון תזדקק לסיוע של ישראל- הוא לא חזר על דברים אלה, אבל גם לא התכחש להם.