עבור לתוכן העמוד
Menu

האינטרס הישראלי בסוריה: התערבות במתחולל מעבר לגבול הגולן

שר הביטחון, משה בוגי יעלון, חשף בשבוע שעבר כי ישראל מעניקה סיוע הומניטרי לכפרים הסוריים מעברו השני של גבול הגולן. זאת החלטה נכונה ומחויבת המציאות, שכן לנוכח התפוררותה שלסוריה על ישראל להבטיח כי שכניה המידיים בצד הסורי של הגבול יהיו ידידותיים. יש בזה כמה היבטים של מדיניות הגדר הטובה בגבול הלבנון, ומן הבחינה הזאת ישראל למעשה […]

שר הביטחון, משה בוגי יעלון, חשף בשבוע שעבר כי ישראל מעניקה סיוע הומניטרי לכפרים הסוריים מעברו השני של גבול הגולן. זאת החלטה נכונה ומחויבת המציאות, שכן לנוכח התפוררותה שלסוריה על ישראל להבטיח כי שכניה המידיים בצד הסורי של הגבול יהיו ידידותיים. יש בזה כמה היבטים של מדיניות הגדר הטובה בגבול הלבנון, ומן הבחינה הזאת ישראל למעשה חרגה מן הניטרליות היחסית שלה בנעשה בסוריה. הפצצת מטרות צבאיות סמנה את הקו האדום הביטחוני שלה והמעורבות ההומניטרית בגולן מתחילה לסמן קווי מעורבות מדיניים.

האינטרסים המדיניים חייבים לשרת בראש ובראשונה את האינטרסים הביטחוניים שלה בשלב הזה, אבל הם יכולים לשרת גם אינטרסים מדיניים אזוריים מן השורה הראשונה.

מה שחשוב לציין לגבי צדו הסורי של הגולן הוא קיום משמעותי של אוכלוסייה דרוזית. העדה הדרוזית בסוריה, כמו בני העדה בגולן הישראלי, שמרה אמונים למשטרו של אסד. אבל ההתפתחויות בשדה המערכה, וכן בשדה המדיני, פועלות לרעתם ולרעת ישראל.

אשר לשדה המערכה, אלקאעידה יוצאת מן הלחימה בסוריה וידה על העליונה, ויש לחשוש כי זה המצב גם על גבול הגולן. מכאן שלדרוזים ולישראל יש אינטרס משותף להיערך נגד תסריט זה. הבעיה היא במדיניות הבינלאומית, שאולי עושה דיאגנוזה נכונה אבל מציעה תרופה שגויה. המעצמות הגדולות מנסות כעת לכנס את הוועידה הגדולה על סוריה, "ז'נבה 2", שבעיקרה נועדה להקים ממשלה חדשה המורכבת מן האחים המוסלמים והבעת'יסטים הלאומנים שערקו משורותיו של אסד.

כמו שממשלה דומה בביירות הביאה בזמנו לקריסת הגדר הטובה בלבנון, כך ממשלה דתית-לאומנית בדמשק תוריד לטמיון את השקעה הישראלית בכפרי הגולן, ותעמיד אתגר לא פשוט לדרוזים. מבחינת ישראל, עלולה להיפתח סכנה נוספת. המעצמות יגדירו את הקואליציה הזאת כ"מתונה" וידרשו מישראל "לחזק אותה" על ידי "תהליך שלום" שבו ישראל תידרש לוותר על הגולן.

מה עושים? דווקא בסוריה מצוי המרשם של התרופה האמיתית, והוא חלוקת סוריה למחוזות פדרטיביים שבה דוגלים הכורדים, כאשר עוד עדות מצטרפות במהירות. ארה"ב דוחה את הנוסחה הזאת כי היא שבויה במדיניות "הושטת היד לאסלאם", שעיקרה השלטת האחים המוסלמים על המזרח התיכון.

לפתרון הפדרטיבי של לסוריה יש עוד יתרון אסטרטגי לישראל: הבעיה העיקרית שלה כיום היא התרופפות הלגיטימציה שלה. במזרח תיכון, שהוא או פאן-אסלאמי או פאן-ערבי, אין לה סיכוי להתקבל כי איננה אסלאמית ולא ערבית. אבל במזרח תיכון מנומר, שיתחיל בסוריה – היא תהווה חלק טבעי ואינטגרטיבי ברור.