עבור לתוכן העמוד
Menu

כורדיסטאן: הכרזה על מנהל עצמי בסוריה

כאשר כל העיניים נשואות לז'נבה לשיחות המעצמות עם איראן על תוכניתה הגרעינית, יש התפתחויות מטרידות בכורדיסטאן בסוריה. מפלגת האיחוד הדמוקרטי, PYD, הכריזה על מנהל עצמי באזור הכורדי בצפון המדינה. לכאורה, מדובר בהתפתחות חיובית המבשרת פתרון מדיני לסוריה על פי קווי המתאר של גבולות העדות השונות, אבל עיון מעמיק מגלה כי ההפך הוא הנכון. PYD הינה מפלגה הנאמנה לשלטונו של אסד ומקורבת […]

כאשר כל העיניים נשואות לז'נבה לשיחות המעצמות עם איראן על תוכניתה הגרעינית, יש התפתחויות מטרידות בכורדיסטאן בסוריה. מפלגת האיחוד הדמוקרטי, PYD, הכריזה על מנהל עצמי באזור הכורדי בצפון המדינה. לכאורה, מדובר בהתפתחות חיובית המבשרת פתרון מדיני לסוריה על פי קווי המתאר של גבולות העדות השונות, אבל עיון מעמיק מגלה כי ההפך הוא הנכון. PYD הינה מפלגה הנאמנה לשלטונו של אסד ומקורבת לאיראן. היא הענף הסורי של מפלגת האם PKK, הפרו-סורית-איראנית בטורקיה. הכרזת המנהל העצמי היא מעין פרס של אסד לכורדים הנאמנים לו על כי שמרו עבורו על כורדיסטאן בימים בהם נאלץ לאמץ את כוחותיו בחזיתות המלחמה המרובות מול הסונים.

למעשה, המנהל העצמי של PYD לצד החבל הדרומי של כורדיסטאן-עיראק, הנאמן למשפחת טאלבאני, אמור לשמש כקשת שיעית צפונית מול הקשת השיעית הדרומית העוברת דרך דמשק-קוסייר-בקעת הלבנון. ואכן, על פי הידיעות באתרי האינטרנט הכורדיים, שדה התעופה של קמישלי הפך להיות חוליית קישור חדשה של איראן עם כוחות אסד בסוריה, והתגבורות שהגיעו דרך נמל התעופה הכורדי סייעו ל-PYD להדוף את כוחות ג'בהת אל-נוסרה מן החבל הכורדי.

ישראל חייבת לעקוב בערנות אחר ההתפתחויות האלה מכמה סיבות. ראשית, דעת הקהל הכורדית אוהדת את ישראל, אבל עיון באתרי PYD מגלה עוינות כלפי ישראל. כך למשל הייתה הפתעה לגלות אהדה לפלסטינים ביום הזיכרון ל"רצח" ערפאת. חיזוק מעמדה של PYD בקרב הכורדים עלול להטות את הכורדים נגד ישראל.

שנית, "המנהל העצמי" עלול לחסל את הפתרון הקונפדרטיבי לסוריה, כי הוא בא במקומו ונועד לשרטט את המחוזות החדשים של סוריה תחת אסד לקראת הבחירות הכלליות שיבטיחו את בחירתו של אסד מחדש. חלוקה אמיתית של סוריה למדינות פדרטיביות היא הפתרון האמיתי לסוריה, שעונה על האינטרסים הישראליים. לא שישראל יכולה לעשות משהו בנידון, אבל היא חייבת לפחות לנסח לעצמה את האינטרסים שלה.

למעשה, כל פתרון אחר לסוריה מסוכן לישראל. נצחונו של אסד וקיבוע הקשת השיעית הוא הסכנה הראשית, אבל גם כינונה של ממשלת אחים מוסלמים, או לחלופין קואליציה של אחים מוסלמים ובעת'יסטים לשעבר מסוכנת לישראל גם מעצם ההרכב הפוליטי הבעייתי וההשפעה הטורקית על ממשלה כזאת. סכנה נוספת הינה האפשרות שהמעצמות יעמידו בראש ממשלה כזאת "אבו מאזן סורי", שיחייב את ישראל לתת את הגולן תמורת "שלום". לא שהממשלה הסורית שתקום בדמשק תראה בבעיית הגולן את הבעיה הראשית שלה, אבל תסמכו על "האשטונים" ו"הקריים" שיאוצו לדמשק לצורך "תהליך שלום" שיסבך את יחסי ישראל עם סוריה שלא לצורך.

מכאן, שישראל צריכה לנסח לעצמה כי מכל הפתרונות המוצעים עבור סוריה הפתרון הקונפדרטיבי שבו כל עדה תמצא את מקומה במדינה מבוזרת הוא לא רק הטוב ביותר עבור סוריה, אלא גם עונה על האינטרסים של ישראל.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה