עבור לתוכן העמוד
Menu

איום הטרור בקנדה: תמונת מצב

תמונת המצב שעולה מהנתונים הנ"ל מאשרת כי איום הטרור בקנדה גבר בשנתיים האחרונות וסימניו בולטים בעליה במספר תושבי קנדה (כולל ילידי הארץ) הנכונים להשתלב בפעילות טרור, השואבת את השראתה ו/או הכוונתה מארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים. "יצוא" הטרוריסטים הקנדים (ההערכות נעות בין עשרות למאות) לזירות הג'יהאד השונות עלול להחמיר איום זה עם חזרתם למדינה לאחר שצברו ידע וניסיון רב, ולאור מערכת הקשרים שיצרו עם ארגוני הטרור.

ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, ספג ביקורת חריפה על התבטאותו לפני כשנתיים לרגל ציון עשור לפיגועי ה-11 בספטמבר, כאשר אמר כי הטרור האסלאמי מהווה את האיום החמור ביותר לביטחונה הלאומי של קנדה. בראיון ל-CBC  אמר הרפר כי "קיימים מספר איומים ברמות שונות, ואולם אם מדברים על טרור, אזי מדובר באסלאמיזם. זה מעסיק את רשויות הביטחון באופן התכוף ביותר במונחים של איומי טרור מוחשיים".[1]

סקירת המודיעין השנתית של המשרד לביטחון הציבור משנת 2012 קבעה כי בשנת ההערכה לא בוצע פיגוע טרור בקנדה, ואולם הסבירות לפיגוע טרור במדינה גדלה בשנה האחרונה לאור השפעות חיצוניות קיצוניות, בעיקר של אלקאעידה ושלוחותיה, ויציאת צעירים קנדים לזירות הג'יהאד ברחבי העולם.[2]

ממשלת קנדה הקונסרבטיבית מואשמת על ידי אחדים ממתנגדיה באסלאמופוביה ובהעצמה מלאכותית של איום "הטרור האסלאמי" משיקולים פוליטיים ואידיאולוגיים. אלה טוענים כי הטרוריסטים המוסלמים אינם מייצגים את האסלאם האמיתי, מפרשים את האסלאם בדרך בלתי נכונה והם בגדר מיעוט שבמיעוט בקרב הציבור המוסלמי בקנדה.

עד כמה חמור איום הטרור שמקורו בגורמים אסלאמיים מקומיים בקנדה? האם מדובר בתופעה הולכת ומסלימה כפי שנטען על ידי הממשלה וגורמי הביטחון או בעשבים שוטים בודדים כפי שטוענים מבקרי הממשלה?

כדי לבחון שאלה זו ראוי ראשית להציג את העובדות שעליהן אין מחלוקת. מאז חודש יולי 2012 דווח על מספר מקרים בהם אזרחים קנדים היו מעורבים בטרור, נחשדו בפעילות טרור או הצטרפו לארגונים סמי צבאיים שחלקם מזוהים עם שלוחת ארגון אלקאעידה בסוריה.

להלן הפירוט המלא של הרשימה:

יולי 2012 – חסן אל-חאג' חסן (Hassan El Hajj Hassan), אזרח בעל אזרחות כפולה, קנדית ולבנונית, פעיל בשורות חיזבאללה, היה שותף לביצוע הפיגוע באוטובוס התיירים הישראלי בבולגריה.

יולי 2012 – וויליאם פלוטניקוב (William Plotnikov), צעיר קנדי בן 23 ממוצא רוסי, שהתאסלם והצטרף לארגון טרור בדגסטאן. נהרג בחילופי אש עם כוחות הביטחון הרוסיים.

נובמבר 2012 – חוסאם סמיר אל-המס (Hussam Samir al-Hams), קנדי ממוצא פלסטיני, התגייס לשורות גדודי אל-קסאם של חמאס ונהרג במהלך מבצע "עמוד ענן".

דצמבר 2012 – ארון יון (Aaron Yoon), תושב לונדון אונטריו, שהתאסלם עמד בקשר עם גורמים הקשורים לאלקאעידה וביקר במאלי. יון נעצר במאוריטניה בחשד לקשר לגורמי טרור.

ינואר 2013 – עלי מדלג' (Ali Medlej) וקריסטוס קטסירובס (Xristos Katsiroubas, נוצרי שהתאסלם), צעירים תושבי לונדון אונטריו, שהצטרפו לשורות אלקאעידה. נהרגו בפיגוע התאבדות באלג'יריה לאחר שהשתתפו ברצח של עשרות אזרחים. מוג'אהיד ריאן אנדרי, (Mujahid "Ryan" Enderi), חבר נוסף לחבורה זו מלונדון אונטריו, יצא איתם לחו"ל ומאז עקבותיו נעלמו.

פברואר 2013 – ג'מאל מוחמד עבד אל-קאדר (Jamal Muhammad Abdulkader), סטודנט ממונטריאול בן למשפחה כורדית מצפון סוריה, חבר לארגון ג'בהת אל-נוסרה, המזוהה עם אלקאעידה. נהרג בפיצוץ משאית תופת בלב דמשק.

