עבור לתוכן העמוד
Menu

טרור בסיני ואין פתרון

התגובה המצרית לירי הטילים: הכחשה טוטאלית הטרור בסיני: התגובה הראשונה במצרים לידיעות בדבר שיגור שני טילי הגראד לאילת ממרכז סיני הייתה הכחשה טוטאלית. לפחות שלושה מומחים צבאים – גנרלים בדימוס וחוקרים – אמרו כי אין שום אפשרות שהטילים נורו ממצרים. אחד אמר כי יש צורך בזמן רב כדי לבדוק את העניין מצילומי לוויון ולבצע מדידות […]

התגובה המצרית לירי הטילים: הכחשה טוטאלית

הטרור בסיני: התגובה הראשונה במצרים לידיעות בדבר שיגור שני טילי הגראד לאילת ממרכז סיני הייתה הכחשה טוטאלית. לפחות שלושה מומחים צבאים – גנרלים בדימוס וחוקרים – אמרו כי אין שום אפשרות שהטילים נורו ממצרים. אחד אמר כי יש צורך בזמן רב כדי לבדוק את העניין מצילומי לוויון ולבצע מדידות גבול. אחר אמר כי כיפת הברזל שהוצבה באילת מכוונת ליירט טילים הנורים מחוץ לגבולות ישראל ואם היא לא פעלה הרי שירי הטילים בוצע מתוך אילת. מושל דרום סיני הצטרף גם כן למקהלת המכחישים. כזכור קודמו אמר כי הכריש שפגע בתיירים בשארם אל-שייח' נשלח על ידי המוסד הישראלי. מקור צבאי רם דרג בלתי מזוהה אמר כי האירוע נבדק ועד לאותו רגע אין הוכחות כי בוצע ירי ממצרים. מקור אחר אמר כי הוקם קשר עם כמה שייח'ים, ראשי שבטים בדואים.

עברו כמה שעות עד שגורמים מוסמכים במצרים התעשתו. דובר הצבא המצרי פרסם הודעה בדף הפייסבוק של הצבא בה ציין כי הוקמה וועדת חקירה, שיצאה באופן מידי לסיני כדי לברר אם אכן יש אמת בידיעות על ירי מסיני לעבר ישראל. עוד נכתב כי אדמת מצרים לא הייתה בעבר ועולם לא תהיה בעתיד איום למדינות השכנות מכל הכיוונים. לאחר מכן, פרסמה גם הנשיאות הודעה דומה. מקור צבאי אחר אמר כי שר ההגנה, עבד פתאח אלסיסי, הורה להעלות את הכוננות בגבול עם ישראל לדרגה הגבוהה ביותר.

הדחקת אחריות עצמית: טבועה במסורת הערבית

כל אותם מומחים ומקורות התעלמו מכך כי הרדר של כיפת ברזל, וכנראה גם מתקנים אחרים, זיהו את הרקטות במעופם וכי כנראה שהוחלט לא להפעיל את כיפת ברזל מאחר שהיירוט היה אמור להיערך  בתחום האווירי המצרי, וכידוע ישראל איננה מעוניינת, לפחות בינתיים, לפעול בתוך השטח הריבוני של שכנתה.

במדינות ערב נהוג להכחיש אחריות לכל מעשה תוקפנות. הערבים הם תמיד קורבנות ומטרות למזימות אפלות של כוחות זרים כאשר האחריות מוטלת על אחרים, וכמובן על ישראל. הבעיה המרכזית העומדת בפני ישראל ביחסיה עם מצרים, הפלסטינים וכל ארצות הערב בכלל היא ההכחשה העצמית הטבועה במסורת הערבית. קיימת הדחקה של כל אחריות עצמית לכל אירוע בעל משמעות שלילית.

עמדה זו אינה מקלה על יחסינו עם המצרים אפילו בהיקשר המאבק בטרור בסיני. התקשורת המצרית ממשיכה ללא הרף לפרסם כתבות אנטישמיות ולהאשים את ישראל בכל צרותיה. אווירה כבדה זו משתקפת גם כאשר נציגינו נועדים עם הצד המצרי אפילו כדי לטפל בבעיות הנוגעות לביטחונה של מצרים עצמה.

ישראל ומצרים: שיתוף פעולה מודיעיני

ישראל ומצרים זקוקות מאד אחת לשנייה כדי להיאבק בהתפשטות הטרור הג'יהאדי בסיני ובעזה המאיים על ביטחונן. יש להניח כי הן משתפות פעולה במישור המודיעיני ומחליפות מידע, אך אין ידוע מה קורה לאחר שהמצרים מקבלים מידע מישראל. כזכור ראש המודיעין הקודם קבל אזהרה מישראל בדבר פיגוע אפשרי של קיצונים אסלאמיים, אך סרב להאמין. התוצאה הייתה טבח של 16 חיילים מצרים. הוא פוטר בעקבות האירוע. פריסת כיפת הברזל באזור אילת לפני עשרה ימים נעשתה כנראה כהמשך לחילופי מודיעין בין הצבאות, אך נראה שהמצרים לא עשו מאומה כדי למנוע את ירי הטילים.

