עבור לתוכן העמוד
Menu

קרי קורא לטורקיה לתווך במו"מ הישראלי-פלסטיני

מזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי, סיים בחוסר הצלחה את סבב השיחות הראשון שלו לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים. כוונותיו הטובות של הדיפלומט האמריקאי ללא ספק ראויות לכל שבח, אבל יש להיזהר מכמה מהמורות שעלולות לערער את היציבות היחסית שממנה נהנים כרגע ישראל והפלסטינים. ונפתח דווקא עם טורקיה, אשר עימה פתח קרי את סבב שיחותיו […]

מזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי, סיים בחוסר הצלחה את סבב השיחות הראשון שלו לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים. כוונותיו הטובות של הדיפלומט האמריקאי ללא ספק ראויות לכל שבח, אבל יש להיזהר מכמה מהמורות שעלולות לערער את היציבות היחסית שממנה נהנים כרגע ישראל והפלסטינים.

ונפתח דווקא עם טורקיה, אשר עימה פתח קרי את סבב שיחותיו האחרון. במסיבת העיתונאים באיסטנבול דיבר קרי על התפקיד שעל טורקיה למלא בתהליך השלום, מבלי שפירט מהו, אבל המונח "תהליך השלום" מיוחס בדרך כלל לערוץ הישראלי-פלסטיני. תפקיד טורקיה עלול לסבך עוד יותר את מצב העניינים המסובך בין כה וכה בין ישראל לפלסטינים. היא מעדיפה את חמאס על רמאללה ויש לה שאיפות להשתלט על הכלכלה הפלסטינית ולדחוק מתוכה את רגליה של ישראל. יתר על כן, היא נמצאת בקשר עם ממשל חמאס בעזה ועובדת על פתיחת נמל ברצועה, שיהיה בחסות טורקית. אין להוציא מכלל אפשרות כי כל תקרית ה"מאווי מרמרה" ארעה בגלל אותה השאיפה של טורקיה לפתוח נמל טורקי בעזה.

טורקיה הודיעה כי כל האגן המזרחי של הים התיכון הוא בתחום השפעתה, ובכך היא מאיימת על יוון ועל קפריסין. הכנסתה לתוך המשוואה הישראלית-פלסטינית עלולה להביא לידי עימות נוסף בין ישראל לטורקיה במקום להביא לנורמליזציה של היחסים.

גם רמאללה מודאגת מהמעורבות הטורקית, מכיוון שמעורבות כזאת עלולה להסתיים בהחלפת אש"ף בחמאס, כמייצג העם הפלסטיני. כמו כן, ייתכן מאוד שאגפים אחרים בחמאס ירצו להכשיל את קרי אם יראו כי התהליך מתקדם, מכיוון שבאופן עקרוני הם אינם רוצים לעזור לארה"ב.

וגם בתוך עזה עלולות להתפתח מתיחויות על רקע זה, מכיוון שאיראן לא תרשה לטורקיה לתפוס את מקומה ברצועה. ידוע לכל כיצד מתנהלים סכסוכים בינערביים – כולם יורים על ישראל. יש לחשוש שאיראן תדאג לחמם את גזרת עזה על מנת להכשיל את חדירתה של טורקיה לאיזור.