עבור לתוכן העמוד
Menu

הפלסטינים מודים בכישלונם במועצת הביטחון של האו"ם

נראה כי המאמצים הדיפלומטים האמריקנים והישראלים לטרפד את הצעת ההחלטה הפלסטינית שהוגשה למועצת הביטחון של האו"ם נשאו פרי. מאמר המערכת של עיתון אלקודס, היוצא לאור במזרח ירושלים, משקף הבוקר את הכרת הפלסטינים בכישלון מאמציהם במועצת הביטחון. במאמר נכתב: "שאלת הפניה למועצת הביטחון לקבלת החלטה הקובעת פרק זמן לסיום הכיבוש והכרה בזכויותינו הלאומית איבדה, ככל הנראה, […]

נראה כי המאמצים הדיפלומטים האמריקנים והישראלים לטרפד את הצעת ההחלטה הפלסטינית שהוגשה למועצת הביטחון של האו"ם נשאו פרי.

מאמר המערכת של עיתון אלקודס, היוצא לאור במזרח ירושלים, משקף הבוקר את הכרת הפלסטינים בכישלון מאמציהם במועצת הביטחון.

במאמר נכתב: "שאלת הפניה למועצת הביטחון לקבלת החלטה הקובעת פרק זמן לסיום הכיבוש והכרה בזכויותינו הלאומית איבדה, ככל הנראה, את כל חשיבותה ומשמעויותיה".

בהמשך המאמר נכתב "לאור עמדת הפלגים הפלסטינים ורוב העם הפלסטיני, מה שדרוש הוא הערכה חדשה של הבעיה מיסודה, לעבור את נושא מועצת הביטחון ולהצטרף לאמנות הבינלאומיות ובראשן בית הדין הפלילי הבינלאומי, כדי שלא נשאר במעגל סגור וישראל תשיג את מטרותיה".

גם עיתון אלאיאם, המזוהה עם הרשות הפלסטינית, פרסם השבוע מאמר מפרי עטו של הפרשן האני אלמצרי, התוקף את אופן הגשת הצעת ההחלטה הפלסטינית למועצת הביטחון.

"ברור כי הצעת ההחלטה הערבית שהוגשה למועצת הביטחון לאחר שינויים רבים רוקנה אותה מתוכנה והיא טעות חמורה. המצב יהיה חמור עוד יותר אם היא תאושר ותהפוך למקור הסמכות הבינלאומי החדש למו"מ הישראלי פלסטיני… המוצא מן ההסתבכות בהגשת ההצעה הוא למשוך אותה ולהציע הצעה אחרת במקומה, שתכלול את כל הזכויות הפלסטיניות, שמעוגנות בלגיטימיות הבינלאומית".

נראה כי העובדה שהעיתונות הפלסטינית מפרסמת את הדברים האלה נועדה להכשיר את דעת הקהל הפלסטינית להתקפלות פלסטינית בזירת האו"ם ומעבר לשלב הבא באסטרטגיה של מחמוד עבאס, והוא ההצטרפות ליותר מ-500 אמנות בינלאומיות ובראשן בית הדין הפלילי בהאג.

הכישלון הפלסטיני נובע מכמה סיבות: חוסר הערכה נכונה של יחסי הכוחות במועצת הביטחון של האו"ם ועמדתה של הודו, שהיחסים בינה לבין ישראל התחממו באחרונה; השינויים שהוכנסו להצעת ההחלטה המקורית בהשפעת ההצעה הצרפתית; התנגדותם של פלגים וגופים פלסטינים, החל מגורמים בתנועת הפתח עצמה, ארגון החזית העממית, החזית הדמוקרטית וארגון "היוזמה הלאומית" בראשות מוסטפא ברגותי וכן הלחצים האמריקאים והישראלים.

לשיקולים הפלסטינים יש להוסיף גם את מערכת הבחירות בישראל וחששם כי המהלך כעת ישרת את מפלגות הימין וראש הממשלה בנימין נתניהו. ההערכה בקרב גורמים ברשות הפלסטינית היא כי המהלך יידחה לשנה הבאה, שכן צפויים שינויים במועצת הביטחון וביניהם הצטרפותן של חברות חדשות כמו אינדונזיה, אנגולה וספרד, שיוכלו להבטיח לפלסטינים רוב במועצה.