עבור לתוכן העמוד
Menu

מדוע שלטון האייתוללות אינו יכול לוותר על תוכנית הגרעין

שלטון האייתוללות, המבוסס על הגנת המהפכה האסלאמית וייצואה לעולם, אינו יכול בשום אופן לוותר על תוכנית הגרעין שלו. זו הפכה לאבן הפינה של המשטר. ללא איום גרעיני וקידום המהפכה תתכווץ איראן לד' אמותיה. השלטון ידרש לאפשר את יישומן של חירויות הפרט ולהתרכז בתיקון הכלכלה שהחריב. מצב זה נוגד לחלוטין את האידיאולוגיה של האייתוללות, אשר יצטרכו גם להודות בכישלונם ולהסביר את בזבוז הכספים הנוראי שהם אחראים לו. במילים אחרות, שלטונם יתפוגג.

את הדברים שנשא בפני לאובמה ובנאומו באו"ם בסס נתניהו על ההכרה הטובה של המציאות העגומה של שלטון האייתוללות באיראן. זה בדיוק מה שהמערב רוצה להדחיק בתקווה ש"יתרחש נס" ואנשי הדת האיראנים יהפכו לליברלים שוחרי דמוקרטיה וזכויות האדם. ובכן, זה לא יקרה. האידיאולוגיה של המשטר השיעי הקיצוני וסכומי העתק שהוציאו האייתוללות על תוכנית הגרעין והפעלת טרור בינלאומי מהווים חסם מוחלט לוויתור על תוכנית הגרעין.

יסודות המשטר האיראני: שלטון חכם הלכה ומהפכה אסלאמית מתמשכת בעולם

המשטר באיראן מבוסס על "הגותו" של רוחאללה ח'ומייני שחולל את המהפכה האסלאמית באיראן ב-1979, טבע את עקרונותיה והורישם לממשיכו עלי ח'מינאי. שני העקרונות המרכזיים הם שלטון מורה ההלכה (ווילאיאת פקיה) ומהפכה אסלאמית מתמשכת (או תמידית). אלה מהווים את היסודות האידיאולוגיים של המשטר האיראני.

משמעות שלטון מורה ההלכה היא כי הנהגת המדינה תהיה בידי חכם דת (מרג'ע – מקור סמכות דתית), אף אם הוא אינו עילוי של ההלכה (כפי שהיה ח'ומייני, וידע זאת). חכם הדת, כמנהיג עליון מעל לנשיא הנבחר והפרלמנט, ינהל את המדינה, כאשר לצידו מועצת שומרי החוקה, שתפקידה לדאוג כי צוויה וחוקיה של המדינה לא יסטו מן השריעה.

המהפכה האסלאמית התמידית פירושה המשך שלטון מורה ההלכה לנצח וייצוא המודל האיראני של שלטון שיעי דתי בשלב ראשון למדינות האזור, ולאחר מכן מאבק בארה"ב, המסמלת את התנוונות המערב המשחית את העולם, והיא היא השטן הגדול. המהפכה המתמשכת היא מושג שטבע בזמנו טרוצקי, שלא רצה להסתפק בהגעת הקומוניזם לשלטון ברוסיה אלא טען כי יש לייצאו לעולם הגדול כי לא תחזיק מעמד מול עולם עוין, תבודד ותיפול. ח'ומייני האמין כי עניין זה תקף גם לגבי המהפכה האסלאמית השיעית שהוא יזם בתוך עולם ערבי-מוסלמי, הסוני ברובו, וזו הסיבה שפעל עוד ב-1982 להקמת חיזבאללה, שאמור היה להבטיח לאיראן דריסת רגל בתוככי המזרח התיכון הערבי-סוני ועל גבולות ישראל.

כדי לשמור על שלטונם ולבסס אותו, האייתוללות לא פתחו בביצוע רפורמות כלכליות-חברתיות, כפי שציפה העם שיעשו אחרי נפילת השאה, וכפי שהבטיח ח'ומייני, אלא הקימו את משמרות המהפכה – מסגרת צבאית מיוחדת, נפרדת מן הצבא ונאמנה לשלטון כדי להגן על המהפכה האסלאמית. הם אפשרו לכוח זה לשלוט על חלק גדול מן הכלכלה ועל שרותי הביטחון והמודיעין. בהמשך, בזמן מלחמת איראן-עיראק, הוקמה מליצית ה"בסיג'", המיליציה הפרה-צבאית האיראנית, המונה לפחות מיליון פעילים ואשר מהווה נדבך חשוב לשמירה על ממשל האייתוללות.

