עבור לתוכן העמוד
Menu

הצבא המצרי: ערובה ליציבותה של מצרים

  הצבא המצרי: הכוח היחיד שימנע אנרכיה במצרים ככל שמעמיק המשבר בין שלטון האחים המוסלמים לבין האופוזיציה הולך ומתברר כי הצבא הוא הכוח היחיד היכול למנוע את נפילתה של מצרים לאנרכיה או אפילו מלחמת אזרחים. שני הצדדים מנסים למשוך את הצבא לצידם, אך הגנרל עבד אלפתאח אל-סיסי, שר ההגנה, חוזר ומצהיר כי הצבא אינו מעורב פוליטית, כי הוא מגן […]

 

הצבא המצרי: הכוח היחיד שימנע אנרכיה במצרים

ככל שמעמיק המשבר בין שלטון האחים המוסלמים לבין האופוזיציה הולך ומתברר כי הצבא הוא הכוח היחיד היכול למנוע את נפילתה של מצרים לאנרכיה או אפילו מלחמת אזרחים. שני הצדדים מנסים למשוך את הצבא לצידם, אך הגנרל עבד אלפתאח אל-סיסי, שר ההגנה, חוזר ומצהיר כי הצבא אינו מעורב פוליטית, כי הוא מגן המדינה, אבל למרות זאת הוא לא יאפשר את הידרדרותה של מצרים למצב של כאוס.

בקרב האופוזיציה קיימת תחושה כי הצבא הוא היחיד שיכול להחזיר את הסדר למדינה. בהפגנות  יום ו' האחרון קראו המפגינים לצבא "לצאת ממחנותיו ולאלץ את מורסי להתפטר ולערוך בחירות חדשות לנשיאות".

עימותים בין האחים המוסלמים לאנשי הצבא

לאחים המוסלמים ולנשיא מורסי רגשות מעורבים. בשבועות האחרונים הובהר להם כי הצבא לא ישמש מגן לשלטונם אם אכן יאבדו את הלגיטימציה שלהם ויבקשו להפעיל כוח. בעקבות שמועות שהתפשטו ב-18.2, באמצע השבוע שעבר, לפיהן מורסי עומד לפטר את שר ההגנה, הזהיר מקור צבאי בלתי מזוהה כי זו תהיה "התאבדות פוליטית", וכי בצבא – קצינים, וחיילים כאחד – שורר כעס גדול על השלטון. נציגו של מורסי מיהר להרגיע את ראשי הצבא ובתגובה הכחיש הצבא את הצהרות המקור הבלתי מזוהה. שלושה ימים לאחר מכן פורסמה בתקשורת הצהרה של נשיא מצרים כי יש לו את מלוא האימון בצבא ו"הערכה עמוקה" לשר ההגנה ולצידה תמונה של הנשיא ושר ההגנה יושבים במשרדו של מורסי.

תקרית זו היא אינה אלא המשך לסדרת עימותים בין הצבא לאחים המוסלמים שמתרחש בחודשים האחרונים, אם כי קיימת האפשרות כי היה זה בלון ניסוי מצד האחים לבדוק את תגובת הצבא אם יחליטו על מהלך כה רדיקלי.

נורת אזהרה ראשונה נדלקה אצל מורסי כבר בנובמבר שעבר, כאשר בעיצומן של הפגנות הרחוב האלימות על רקע התנגדות האופוזיציה לצו הנשיאותי המונופוליסטי של מורסי ולחוקה האסלאמית החדשה, פרסם הצבא הודעה שקראה לדיאלוג בין "שני הצדדים" ואשר הדגישה את "הלגיטימיות של העם". בכך העמיד הצבא את עצמו ככוח עצמאי נבדל מן השלטון ואף שיגר רמיזה כי הלגיטימיות מקורה בעם ולאו דווקא בשלטון המכהן, אפילו נבחר בבחירות חופשיות. בסופו של דבר, לאחר מו"מ דיסקרטי עם הנשיאות, נסוג הצבא מקריאתו זו, אבל האחים המוסלמים הוכו בתדהמה מהתעלמותו של הצבא מ"הלגיטימיות של הנשיא הנבחר".

