עבור לתוכן העמוד
Menu

צרפת תלחץ על ישראל כדי לרכך את הזעם המוסלמי

  העולם עקב בחרדה אחר משבר בני הערובה של אלקאעידה במתקן הגז באלג'יריה. צבא אלג'יריה השתלט על המתקן, אבל המחיר היה כבד מנשוא – עשרות בני ערובה מכל העולם נספו במהלך הפעולה הצבאית. השתלטות אלקאעידה על מתקן הגז באלג'יריה היתה בתגובה למתקפת צבא צרפת על מעוזי אלקאעידה במאלי השכנה. אלג'יריה פתחה את שמיה לחיל האוויר […]

 

העולם עקב בחרדה אחר משבר בני הערובה של אלקאעידה במתקן הגז באלג'יריה. צבא אלג'יריה השתלט על המתקן, אבל המחיר היה כבד מנשוא – עשרות בני ערובה מכל העולם נספו במהלך הפעולה הצבאית.

השתלטות אלקאעידה על מתקן הגז באלג'יריה היתה בתגובה למתקפת צבא צרפת על מעוזי אלקאעידה במאלי השכנה. אלג'יריה פתחה את שמיה לחיל האוויר הצרפתי ,חרף מחאות התנועות האסלאמיסטיות באלג'יריה. טוב שצרפת החליטה להתמודד עם הסכנה הנשקפת לה ולעולם מן הארגון האסלאמי הקיצוני, אך יש לשאול שאלות קשות בנוגע לשיקול דעתה, בייחוד לאור העובדה שהיא כבר הודיעה כי ברצונה להתניע יחד עם בריטניה מהלך דיפלומטי גורף שיביא לידי פתרון הבעיה הפלסטינית.

לגבי המלחמה באלקאעידה נשאלת השאלה: אם החלטתם לצאת למתקפה מדוע יצרתם בלוב מצב שבו זכו לוחמי אלקאעידה בנשק משוכלל ממחסניו של קדאפי, שבו הם תוקפים את מאלי, וקרוב לוודאי שיתקפו מדינות נוספות באפריקה. כל הבעיה נוצרה מהיעדר שיקול דעת צרפתי, שכן הנשיא הקודם, ניקולא סרקוזי, היה הרוח החיה בהתקפה על קדאפי, והוא גרר את כל אירופה ואת ארה"ב למהלך בלוב. צרפת קודם חימשה את אלקאעידה ואחר כך יצאה למלחמה מולה.

נכון הדבר כי קדאפי היה רודן צמא דם, אבל הוא היה הרודן "שלנו". נכון הדבר כי הוא התכוון לטבוח באנשי בנגאזי, אבל היה אפשר לשים לו קווים אדומים, כדוגמת הקווים האדומים ששמו לתאומו בסוריה בשאר אלאסד, שלא ישתמש בה נשק כימי. להפיל את קדאפי על מנת לפורר את לוב לגמרי ולהעביר את הארסנל הצבאי המסוכן שלו לידי אלקאעידה והחמאס לא היה רעיון טוב במבחן התוצאה. נראה כי צרפת פעלה יותר מרגשנות ומפאתוס, ופחות משיקול דעת.

כעת צרפת מכינה מהלך גורף בבעיה הפלסטינית, שעיקרו הכנת הצעה לישראל ולפלסטינים שאי אפשר לסרב לה. מי שיואשם על ידי האו"ם כסרבן – ינקטו נגדו בסנקציות. הכוונה בצעד זה היא לפגוע בישראל, והדבר משתלב במהלך ההתקפי במאלי – על מנת לאזן את המהלך נגד האסלאם, ילחצו על ישראל כדי לרכך את הזעם המוסלמי.

אך זה איננו התסריט שצפוי לקרות. את המחיר ישלם אבו מאזן. אפילו לצורך מראית עין, גם הפלסטינים יידרשו לשלם מחיר כלשהו. אבו מאזן לא יכול לשלם דבר, הוא לא יכול לשרוד בלי כל תאוותו בידו. הוא לא יעבור עוד פעם את הטראומה שעבר אחרי דו"ח גולדסטון. הדו"ח נועד להשמיץ את ישראל, אבל בגלל מהלך טקטי מסויים של אבו מאזן יצאה נגדו קקפוניה שלמה והוא הוכרז בוגד. הוא לא יחזור על ימי האימה האלה שוב, ואם צרפת תתעקש ותלחץ, היא תפיל אותו ועימו את הרשות כולה.

אחרי הכישלון הגדול בצפון אפריקה, צרפת חייבת להבין כי עליה להיות הרבה יותר צנועה ביומרותיה. אם תנסה לכפות הסדר בין ישראל לפלסטינים, הסדר לא יהיה, אבל אבו מאזן עלול ליפול.