תוצאת שנים של הזנחה: הבדואים פועלים בשירות ארגוני טרור

המצב בסיני הולך ומחמיר על רקע של הזנחה מרובת שנים, עוד מתקופתו של מובארק. עוינות הבדואים לשלטון המרכזי התעצמה לאחר שזה התעלם מגורלם ולא עשה שום מאמץ להביא לפיתוח כלכלי, ליצירת מקומות עבודה ולהקמת מוסדות חינוך לאוכלוסיה המקומית. וכך, הפכו הבדואים תושבי המקום לטרף קל עבור ארגון החמאס, שגייסם לשורותיו כדי לסייע בהברחת נשק וטילים מאיראן דרך סודאן לסיני ומשם לרצועת עזה. גם ארגוני הג'יהאד העולמי, הפועלים בהשראת אלקאעידה, חדרו לסיני והקימו שלוחות בסיוע הבדואים. המצב החמיר אחרי הדחת מובארק לאחר שמרבית כוחות הביטחון ברחו מהאזור מחשש לחייהם וסיני הפכה למרכז של הברחת סמים ומהגרים אפריקנים לישראל. כמו כן, התרחבה גם הברחת נשק וטילים שהגיעו מלוב.

סיבת ההזנחה: חשש מצרי להשתלטות ישראלית חוזרת על חצי האי

הסיבה המרכזית לאי פיתוחו של חצי האי היתה החשש בממשל המצרי כי ישראל תנצל הקמת מפעלי תעשייה וחקלאות באיזור כדי לחזור ולהשתלט על חצי האי "באמצעי שלום". על רקע זה נאסר על תושבי המקום לרכוש או לשכור אדמות ולהקים חברות תעשיה ומסחר. מדיניות זו שונתה באוקטובר שעבר כאשר על רקע התפשטות הטרור וחדירת ארגוני הג'יהאד הכריזה ממשלת מצרים על כוונתה לבצע מספר תוכניות פיתוח וכי תאפשר לבדואים לרכוש ולשכור אדמות, אם יוכיחו כ הם בעלי אזרחות מצרית, ללא אזרחות כפולה וכי גם הוריהם נמצאים או היו במעמד דומה. אלא ששבועות ספורים לאחר מכן פרסם שר ההגנה עבד פתאח אלסיסי צו האוסר על רכישת אדמות לאורך הגבול עם ישראל ועזה לעומק של חמישה ק"מ – זאת כמובן כדי לשלוט ביתר קלות על חדירת מחבלים למצרים ופיקוח על המנהרות. איסור זה אכזב קשות את הבדואים, שרבים מהם מרוכזים לאורך גבולה הדרומי של רצועת עזה. הם דרשו את ביטול הצו ואיימו לפתוח במרי אזרחי. נציגי צבא מצרים מנהלים איתם מו"מ כדי להגיע לפשרה, אך הבעיה עדיין לא באה על פתרונה ואלימות יכולה לפרוץ בכל רגע.

הבדואים מאיימים על האחים המוסלמים

על מצב טעון זה התווסף בימים האחרונים עימות בין הבדואים לאחים המוסלמים. מוחמד מהדי עאקף,  המדריך הכללי הקודם של תנועת האחים המוסלמים, אמר בשבוע שעבר בראיון ליומון הכווייתי "אלג'רידה" כי הבדואים בסיני מתחלקים לשלוש קבוצות, האחת משתפי"ת של ארגון ביטחון המדינה המצרי (המנוהל על ידי משרד הפנים), השנייה משתפי"ת של המודיעין המצרי והמודיעין הצבאי והשלישית היא סוכנת של המודיעין הישראלי. בעקבות זאת הפגינו מאות בדואים מול מטה האחים המוסלמים בסיני ואיימו להורסו אם עאקף לא יתנצל. הם גם איימו כי יתבעו אותו לדין ויקיימו הפגנות בימים הקרובים.

בתנאים אלה, כאשר סיני ממשיכה להיות מוזנחת כלכלית וחברתית והשלטון המרכזי אינו מצליח להגיע להבנה עם הבדואים בשום נושא, אין לצפות כי הם יסייעו רבות למאבק בטרור, שרבים מהם משתתפים בו.

מיגור הטרור בסיני נכשל

ישראל עומדת איפוא מול דילמה קשה. מול עיניה הולכים ומתחזקים ארגוני הטרור, שחדרו מעזה לסיני ומאיימים על ביטחונה מבלי שתוכל לפעול ישירות מולם. אמנם, עד כמה שידוע, מתקיים שיתוף פעולה בין הצבאות ובין ארגוני המודיעין של שתי המדינות, אך בהיעדר קשר רציף בין מנהיגי שתי המדינות, כפי שהיה בזמן מובארק, לא ברור מהי האפקטיביות של קשרים אלו. הצבא המצרי שהחליט על מיגור הטרור בסיני לפני מספר חודשים לא הצליח עד עכשיו למלא את משימתו. מחבלים ממשיכים לפעול נגד תחנות משטרה, מחסומים ופטרולים של הצבא. השבוע נהרג קצין משטרה ונפצע שוטר בהתקפה של מחבלים או מבריחים. נראה כי רק הידוק הקשר בין שתי המדינות יוכל למנוע את התפשטות הטרור, אך ספק אם זה אפשרי במצרים של האחים המוסלמים.