עבור לתוכן העמוד
Menu

נפילת השלטון בדמשק לא תביא את הסאגה הסורית לסיומה

הזירה הסורית מעוררת דאגה כלל עולמית, וכמובן בישראל, לגבי שלוש התפתחויות: גורל הנשק הכימי, נפילתן האפשרית של משטר אסד בדמשק והיום שאחרי, וטיבו של ארגון הטרור הקרוי "ג'בהת א-נוסרה", שפירושו "חזית ההצלה". באשר לגורל הנשק הכימי, נפוצו באחרונה ידיעות כאילו כבר נעשה בו שימוש. על פי כמה עדויות, אכן היה שימוש כזה אבל כל עוד […]

הזירה הסורית מעוררת דאגה כלל עולמית, וכמובן בישראל, לגבי שלוש התפתחויות: גורל הנשק הכימי, נפילתן האפשרית של משטר אסד בדמשק והיום שאחרי, וטיבו של ארגון הטרור הקרוי "ג'בהת א-נוסרה", שפירושו "חזית ההצלה".

באשר לגורל הנשק הכימי, נפוצו באחרונה ידיעות כאילו כבר נעשה בו שימוש. על פי כמה עדויות, אכן היה שימוש כזה אבל כל עוד אין הוכחות לכך יש להתייחס אליהן ברצינות אמנם, אבל גם בהסתייגות. אחרי שהנשיא אובמה אמר כי רק שימוש בנשק כימי עשוי להביא לידי החלטה אמריקאית להתערב צבאית בסוריה, גורמי האופוזיציה הסורית מרבים להפיץ ידיעות, שברגע זה הן עדיין בגדר שמועות, מכיוון שמטרתם ברורה – לגרור את ארה"ב לתוך המערבולת הסורית. ישראל ככל הנראה סומכת על רוסיה שהיא פוקחת עין על מצבורי הנשק המסוכן הזה, וכל עוד רוסיה בסביבה יש ביטחון מסוים שאסד לא יעשה את טעות חייו.

יחד עם זאת יש לזכור כי נשק רב מגיע למורדים מלוב, ממחסני הנשק הפרוצים של מועמר קדאפי. גם לרודן קדאפי היו מצבורי נשק כימי ויש לקוות כי לאחר נפילתו המעצמות המערביות שהיו מעורבות בלחימה בלוב הצליחו להשתלט על כל המאגרים האלה וסתמו את הפרצה הזאת שיכולה להופיע כנשק בידי המורדים בסוריה, אבל חלילה גם באירופה ובמקומות אחרים בעולם.

מכאן כי הדאגה היא לא רק שמא אסד ישתמש בנשק הזה אלא חלילה אלקאעידה תשתלט עליו, אם לא הצליחה לשים את ידה על הנשק הזה בלוב, היא בוודאי חותרת לשים את ידה על הנשק הזה בסוריה.

מכאן אנו מגיעים לבירור טיבו של הכוח המרכזי המוביל את המורדים בסוריה – חזית ההצלה. שמה המלא הוא חזית ההצלה לאנשי סוריה הגדולה, "א-שאם". סוריה הגדולה איננה רק סוריה אלא היא סוריה, לבנון ירדן וישראל. כלומר, תחום העניין שלה איננו רק להשתלט על דמשק, אלא להפוך את סוריה למקפצת טרור בלבנט כולו. גרוע מכך, שורשיה של חזית ההצלה הזאת הם בעיראק, והיא עדיין פעילה שם. כלומר, המאבק בסוריה עלול להתפתח להפיכת הלבנט כולו – הכולל את עיראק, סוריה, לבנון וישראל – לאפגניסטן אחת גדולה.

באשר לגורל המשטר הסורי, במבט מרחוק אין הכרח כי אכן הוא יפול בקרוב. סוריה למעשה כבר התפוררה וכיום יש לבחון את הצבא הסורי לא כצבא ממלכתי של סוריה המדינה, אלא כמליציה של העדה העלאווית. לאחר נטישת שדרת הקצונה הסונית, נשאר הצבא בידיהם של העלאווים הנלחמים על חייהם. מכאן שיש אולי לתת יתר אמינות לידיעות כי הנשק הכימי הועבר לאיזור העלאווים. גם אם תיפול דמשק בסופו של דבר בידי כוחות המורדים, וחזית ההצלה בראשם, עדיין לא תגיעה הסאגה הסורית אל סיומה מכיוון שהצמרת הפוליטית של העלאווים תעבור לחבל העלאווים שלחוף הים התיכון, והם יתבצרו מאחורי סוללות הנשק הכימי שיגנו עליהם מפני שחיטה