הצהרה נוספת שפרסם הגנרל אל-סיסי החריפה את את המצב. בעקבות האירועים הקשים בחודש שעבר בפורט סעיד, שם נהרגו כ- 60 אנשים, הוא אמר כי הצבא מוכן להתערב כדי "למנוע את התמוטטות המדינה אם לא ימצא פתרון פוליטי למשבר". לאחר מכן, באו גם הדלפות המיוחסת לאל-סיסי כי לא יאפשר לאחים המוסלמים להשתלט על הצבא – מה שהביא לתגובה כועסת של האחים וגם להתקפה של מחמד בדיע, המדריך הכללי של התנועה, על "השחיתות הפושה בצבא". הצבא הגיב בחריפות ובדיע התנצל. על כך יש להוסיף את הצהרתו של הרמטכ"ל, מחמד סבחי, כי "הצבא אינו מתערב בפוליטיקה אבל הוא "יהיה ברחוב אם העם יהיה זקוק לו". הצבא גם הוכיח את דבריו במעשה. כאשר הכריז מורסי על מצב חירום בערי התעלה, בעקבות המהומות בפורט סעיד, סרב הצבא לאכוף את העוצר ומורסי נאלץ לבטל את מצב החירום.

אל-סיסי גם הפתיע והביך את מורסי כאשר פרסם בסוף השנה שעברה, ב- ,23.12.12צו מיניסטריאלי המכריז על אזור הגבול המזרחי של מצרים עם רצועת עזה וישראל, בעומק של חמישה ק"מ, למעט העיר רפיח, כשטח בו חל איסור על רכישת אדמות או השכרתן בשל היותן אזור אסטרטגי בעל חשיבות צבאית. הצו פורסם ימים ספורים לאחר שממשלת מצרים הודיעה כי תושבי סיני הבדואים יורשו לרכוש אדמות או להשכירן, כדי לעודד את פיתוח חצי האי ולשפר את רווחת האוכלוסייה. אל-סיסי עשה זאת במסגרת פעולת הצבא נגד חדירת אלמנטים ג'יהאדיסטים למצרים, במטרה להגביר את הפיקוח על המנהרות ולמנוע ממחבלים לתקוף את ישראל מסיני. אולם, נראה כי אל-סיסי לא התייעץ עם מורסי ופרסם את הצו על בסיס הסמכויות המוקנות לצבא להכריז על שטח צבאי סגור. האיסור הביא גם לחידוש המתח עם הבדואים, המאיימים לפתוח במרי אזרחי אם הצו לא יבוטל. מו"מ שמנהל הצבא עם הבדואים לא הביא בינתיים לפתרון והמצב הביטחוני באזור משמש עדיין מקור לדאגה לצבא.

למרות חילופי גברי בפיקוד הצבא: האחים במצוקה 

לאחרונה, התברר כי המועצה העליונה של הצבא מתכנסת מפעם לפעם כדי לדון במצב במדינה, מבלי להזמין את הנשיא מורסי העומד בראשה. פגישות אלה נחשבות כהתייעצויות בלתי רשמיות, אך ללא ספק יש בהן אלמנט של התרסה נגד הנשיא, שאמור להוביל את דיוני המועצה ולהיות מודע לתכניה.

נראה כי לאחר סדרת ההצהרות והעימותים בין הצבא לתנועת האחים המוסלמים, זו האחרונה נמצאת במצוקה. מורסי הדיח במפתיע את ראשי הצבא הקודמים, שר ההגנה מחמד טנטאווי והרמטכ"ל סמי ענאן, שבועות ספורים לאתר שנבחר לתפקידו, ומינה במקומם את סיסי וסבחי, שנחשבו כמוסלמים אדוקים, והיו אף שמועות כי אל-סיסי היה חבר בתנועה. בהמשך התברר כי אף אם רעייתו של אל-סיסי עוטה צעיף, כפי שדיווחה התקשורת, הוא אינו איש האחים המוסלמים. אישור לכך הגיע ימים ספורים בלבד לאחר מינויו, שכן גורמים באחים המוסלמים ביקשו לפטרו וביטאון מפלגת "החירות והצדק" של תנועת האחים המוסלמים התעלם משר ההגנה החדש ונמנע מלדווח על פעילותו במשך מספר שבועות, עד שכנראה מורסי הצליח להגיע להבנה עם חבריו בתנועה כי את הנעשה לא ניתן להשיב, לפחות לתקופת מה.

