עבור לתוכן העמוד
Menu

המעורבות האיראנית בעימות הנוכחי מול חמאס

סבב העימות הנוכחי בין ישראל לחמאס בעזה, במסגרת מבצע "צוק איתן", ממחיש היטב את הבידוד האזורי בו נמצא חמאס. שלושה ימים אל תוך המבצע וכמעט אף גורם ערבי מוביל לא ממהר להיחלץ לעזרתו של חמאס והפלסטינים בעזה, וכך גם בזירה האזורית והבינלאומית. מצרים ממשיכה לנהל את מאבקה באחים המוסלמים, שחמאס הוא הסניף הפלסטיני שלהם, וכך, מי שמלאה בעבר […]


סבב העימות הנוכחי בין ישראל לחמאס בעזה, במסגרת מבצע "צוק איתן", ממחיש היטב את הבידוד האזורי בו נמצא חמאס. שלושה ימים אל תוך המבצע וכמעט אף גורם ערבי מוביל לא ממהר להיחלץ לעזרתו של חמאס והפלסטינים בעזה, וכך גם בזירה האזורית והבינלאומית.

מצרים ממשיכה לנהל את מאבקה באחים המוסלמים, שחמאס הוא הסניף הפלסטיני שלהם, וכך, מי שמלאה בעבר תפקיד מוביל של מוציא ומביא בין ישראל לחמאס, שומרת כעת על פרופיל נמוך ומעדיפה להמשיך להתמודד עם בעיותיה הפנימיות. הזירה הבינערבית מפוצלת מתמיד ללא מוקד כוח בעל משמעות, שיכול או רוצה להוביל מהלך של ממש בזירה האזורית והבינלאומית לעצירת המבצע.

איראן נכנסת למלא את החלל הערבי שנוצר

אל החלל הערבי שנוצר מנסה איראן להיכנס מזה זמן רב. כמו בעבר, כך גם בסבב הנוכחי, נחלצת איראן לסייע לחמאס, למרות המתיחות המלווה את יחסי שני הצדדים על רקע המשבר בסוריה. המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי ח'מינאי, ממשיך לתקוף בחשבון הטוויטר שלו את "המשטר הציוני", מחזק את ידי הפלסטינים וקורא לסייע להם.[1] נשיא איראן, חסן רוחאני, ממשיך לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך ביחס למבצע.

בהודעה שפרסמה ב-9 ביולי, קראה דוברת משמרות המהפכה האיראניים למדינות הערביות והאסלאמיות ולארגוני זכויות האדם, לנקוט בתגובה נחרצת להפסקת מה שהגדירה כ"פשעיה של ישראל נגד העם הפלסטיני במהלך חודש הרמדאן". הדוברת הדגישה כי מעשיה של ישראל רק "מחזקים את השנאה כלפי המשטר הציוני בקרב המדינות המוסלמיות והאומות שוחרות השלום".

סגן שר החוץ האיראני לענייני ערב ואפריקה, חוסיין אמיר עבד אל-האיין, אמר כי ישראל מעריכה שהיא יכולה לנצח באזור ולהמשיך בהתקפותיה נגד עזה, "אך בקרוב היא תיווכח כי תגובתה של ההתנגדות הפלסטינית תגרום לתל אביב להצטער".

"אבי תוכנית הטילים של משמרות המהפכה יורה על תל אביב"

ככל שנמשך המבצע הפעילות המתקיימת ברשתות החברתיות, בעמודים שחלקם מזוהה עם משמרות המהפכה, מעצימה ומאדירה את מרכזיותה של איראן בכלל ושל משמרות המהפכה בפרט, בשדרוג יכולות שיגור הרקטות של ארגוני הטרור הפלסטינים "אל לב הערים בישראל". בחשבון טוויטר המזוהה עם משמרות המהפכה נכתב: "הוי, מפקדי הכביר, החלל חסן טהרני, טילי פג'ר נופלים על תל אביב מדי בוקר",[2] "השהיד טהרני-מוקדם, אבי תוכנית הטילים של משמרות המהפכה, הוא זה שהפגיז את נמל התעופה בן גוריון".[3]

חסן טהרני מוקדם היה מפקד בכיר במשמרות המהפכה וחלוץ תכנית הטילים של איראן, ונחשב כ"אבי תוכנית הטילים האיראנית". הוא נהרג בהתפוצצות מחסן תחמושת של משמרות המהפכה ב-12 בנובמבר 2011. ביתו של מוקדם נפגשה עם חסן נסראללה, שאמר לה כי ללא עזרת אביה במהלך מלחמת לבנון השנייה "חיזבאללה לא יכול היה להתמודד עם הישות הציונית".

במקביל, מצטט חשבון הטוויטר המזוהה עם משמרות המהפכה את תעמולת חמאס, לפיה "כל הערים קרובות לעזה" והציג את הפוסטר שהציב חמאס באתר שלו, הנושא את אותה הסיסמא.[4]

הטלוויזיה האיראנית בשפה האנגלית,Press TV , ובשפה הערבית, alAlam , המשדרת תעמולה לקהלים ערביים ומערביים, ממשיכה לדווח ברוח הדוברים האיראניים על הנעשה ברצועה ולפאר את "הישגי" הארגונים הפלסטינים "היורים עמוק לשטח ישראל", תוך ציטוט הודעות של חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ).

מבחינת איראן, המשך הירי לעבר ערים מרכזיות בישראל לאחר שלושה ימי לחימה מהווה הישג. ההשקעה האיראנית בציוד ארגוני הטרור בטילים ובידע ליצורם מניבה פירות עבור טהראן ומשרתת את מדיניותה ושאיפותיה להצטייר כמי שמצליחה להמשיך ולהוביל הלכה למעשה את מחנה ההתנגדות לישראל, על רקע המשך המשבר הפוקד את מדינות ערב.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה


[1] https://twitter.com/khamenei_ir/status/486827708740288512

[2] https://twitter.com/IRGCspy/status/486714878619418624

[3] https://twitter.com/IRGCspy/status/486699693112446976

[4] https://twitter.com/IRGCspy/status/486711091594948610