עבור לתוכן העמוד
Menu

אירופה והגדרת החיזבאללה כארגון טרור

זו לא הפעם הראשונה שבה אירופה מתלבטת לגבי הגדרת הטרור. מאז ימי מקסמיליאן רובספייר המילה Terreur מעוררת אימה וחלחלה וגורמת לו לוויכוחים פילוסופים ופוליטיים. הארגונים והמיליציות שנלחמו נגד הקולוניאליזם הבריטי או הצרפתי הוגדרו בדרך כלל כלוחמי חופש השואפים להגדרה עצמית. בזמנו, הוויכוח התנהל על הגדרת FLN האלגיראי ואש"פ הפלסטיני, והוא נמשך בהגדרת גופים בדלנים כגון ETA הבאסקי ו-IRA האירי. היום הוויכוח יותר מתמקד בחמאס […]

זו לא הפעם הראשונה שבה אירופה מתלבטת לגבי הגדרת הטרור. מאז ימי מקסמיליאן רובספייר המילה Terreur מעוררת אימה וחלחלה וגורמת לו לוויכוחים פילוסופים ופוליטיים. הארגונים והמיליציות שנלחמו נגד הקולוניאליזם הבריטי או הצרפתי הוגדרו בדרך כלל כלוחמי חופש השואפים להגדרה עצמית. בזמנו, הוויכוח התנהל על הגדרת FLN האלגיראי ואש"פ הפלסטיני, והוא נמשך בהגדרת גופים בדלנים כגון ETA הבאסקי ו-IRA האירי. היום הוויכוח יותר מתמקד בחמאס ובחיזבאללה, אך האירופים מבדילים בין הזרוע הפוליטית לצבאית.

חיזבאללה הוקם בשנת 1982, מיד לאחר מלחמת לבנון הראשונה. יותר מחמשת אלפים פעילי "משמרות המהפכה" האיראניות התיישבו באזור בעלבק שבלבנון עם הסיסמא "להיאבק עד לניצחונו הסופי של אללה", עם אידאולוגיה ברורה: המהפכה האסלאמית חייבת לשלוט בכל רחבי המזרח התיכון, עליה להפיל את המונרכיות הערביות ולרדוף את הציונים עד יציאתם מכל פלסטין לרבות מירושלים.
כדי להשיג את המטרה השתמש חיזבאללה בשיטות של טרור ואיומים נגד יעדים מערביים, ישראליים ויהודים. מאז 1983 הארגון השיעי רשם עשרות פיגועים ומשימות התאבדות ברחבי העולם. נזכיר את הבולטים שבהם: ב-8 באפריל 1983 התפוצצה מכונית תופת מול שגרירות ארצות הברית בבירות. 61 נהרגו ו-120 נפצעו. ב-23 אוקטובר 1983 שתי מכוניות תופת מתפוצצות בבסיס של חיילים צרפתים ואמריקאים בביירות. 239 נחתים ו-74 צנחנים צרפתים נהרגו ועשרות אחרים נפצעו. ב-17 במרץ 1992 פיצוץ בשגרירות ישראל בבואנוס איירס. 29 הרוגים ויותר מ-200 פצועים. שנתיים לאחר מכן, עדיין בבירת ארגנטינה, פיצוץ נוסף נגד מרכז הקהילה היהודית בו נהרגו 85 אזרחים ונפצעו יותר מ-100. כמו כן, הפיגוע נגד ראש ממשלת לבנון, רפיק חרירי, ובסוף גם הפיגוע הרצחני בבורגס, בולגריה, נגד אוטובוס של תיירים ישראליים, גם הם יצאו מבית הייצור של חיזבאללה.

במהלך השנים האחרונות תכנן חיזבאללה פיגועים נוספים, והודות לערנותה של קהילת המודיעין כל ניסיונותיהם עלו בתוהו.

רשימה זו היא חלקית בלבד, ולמרות זאת מדינות אירופה, וביניהן צרפת, עדיין מסרבות להגדיר את חיזבאללה כ"ארגון טרור". אין זה עולה בקנה אחד עם השכל הישר והנתונים שבשטח. כל הסוגיות המשפטיות או המדיניות שהועלו על ידי האירופים הן רק תירוצים. במשך יותר משלושה עשורים חיזבאללה פועל כארגון טרור במלוא מובן המילה ואירופה מחרישה. נכון לעכשיו, ארה"ב, אוסטרליה וישראל אומרות באופן חד משמעי את האמת הפשוטה. הולנד פועלת עצמאית ומתבדלת משאר 26 המדינות, ובבריטניה מגדירה רק  את "הזרוע הצבאית" של חיזבאללה כגוף טרוריסטי.

בפברואר 2005, בעקבות הפיגוע נגד רפיק חרירי, העביר הפרלמנט האירופי החלטה המצהירה כי "קיימות ראיות ברורות לפעולות טרור של חיזבאללה". ובכל זאת, גם אחרי ההתקפה נגד התיירים הישראלים בבורגס, צרפת דחתה את הבקשה הישראלית וסירבה להצביע בפרלמנט האירופי על החלטה המגדירה את חיזבאללה ארגון טרור.

בתוך כך,  נותר האיחוד האירופי חצוי בסוגיה כל כך רצינית וקיומית והאבסורד הוא שבאותה העת צרפת נלחמת נגד ארגוני טרור הרחק מאוד מבירתה, במאלי שבאפריקה. למה ומדוע אירופה עדיין מהססת ואינה קוראת לילד הסורר בשמו המפורש, דהיינו "חיזבאללה השיעי לבנוני", הממומן ונתמך על ידי איראן הוא "ארגון הטרור". מדוע יש להבחין בין הזרוע המדינית לזרוע הצבאית? האם לא מדובר באותו ארגון, באותה מפקדה צבאית? איך אירופה מתעלמת מהתוהו ובוהו בסוריה ובאלפי המיליציות האיראניות התומכות במשטר אסד ושעלולות להתקרב לגבולותינו? האם העמדה הפאסיבית של אירופה הצליחה לצמצם את ההתקפות של הטרוריסטים השיעים? האם האיחוד האירופי מנע חטיפות של בני ערובה? האם הוא הצליח לעצור את המהפכות האסלאמיות בעקבות "האביב הערבי"? האם הוא השכיל לשמור על עצמאותה וריבונותה של לבנון? האם כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון מלאו את תפקידם  כאשר אפשרו מתחת לאפם את הברחות האמל"ח והטילים לכפרים השיעים?

אירופה חייבת לקום מתרדמתה, לשנות כיוון ולקבל החלטה אמיצה ושקולה נטולת היבטים אידאולוגיים, שאבד עליהם הקלח. עליה להחרים את חיזבאללה ולהטיל עליו סנקציות, להקפיא את נכסיו שבבנקים האירופים ולמנוע כל מימון של טרור. אם אירופה תמשיך להסס היא תהפוך למוקד של הטרור הבינלאומי, טרור דתי עיוור ורצחני, בניצוחה של "מפלגת אללה".