האחים מנסים להשתלט על מרכזי הכוח של מצרים

התערערות היחסים בין האחים המוסלמים לצבא באה על רקע המשבר הפוליטי כלכלי ההולך ומחריף, הנובע מחוסר האונים של שלטון האחים לטפל בבעיות המרכזיות של מצרים ובמיוחד בנושא הכלכלי, בעוד מורגשת פעולתם של האחים להשתלטות על מרכזי הכוח של המדינה, במטרה להבטיח את הישארותם בשלטון לתקופה ארוכה. האחים פועלים במספר כיוונים. קודם כל הצליחו להשיג את אישור החוקה החדשה בעלת המאפיינים האסלאמיים, שאמורה לאפשר יישום הדרגתי של השריעה. במקביל הם פועלים לאייש את משרדי הממשלה הרגישים בחברי התנועה כגון משרדי החינוך, הדתות וההסברה, האמורים להבטיח חינוך, הטפה דתית והסברת פנים וחוץ על בסיס האידאולוגיה של תנועתם. בנוסף, ממהרים האחים להעביר במועצת השורא, בעלת הרוב האסלאמי ואשר מחזיקה בסמכות החקיקה עד לכינוס הפרלמנט החדש, חוקים בעלי אופי אנטי-דמוקרטי כגון חוק המגביל את חופש ההפגנות והשביתה וחוק אחר המעניק לממשלה פיקוח צמוד על פעילותם של הארגונים הלא ממשלתיים. כמו כן, נפוצות שמועות החוזרות ונשנות בדבר הקמתן של מיליציה ויחידות האזנה של האחים, האמורות להשיג מידע על הצבא והאופוזיציה ולהגן על שלטון האחים בבוא הזמן.

האחים המוסלמים מסיקים: עליהם להתכונן לעימות

אין אפוא להתפלא אם בקרב האחים נזכרו שהצבא היה תמיד כוח שפעל נגד האחים המוסלמים, כמו בתקופת נאצר ומובארק, וכי פעילים אסלאמיים שחונכו על ברכי התנועה רצחו את סאדאת. המשמעות היא כי עליהם להתכונן לעימות. נראה כי בשבועות הבאים יחמיר העימות בין האופזיציה לשלטון האחים ויעמיד את הצבא במבחן. מורסי הכריז כי הבחירות לפרלמנט תתקיימנה החל מ-27 באפריל לאורך ארבע סיבובים וכי הפרלמנט החדש יתכנס רק ב-7 ביולי – זמן די והותר כדי לאפשר לאחים להרחיב את שליטתם במצרים ולהעביר תחיקה אנטי-דמוקרטית במועצת השורא. כל זאת מבלי להתחשב בדרישת האופוזיציה להרכיב ממשלה ניטרלית חדשה כדי להבטיח שהבחירות תהיינה נקיות.

הצבא, כפי שאמרו ראשיו, אינו רוצה להתערב בזירה הפוליטית. מצבו טוב. החוקה החדשה עונה על כל האינטרסים שלו: הוא שולט על תקציבו ועל האימפריה הכלכלית-מסחרית שהקים ומובטח לו על פי החוקה כי שר ההגנה ימונה תמיד רק מבין קציניו הבכירים. ברם, הצבא המצרי שתמיד סימל את גדולתה וכוחה של מצרים, אינו יכול להישאר אדיש מול ההידרדרות שחלה במדינה. הצהרות ראשיו ומעשיהם ברורים: הצבא יפעל אם יחוש שאין ברירה אחרת.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה