עבור לתוכן העמוד
Menu

סודות פגישת משעל ועבאס בדוחא

מחמוד עבאס, יו"ר הרשות הפלסטינית, נועד ב-23 באוגוסט בבירת קטאר, דוחא, עם ח'אלד משעל במאמץ אחרון לשכנע אותו להסכים להפסקת אש. ביטאון חמאס, אלרסאלה, פרסם למחרת, ב-24.8, את תוכן השיחה ולהלן עיקריה מפי "מקורות המקורבים למנהיגות חמאס": הכותרת: "סודות פגישת משעל עם עבאס בדוחא" עבאס עמד על כך כי מצרים היא המתווך [היחיד] במה שקשור […]

מחמוד עבאס, יו"ר הרשות הפלסטינית, נועד ב-23 באוגוסט בבירת קטאר, דוחא, עם ח'אלד משעל במאמץ אחרון לשכנע אותו להסכים להפסקת אש. ביטאון חמאס, אלרסאלה, פרסם למחרת, ב-24.8, את תוכן השיחה ולהלן עיקריה מפי "מקורות המקורבים למנהיגות חמאס":

הכותרת: "סודות פגישת משעל עם עבאס בדוחא"

  • עבאס עמד על כך כי מצרים היא המתווך [היחיד] במה שקשור להפסקות אש ולהודנה [הפסקת אש ארוכת טווח] והזמין את חמאס לחידוש המו"מ מהיכן שהסתיים [בהפסקת האש הקודמת] כדי ש"ההתנגדות" [חמאס] תתן הזדמנות להפסקת אש חדשה.
  • על כל השיב חמאס: דרישותינו ידועות למצרים, לאויב ולכם. אם אתה רוצה להתדיין עם צד כלשהו, המצרים או אחרים, אין מניעה מצידנו, אבל מבלי שנפסיק את האש. אם תגיעו לתוצאה אשר תענה לתנאי ההתנגדות תזמינינו לחתימה ונבוא מבלי שניתן הפסקות אש בחינם. לא נחזור למכניזם זה [כלומר ליוזמה המצרית: קודם הפסקת אש ואחר כך דיונים על דרישות הצדדים].
  • עבאס הציע תוכנית שתוצג בפני ארה"ב, שעיקריה: בתחילה, שיגור מסר לאמריקנים ובו דרישה להכיר בגבולות המדינה הפלסטינית על המפה תוך חודש ולאחר מכן פתיחת מו"מ על בסיס זה. שנית, אם תקבל ארה"ב את הצעתנו יידרש חמאס לתמוך במהלך זה ואם תסרב [ארה"ב] אמסור את מפתחות הרשות [הפלסטינית] לנתניהו.
  • חמאס הגיב על ההצעה כדלהלן: אין מניעה מבחינתנו לגבי הצעה זו ולא נפריע לה והיא אינה מנוגדת בתמציתה לתוכנית הלאומית, אבל ברור שהשקפתנו במה שקשור לפלסטין ההיסטורית שרירה וקיימת [כלומר השמדת ישראל].
  • חמאס דרש מעבאס לחתום על אמנת האג במקביל להסכמת חמאס לצעד זה וראש הרשות הבטיח לבצע זאת בהקדם.
  • המקורות גילו כי עבאס מתח ביקורת על חמאס והנהגתה לגבי העמדה המדינית הפלסטינית וכי האשימה בניסיון לבצע הפיכה נגד הרשות. חמאס הכחיש את הביקורת ואמר לעבאס: המידע שלך אינו נכון, אם תוכיח שיש לנו קשר למה שאתה אומר נהיה מוכנים להתנצל פומבית במסיבת עיתונאים רשמית.
  • חמאס העביר מסר לעבאס כי "אתם אינכם מתאמצים ליישם את השותפות הלאומית  [הממשלה המשותפת החדשה] בטענה שהמסגרת ההנהגתית עדיין לא אוחדה עד עכשיו, כמו גם לגבי המועצה המחוקקת וגם עמדתכם ביחס ליוזמה המצרית.

הערות:

  • עבאס נשאר נאמן ליוזמה המצרית להפסקת אש אפילו בחדר סגור.
  • שלושה ימים לאחר מכן, ב-26 באוגוסט, הסכים חמאס להפסקת האש מבלי שדרישותיו נענו.
  • "ההפתעה המדינית" שעליה דיבר עבאס מאז אותה פגישה היא כנראה הפנייה לארה"ב בדרישה לקבל את אישורה לגבולות 67 תוך חודש. מהלך זה משמעותו אולטימטום ונראה כבלתי מעשי. בשלב זה עבאס הפסיק להתייחס אליו.
  • חמאס דורש מעבאס שיחתום על אמנת האג ונראה שכוונתו לאמנת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי היושב בהאג, אף כי הוא מודע לכך כי יתבע לדין על שביצע פשעי מלחמה חמורים. חמאס כיום הינו חלק מן הממשלה של הרשות וניתן יהיה להביאו לדין באמצעות הרשות.

אף כי המסמך נוסח בידי חמאס הוא אינו מנסה לטייח את חילוקי הדיעות וההשקפות בין הרשות לחמאס.