עבור לתוכן העמוד
Menu

אחרי שמוטטו את לוב ומצרים: מעצמות המערב להוטות לפתור את הבעיה הפלסטינית

האם על ישראל להיערך לאפשרות שהרשות הפלסטינית תקרוס? נקווה שלא, אבל המדיניות של מעצמות המערב מלחיצה את יחסי ישראל והפלסטינים לנקודה שבה הרשות הפלסטינית לא תוכל עוד לעמוד בעומס. ההדלפות מראשית השבוע לפיהן ארה"ב "תיתן לצדדים להתבשל במיץ של עצמן" כלחץ עליהם, לא מבשר טובות. הפלסטינים עלולים להבין מכך כי ארה"ב תראה בעין יפה פנייה שלהם למוסדות […]

האם על ישראל להיערך לאפשרות שהרשות הפלסטינית תקרוס? נקווה שלא, אבל המדיניות של מעצמות המערב מלחיצה את יחסי ישראל והפלסטינים לנקודה שבה הרשות הפלסטינית לא תוכל עוד לעמוד בעומס.

ההדלפות מראשית השבוע לפיהן ארה"ב "תיתן לצדדים להתבשל במיץ של עצמן" כלחץ עליהם, לא מבשר טובות. הפלסטינים עלולים להבין מכך כי ארה"ב תראה בעין יפה פנייה שלהם למוסדות האו"ם והסלמת "המאבק העממי", אבל מצד שני מדינות ערב עלולות להבין מכך כי הן לא צריכות למהר לסייע לפלסטינים במימון ההוצאות השוטפות שלהם, ובעיקר תשלום המשכורות, מכיוון שארה"ב רוצה ללחוץ על אבו מאזן "להתבשל במיץ של עצמו".

שתי האופציות האלה פועלות נגד הפלסטינים. אם הם יתעודדו להסלים את האינתיפאדה העממית ולפנות לאו"ם, פירוש הדבר כי משטר המחסומים עלול לחזור, העוני יגדל ויפרוץ "אביב פלסטיני" נגד המוקאטעה ברמאללה, וישראל עלולה לנקוט סנקציות כלכליות שיגבירו את אפקט העוני. הדור הצעיר הפלסטיני לא יוכל לעמוד בתשלום המשכנתאות ובהחזר ההלוואות הנדיבות, והבנקים יקרסו,.

מהלך הפיוס עם חמאס רק התחיל, ועדיין לא ראינו תוצאות. גם מהלך זה עלול לקרוס, ועמו יקיץ הקץ על אשליית החיבור בין הגדה ועזה, ורשות הפלסטינית תאבד את טעם קיומה.

כל זה יכול היה להימנע אילו מעצמות המערב לא היו להוטות כל כך לפתור את הבעיה הפלסטינית דווקא עכשיו. אחרי שמוטטו את לוב ואת מצרים, הם גמרו אומר לזעזע את המקום היחיד שנשאר יציב – ישראל והפלסטינים.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה