עבור לתוכן העמוד
Menu

המלך עבדאללה מחרים את פורום דאבוס

בראשית השבוע הסתיים הכנס של פורום דאבוס בצידו הירדני של ים המלח, בנאומים נמלצים של שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, אשר הסתירו את העובדה המוזרה, שהמארח, המלך עבדאללה של ירדן, נעדר מטקס הסיום. החידה היא בכך שארה"ב יעדה לירדן להיות המארחת של השיחות בין ישראל לפלסטינים, ובאותו פורום דאבוס הייתה אמורה להתקיים פסגה משולשת בין הנשיא פרס, […]

בראשית השבוע הסתיים הכנס של פורום דאבוס בצידו הירדני של ים המלח, בנאומים נמלצים של שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, אשר הסתירו את העובדה המוזרה, שהמארח, המלך עבדאללה של ירדן, נעדר מטקס הסיום. החידה היא בכך שארה"ב יעדה לירדן להיות המארחת של השיחות בין ישראל לפלסטינים, ובאותו פורום דאבוס הייתה אמורה להתקיים פסגה משולשת בין הנשיא פרס, המלך עבדאללה וראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בנוכחות שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי. היעדרותו של המלך שמה לאל את התוכניות האמריקאיות. אפילו פסגה כפולה בין הנשיא פרס לראש הרשות הפלסטינית לא יצאה אל הפועל וקרי נאלץ להסתפק בשיחות לא פורמאליות בין השניים, בחדרים צדדיים.

מדוע נעדר המלך עבדאללה? התשובה נתנה אתמול. נודע כי ירדן חסמה את הכניסה לתחומה מזרם הפליטים הסוריים. מה הקשר לכנס דאבוס? הקשר הוא שקרי הבטיח לגייס עבור הפלסטינים ארבע מיליארד דולר, לצורך תוכניות פיתוח בשטחי C, להקמת מלונות לחוף ים המלח ולצורך שיכון לזוגות צעירים פלסטיניים בערים הגדולות. ככל הנראה,המלך עבדאללה כעס על כך שהאמריקאים שוב מגייסים סכומי עתק לפלסטינים, שבשלב זה זקוקים לכך פחות, ובה בעת מסרבים לתת לירדנים את הסכומים שהם זקוקים להם כאוויר לנשימה לצורך הטיפול בזרם הפליטים הסורים האדיר שהשתקע בתחומם, ובכלל בצורך הכלכלה הירדנית הקורסת והגורמת כבר לאי-שקט בקרב השבטים הבדואים, שהם משענת השלטון. המלך עבדאללה החרים את האירוע שבו הכריז קרי על הסיוע לפלסטינים משום שחשב שאת הסיוע הזה ראוי שתקבל ירדן.

ואכן, יש לתמוה על סדר העדיפויות האמריקאי בשעה קשה זו במזה"ת. לא רק ירדן מתקשה לממן את צרכיה, גם הקופה המצרית הולכת ומתרוקנת, שלא לדבר על האופוזיציה הסורית שמשוועת לעזרה.