עבור לתוכן העמוד
Menu

המהלך המתוחכם מדי של סוריה ואיראן

ככל שעובר הזמן מתברר כי השתלטות ארגון דאעש-המדינה האיסלאמית בעיראק ובלבנט – איננו רק פרי של סחף המזרח התיכון לכיוון האיסלאם הרדיקלי, אלא הוא מהלך מורכב ומתוחכם הרבה יותר- אפילו אפשר לומר מתוחכם יותר מדיי. בעיקרו של דבר דאעש היא קואליציה רופפת של גורמים סותרים- הסלפים, הסופים שהם היפוכם הגמור של הסלפים, נאמני סדאם חוסיין, […]

ככל שעובר הזמן מתברר כי השתלטות ארגון דאעש-המדינה האיסלאמית בעיראק ובלבנט – איננו רק פרי של סחף המזרח התיכון לכיוון האיסלאם הרדיקלי, אלא הוא מהלך מורכב ומתוחכם הרבה יותר- אפילו אפשר לומר מתוחכם יותר מדיי. בעיקרו של דבר דאעש היא קואליציה רופפת של גורמים סותרים- הסלפים, הסופים שהם היפוכם הגמור של הסלפים, נאמני סדאם חוסיין, והשבטים הבדווים. את כולם מאחדת – או אמורה לאחד – השנאה לשיעים ולראש הממשלה השיעי נורי אל-מאלכי. אבל מתברר כי לתוך הקואליציה הזאת- ודווקא מן הצד הסלפי/קאעידה חדרו גורמי המודיעין הסורי/איראני – והדברים טעונים הסבר: אחד המהלכים המוצלחים ביותר של אסד בסוריה היה הצלחתו להחדיר לתוך שורות המורדים נגדו גורמי קאעידה קיצוניים. הוא טען כי הוא נלחם "בטרור", ומעשי הזוועה של הסלפים שאותם הצליח להחדיר לשורות המורדים "הוכיחו" את דבריו – ומנעו סיוע צבאי מן המורדים מצד המערב.

כעת, כאשר  התברר שהשבטים הערביים עומדים לפתוח במרד כולל נגד הממשלה השיעית בבגדאד, הצליחה איראן להחדיר לתוכם את הסלפים של אסד- ולאותה מטרה- להבאיש את שמם של השבטים הבדווים ולהפעיל קואליציה בינלאומית נגדם.

לאיראן יש עוד מטרה- יחד עם כמה פתאים במערב היא מאמינה שתוכל ליצור סביב "המאבק המשותף" נגד אל-קאעידה בעיראק ברית אסטרטגית עם ארה'ב שתהפוך את איראןלגורם הקובע גם בסוריה, ותסייע לה גם בקידום תוכנית הגרעין שלה.עוד חזון למועד- אבל כבר מדברים על החלפתו של מאליכי בראש ממשלה שיעי אחר בבגדאד, ועל ישראל לשים לב שנוסחה כזאת לא תופעל גם לגבי דמשק כי ממשלת קואליציה בדמשק בתמיכת ארה'ב ואיראן, ומן הסתם אירופה, תפנה לישראל בעניין הגולן.

אבל החישובים של איראן מתבררים כיותר מדיי מתוחכמים. הנוסחה שהצליחה בסוריה עלולה להתברר ככישלון בעיראק מכיוון שדאעש השתלטה על הנפט של הסונים, ושדדה את הבנקים של מוסול, וכעת היא עצמאית כלכלית, ואיננה תלויה בשום מעצמה אזורית. התפשטותה תהיה מעתה על דרך הטרור ויש לה כסף די והותר להחריד את כל האזור – ואת אירופה ואת איראן…

אחת הבעיות הגדולות של המדיניות המערבית באזורנו היא הדבקות בתזה של "ממשלות חזקות" ש"יעשו סדר". יש ממשלות חזקות ש"עושות סדר ", אבל סוריה ועיראק התפוררו ולא יהיו שם עוד "ממשלות חזקות שעושות סדר". דווקא הכורדים של ארביל עצרו את דאעש, ואולי יש לשקול שבעיראק וסוריה עדיף לעבור למשטר של עדות, וכל עדה בתחומה תילחם באל-קאעידה ביתר יעילות.