עבור לתוכן העמוד
Menu

הג'יהאד העולמי: סטודנט קנדי שהצטרף למורדים בסוריה נהרג

מלחמת האזרחים בסוריה מושכת אליה צעירים מוסלמים ממדינות רבות כולל במערב, המעוניינים להצטרף לשורות הג'יהאד במסגרת הכוחות המורדים בסוריה, שרובם ככולם מזוהים עם הזרמים האסלאמיים הקיצוניים. גם מקומם של האזרחים הקנדים לא נפקד בשורות המורדים בסוריה. אחד מהם נהרג לא מכבר בלחימה באזור דמשק נגד כוחות המשטר הסורי. ג'מאל מוחמד עבד אל-קאדר (جمال محمد عبد القادر), נולד וגדל בקנדה, בן למשפחה כורדית […]

מלחמת האזרחים בסוריה מושכת אליה צעירים מוסלמים ממדינות רבות כולל במערב, המעוניינים להצטרף לשורות הג'יהאד במסגרת הכוחות המורדים בסוריה, שרובם ככולם מזוהים עם הזרמים האסלאמיים הקיצוניים.

גם מקומם של האזרחים הקנדים לא נפקד בשורות המורדים בסוריה. אחד מהם נהרג לא מכבר בלחימה באזור דמשק נגד כוחות המשטר הסורי. ג'מאל מוחמד עבד אל-קאדר (جمال محمد عبد القادر), נולד וגדל בקנדה, בן למשפחה כורדית שמקורה בכפר ג'וקה הסמוך לעיר עפרין בצפון מזרח סוריה.
בשנה שעברה גמר ג'מאל, הסטודנט ובן יחיד להוריו, אומר להצטרף לשורות המורדים. ביולי 2012 הוא הגיע הגיע לטורקיה, ולאחר שהות של יממה אחת נכנס לסוריה דרך מעבר באב אל-סלאמה (باب السلامة) והצטרף ל"חטיבת סערת הצפון" (ליווא עאסיפת אל-שימאל لواء عاصفة الشمال) של "הצבא הסורי החופשי" (الجيش السوري الحر), ובשלב מאוחר יותר ל"גדודי אחראר אל-שאם" (גדודי חופשיי אזור אל-שאם كتائب أحرار الشام).

ג'מאל בלחימה באזור העיר חאלב וכפריה במהלך החודשים יולי עד נובמבר 2012, ובאזור דמשק מחודש דצמבר בשנה שעברה ועד למותו מאש הצבא הסורי ב-26 בפברואר 2013.
אחד הלוחמים הסורים שהכיר את ג'מאל סיפר, כי לאחר שיחה טלפון עם הוריו שניסו לשכנעו לחזור לקנדה ולסיים את לימודיו באוניברסיטה, קרע ג'מאל את דרכונו הקנדי ובחר להישאר סופית בשורות הג'יהאד.
מוחמד טלאל באזר באשי, אחד מייסדי גדודי אחראר אל-שאם, ציין בראיון עיתונאי, כי שיעור המתנדבים ממדינות זרות עומד על שני אחוז מהלוחמים, והמניע של כולם הוא הרצון להשתתף בג'יהאד. לדבריו, הארגון אסלאמי בתפיסת עולמו ודבק בשריעה, היא ההלכה האסלאמית.

גדודי אחראר אל-שאם נחשב לאחד הארגונים הלוחמים הגדולים הפועלים בסוריה, והוא נטל חלק בכיבוש שדות תעופה בצפון סוריה, בכיבוש עמדות של הצבא הסורי, בחיסולים של אנשים המשתייכים למשטר הסורי ובפיגועי התאבדות באמצעות מכוניות תופת.

שיתוף פעולה מבצעי מתקיים בין גדודי אחראר אל-שאם ו"ג'בהת אל-נוסרה" (جبهة النصرة), שהוכרז ע"י ארה"ב כארגון טרור, בשל זיקתו לארגון אל-קאעידה ומעורבותו בפשעי מלחמה.

ביולי 2011 הצטרפה ת'ווייבה כנאפני, אזרחית קנדה ותושבת טורונטו, לשורות המורדים בסוריה. לאחר מספר חודשים בסוריה ובטורקיה היא חזרה לקנדה והיא מנסה לגייס תמיכה וסיוע למאבקו של העם הסורי.
אתר האינטרנט הסורי "זמאן אל-ווסל" דיווח לפני כחצי שנה על הצטרפות אזרח קנדי הצטרף לשורות "ג'בהת אל-נוסרה" והשתתפותו בלחימה במסגרתה באזור העיר חאלב. קודם לכן העלה אדם, המזדהה כמוסלמי קנדי, בקשה באחד הפורומים של הצבא הסורי החופשי להצטרף לכוחות הלוחמים באסד. המתנדב הביע נכונות להגיע לאיסטנבול בהתראה קצרה ובקש סיוע לחבירה למורדים. הוא תיאר את עצמו כקנדי, שנולד להורים לבנונים, המדבר אנגלית שוטפת, צרפתית ברמה פחותה וערבית רק דיבור. לדבריו, הוא יכול להביא איתו ציוד צבאי עודף (כמו אפודים ופאוצ'ים צבאיים אמריקניים), ציוד רפואי וניסיון רפואי בטיפול בפצעי חדירה (כמו סכין, ירי או רסיסים). על הפנייה הוא חותם במילים: "אחיכם המוסלמי".