תוכנית הגרעין: האמצעי העיקרי להבטחת המשך שלטון האייתוללות

האמצעי החשוב ביותר שאמור היה להבטיח את שלטונם, להטיל מורא על שכנותיה הסוניות, כגון סעודיה ומדינות המפרץ, ולקדם את ייצוא את המהפכה האסלאמית היא תוכנית הגרעין. תוכנית זו התחילה עוד בתקופת השאה, אך הופסקה אחרי עלייתו של ח'ומייני לשלטון בשל הפסקת הסיוע המערבי, וגם כנראה מכיוון שחו'מייני עצמו התנגד אז לפיתוחה. מלחמת איראן-עיראק, אשר במהלכה הפעיל סדאם חוסיין נשק כימי, הבהירה לאיראנים את החשיבות שבהחזקת נשק גרעיני להגנה על המהפכה האסלאמית וקידומה. ב-2002 נחשפו על ידי האופוזיציה האיראנית הכורים בנתנז (להעשרת אוראניום) ובאראק (ליצור פלוטוניום), שנבנו בסודיות, בניגוד לאמנה לאי הפצת נשק גרעיני עליו חתומה איראן. היה ברור כי איראן פועלת למימוש אופציה גרעינית.

לאחר מכן, נחשפו מרכזים גרעינים נוספים, ובניהם פורצ'ין, שם נעשו ניסויים בהפעלת מרעומים המשמשים להצית תגובת שרשרת להפעלת פצצה אטומית. נראה כי תוכנית הגרעין האיראנית היא הגדולה והמסועפת ביותר בעולם. במקביל פיתחה איראן טילים המסוגלים לשאת ראשי חץ גרעינים לאלפי ק"מ ולהגיע לאירופה, ובהמשך גם עד לארה"ב.

מימון טרור מסביב לעולם במקום פיתוח מקומי

באותה עת הידקה איראן את יחסיה עם סוריה, שהייתה  המקשרת שלה עם חיזבאללה, אותו איראן ציידה, חימשה והפכה לגורם בעל חשיבות אסטרטגית באזור אפילו מול ישראל. גם חמאס הסוני היה לבן בריתה באמצעות מימון רחב לב והספקת כמויות גדולות של נשק וטילים. בנוסף לכל הפעילות הענפה הזו, איראן גם הפעילה טרור בינלאומי ברחבי העולם.

אם נצרף את עלויות תוכניות הגרעין והטילים, הקמת משמרות המהפכה ומיליצית הבסיג', הסיוע לסוריה, לחיזבאללה ולחמאס ומימון פעולות טרור בינלאומיות מדרום אמריקה עד אפגניסטאן ודרך אירופה, נבין כי מדובר במאמץ פיננסי אדיר וכמעט דימיוני. יש להניח כי הוא מסתכם במאות מיליארדים של דולרים לאורך עשרות שנים, אשר כילו את עיקר הכנסותיה העצומות של איראן מהנפט ופגעו אנושות בפיתוחה.

תוכנית הגרעין: אבן הפינה של משטר האייתוללות

שלטון האייתוללות, המבוסס על הגנת המהפכה האסלאמית וייצואה לעולם, אינו יכול בשום אופן לוותר על תוכנית הגרעין שלו. זו הפכה לאבן הפינה של המשטר. ללא איום גרעיני וקידום המהפכה תתכווץ איראן לד' אמותיה. השלטון ידרש לאפשר את יישומן של חירויות הפרט ולהתרכז בתיקון הכלכלה שהחריב. מצב זה נוגד לחלוטין את האידיאולוגיה של האייתוללות, אשר יצטרכו גם להודות בכישלונם ולהסביר את בזבוז הכספים הנוראי שהם אחראים לו. במילים אחרות, שלטונם יתפוגג.

אי לכך, אין שום סיכוי לאובמה להשיג את הפסקתה של תוכנית הגרעין ולכן צודק נתניהו כאשר הוא חוזר ומזהיר מפני הדיבור המתקתק של רוחאני. הבעיה נמצאת במערב העייף שמנסה להיתלות בכל הצהרה איראנית "מתונה". איראן יודעת זאת היטב, הרי היא מנהלת מו"מ של סחבת על הנושא מזה 15 שנה. נראה כי המערב רוצה שישטו בו.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה