עבור לתוכן העמוד
Menu

סעודיה רואה בנצחון רוחאני סכנה

מיד עם היוודע תוצאות הבחירות באיראן, סיים מלך סעודיה, המלך עבדאללה, את חופשתו במרוקו וחזר לבירתו, ריאד. נוצר הרושם כי המלך עבדאללה שמח על נצחונו של רוחאני בבחירות לאיראן, מכיוון שערב הבחירות העניק חסן רוחאני ראיון ליומון הסעודי המוביל "א-שרק אל-אווסט" ובו אמר כי יעניק עדיפות לתיקון יחסי איראן עם מדינות המפרץ הערביות, וסעודיה בראשן. נוצר רושם […]

מיד עם היוודע תוצאות הבחירות באיראן, סיים מלך סעודיה, המלך עבדאללה, את חופשתו במרוקו וחזר לבירתו, ריאד. נוצר הרושם כי המלך עבדאללה שמח על נצחונו של רוחאני בבחירות לאיראן, מכיוון שערב הבחירות העניק חסן רוחאני ראיון ליומון הסעודי המוביל "א-שרק אל-אווסט" ובו אמר כי יעניק עדיפות לתיקון יחסי איראן עם מדינות המפרץ הערביות, וסעודיה בראשן.

נוצר רושם כי המלך שמח כל כך על ההתפתחויות באיראן עד כי מיהר לחזור לסעודיה כדי לפתוח במגעים עם איראן החדשה.

אבל ככל שעובר הזמן מתברר כי לא אלו הם פני הדברים – ואולי אף להיפך. מה שבאמת הטריד את מלך סעודיה היא דווקא האפשרות ההפוכה, שארה"ב תראה עתה בנשיא החדש בטהראן הזדמנות לגשש על מנת ליצור יחסי ברית עם איראן על חשבון מדינות ערב. סימנים מקדימים לא חסרים. אתר הניתוחים הפוליטיים האמריקני המוביל, "סטרטפור", מטיף מזה זמן רב לממשל לראות באיראן בעלת ברית ולא אויב. בסוף השבוע שעבר קבע אתר ניתוחים אסטרטגיים אחר, "גיאו-סטרטג'י", כי זו אכן המדיניות האמיתית של הנשיא אובאמה.

כפי שהדברים נראים כעת, אמירות קטאר הסכימה לתת לסעודיה את עמדת הבכורה בניהול אותן מדינות ערב שלא היטלטלו בסערה הערבית, וכפי שנראים הדברים נכון לרגע זה, סעודיה תארגן מערכת טרור סלפית אנטי-שיעית כדי לערער את הישגי איראן ותחבל בכל ברית אפשרית עם ארה"ב.

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, למשל הרשה לתנועות סלפיות להכריז על ג'יהאד נגד השיעה מקהיר. עד כה תמכה קטאר במורסי, בעוד סעודיה תמיכה בצבא המצרי. מורסי הבין כי קטאר נסוגה לטובת סעודיה, ולראשונה איפשר לסלפים להשתלח בשיעה.

אם כך, סעודיה לא קונה את חינחוניו של רוחאני – אבל כנראה שאובאמה כן.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה