עבור לתוכן העמוד
Menu

מהפכה אסאלמית זוחלת ברצועת עזה

  רצועת עזה, הנמצאת מאז יולי 2007 בשליטה ללא מיצרים של ממשלת חמאס, ממשיכה לנוע לכיוון של אסלאמיזציה של הממשל והחברה. חמאס, הזרוע הפלסטינית של תנועת האחים המוסלמים העולמית שמרכזה במצרים, אמצה תכנית מדורגת ליישום ההלכה האסלאמית (השריעה), וביסודה הכשרת הלבבות של הציבור לקבלת עול ה"שריעה" על מנת להבטיח מעבר חלק ונטול זעזועים משמעותיים. במהפכה האסלאמית של חמאס בראש ובראשונה הושם […]

 

רצועת עזה, הנמצאת מאז יולי 2007 בשליטה ללא מיצרים של ממשלת חמאס, ממשיכה לנוע לכיוון של אסלאמיזציה של הממשל והחברה. חמאס, הזרוע הפלסטינית של תנועת האחים המוסלמים העולמית שמרכזה במצרים, אמצה תכנית מדורגת ליישום ההלכה האסלאמית (השריעה), וביסודה הכשרת הלבבות של הציבור לקבלת עול ה"שריעה" על מנת להבטיח מעבר חלק ונטול זעזועים משמעותיים.

במהפכה האסלאמית של חמאס בראש ובראשונה הושם דגש על טיהור משרדי הממשלה ומערכת המשפט מאנשי המשטר הישן, במקביל לדיכוי ביד ברזל של האופוזיציה, ודחיית ההצעה לשנות את חוק העונשין הקיים, המבוסס על החוק המצרי, ולהחיל במקומו חוק עונשין חדש הנשען על הוראות האסלאם.

השנים הראשונות לשלטון חמאס הוקדשו להתבססות שלטון חמאס ולהעמקת החינוך האסלאמי במערכת החינוך הפלסטינית ברצועת עזה, כחלק מהרעיון המנחה את ממשלת חמאס ליצור דור אסלאמי חדש שיהיה בשל להוביל את המשך המהפכה האסלאמית מבית וכלפי חוץ. בעיקר אמורים הדברים להכין את הקרקע לג'יהאד לשחרור פלסטין.

בתקופה זו בוצעו שורה של צעדים לכפיית התרבות האסלאמית בחיי היומיום, החל ממבצעים לאכיפת הצניעות ברחוב ובמקומות הבילוי, עבור דרך הוראות להופעה צנועה בבתי הספר ובבתי המשפט, וכלה באיסור על גברים לספר נשים או להציע נרגילה לנשים.

לפי שעה, הצעד האחרון בדרך לאסלאמיזציה של רצועת עזה בא לידי ביטוי בהחלטה שקיבלה אוניברסיטת אל-אקצה, שבעבר הייתה מזוהה עם ארגון פתח וכיום נמצאת בפועל תחת שליטת חמאס, ולפיה הסטודנטיות תחויבנה בלבוש צנוע על פי ההלכה האסלאמית.

מצ"ב תרגומו של החוזר שהפיצה הנהלת אוניברסיטת אל-אקצה:

"מדינת פלסטין
אוניברסיטת אל-אקצה
סגן נשיא לענייני מנהלה וכספים

בשם אללה הרחמן והרחום
הודעה מטעם הנהלת האוניברסיטה

מתוך הקפדה על יישום מדיניות האוניברסיטה, ובאופן העולה בקנה אחד עם תפיסת העולם האסלאמית השמרנית של החברה שלנו, ועל מנת לבטא את משמעות הסדר הציבורי עליו אנו פועלים להחיל בכל מקום באוניברסיטה המכובדת שלנו, אוניברסיטת אל-אקצה, מועצת האוניברסיטה בישיבה שקיימה ביום שלישי, ה-13 בנובמבר 2012, אישרה החלטה המחייבת את בנותינו [הסטודנטיות] ללבוש במתחם האוניברסיטה בגדים על פי ההלכה האסלאמית, בדרך התואמת את ההופעה הצנועה, והמשקפת את דרך המחשבה הדתית של האסלאם, ודרך המחשבה התרבותית של החברה שלנו והאומה שלנו.

בהחלטה זו שקיבלנו, אנו מדגישים את החובה לנהוג על פיה החל מהסמסטר השני של שנת הלימודים הנוכחית, שיחל ב-12 בפברואר 2013. כמו כן, אנו קוראים לכל העובדים באוניברסיטה, אנשי האקדמיה והמנהלה, לסייע בהקפדה על ההחלטה ובאכיפתה.

אללה יתעלה הוא מאחורי הכוונה
הנהלת האוניברסיטה"

מהפכות "האביב הערבי" לא גרמו לגלי זעזוע דומים ברצועת עזה, בה ממשלת חמאס נהנית מיציבות שלטונית ומתמיכה ציבורית רחבה. אדרבה, האופי האסלאמי של מהפכות אלה, ועימן התחזקות כוחה של תנועת האחים המוסלמים במזרח התיכון, מסייעות לשלטון חמאס ומעניקות לו רוח גבית בדרך המהפכה האסלאמית וביישומה הלכה למעשה.

שיקולים מדיניים לצד ניסיון לאלף את הציבור בהדרגה ללא ביטויי התנגדות משמעותיים עומדים ביסוד המהפכה האסלאמית הזוחלת, שאת אחריתה ניתן לראות כבר כיום בהפיכתה של עזה למדינת חסות לארגוני טרור, בדומה לשלטון הטליבן ואלקאעידה באפגניסטן עד שנת 2001.