אפריל 2013 – שיהאב אסרייר (Chihab Esseghaier), תושב מונטריאול ממוצא תוניסאי, וראיד ג'אסר (Raed Jaser), תושב מרקהם יליד כווית וממוצא פלסטיני, נעצרו בחשד שתכננו לפוצץ את רכבת VIA על גשר ניאגרה בדרכה לארה"ב. אחמד עבאסי (Ahmed Abbasi), אזרח תוניסיה ששהה בקנדה בין השנים 2010-12, נעצר בארה"ב בחשד שהיה מעורב במזימה לפיצוץ הרכבת.

אפריל 2013 – מהד עלי דורי (Mahad Ali Dhore), צעיר קנדי בן 25 ממוצא סומלי, שלמד באוניברסיטת יורק. הצטרף לשורות ארגון אל-שבאב, המזוהה עם אלקאעידה. נהרג בעת שהשתתף בפיגוע טרור.

מאי 2013 – אדם בלתי מזוהה, וככל הנראה תושב קנדה, נהרג בסוריה בעת הכנות לביצוע פיגוע טרור, במסגרת התארגנות הקשורה לקבוצה המזוהה עם אלקאעידה.

יוני 2013 – דמייאן קליירמוט (Damian Clairmont), צעיר קנדי תושב קלגרי שהתאסלם, הצטרף לשורות גדוד המהגרים בסוריה, הקשור לארגון אלקאעידה, ובמסגרתו משתתף בלחימה נגד משטר אסד.

יולי 2013 – ג'ון סטוארט נוטאל (John Stewart Nuttall) ואמנדה מארי קורודי, (Amanda Marie Korody), בני זוג מהעיר סורי בבריטיש קולומביה שהתאסלמו. נעצרו בחשד שתכננו לבצע פיגוע בבניין הפרלמנט בויקטוריה.

יולי 2013 – גבר בלתי מזוהה, ייתכן תושב קנדה, צולם חמוש בעיר חומס בסוריה ונוטל חלק בפעילות הצבאית של הכוחות המורדים.

ספטמבר 2013 – עומר שפיק חמאמי (Omar Shafik Hammami), המכונה אבו מנסור אל-אמריקי (Abu Mansoor Al-Amriki), אזרח ארה"ב שחי מספר שנים בקנדה ונישא לתושבת קנדה (ואח"כ התגרש ממנה). הצטרף לשורות ארגון אל-שבאב בסומליה, המזוהה עם אלקאעידה, ונרצח במסגרת מאבקי כוח פנימיים.

ספטמבר 2013 – עלי מוחמד דירי (Mohammed Ali Dirie) תושב טורונטו ממוצא סומלי, הצטרף לשורות ארגון ג'בהת אל-נוסרה בסוריה, המזוהה עם אלקאעידה, ונהרג בפעולה מבצעית. דירי הורשע במעורבות בהתארגנות הטרור, שנחשפה בטורונטו בשנת 2006, וריצה עונש מאסר ממושך.

ברשימה זו נמצאים 15 אזרחים קנדים או תושבי קבע בקנדה, שניים נוספים שהתגוררו בקנדה במשך מספר שנים ושני אזרחים בלתי מזוהים, אשר ייתכן וגם הם אזרחים קנדים. חמישה מבין האזרחים הקנדים הינם נוצרים שהתאסלמו (36%), כאשר על פי החשד שניים מהם תכננו לבצע פיגוע בקנדה, אחד ביצע פיגוע התאבדות באלג'יריה, אחד החשוד בקשר עם ארגון אלקאעידה וחשוד נוסף שהצטרף לארגון מורדים בסוריה המזוהה עם אל-קאעידה.

עיקר המעורבות של פעילי הטרור הקנדים מצאה את ביטויה בזירות הג'יהאד הפעילות ברחבי העולם: סוריה, צפון אפריקה וסומליה, וכנגד יעדים ישראליים (עזה, בולגריה). בשנה החולפת תוכננו שני פיגועי טרור גדולים בקנדה, האחד – ברכבת הנוסעת לארה"ב, והשני -בבניין הפרלמנט בויקטוריה BC. ברובם המכריע של המקרים מדובר בארגונים אסלאמיים סוניים ורק אחד קשור לארגון חיזבאללה השיעי.

תמונת המצב שעולה מהנתונים הנ"ל מאשרת כי איום הטרור בקנדה גבר בשנתיים האחרונות וסימניו בולטים בעליה במספר תושבי קנדה (כולל ילידי הארץ) הנכונים להשתלב בפעילות טרור, השואבת את השראתה ו/או הכוונתה מארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים. "יצוא" הטרוריסטים הקנדים (ההערכות נעות בין עשרות למאות) לזירות הג'יהאד השונות עלול להחמיר איום זה עם חזרתם למדינה לאחר שצברו ידע וניסיון רב, ולאור מערכת הקשרים שיצרו עם ארגוני הטרור.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה


[1] http://www.cbc.ca/news/politics/harper-says-islamicism-biggest-threat-to-canada-1.1048280

[2] http://www.publicsafety.gc.ca/cnt/rsrcs/pblctns/trrrst-thrt-cnd/index-eng.aspx