עבור לתוכן העמוד
Menu

הדור הבא של ארגון אלקאעידה

ב-3 בדצמבר פירסם ג'ובי ווריק, כתב ה"וושינגטון פוסט" המתמחה בענייני מודיעין, כתבה על התפשטותן של ההתקוממויות בסוריה למדינות שכנות. ווריק התמקד בעיקר בירדן. לפי ראיונות שערך, בחודש האחרון עצרו כוחות הביטחון הירדניים 11 אנשים, ובכך סיכלו פיגוע טרור מאסיבי שתוכנן להתבצע בלב עמאן. המתקפה בעמאן תוכננה להתחיל בפיגועי התאבדות בשני קניונים, ולהמשיך בתקיפה של מלונות […]

ב-3 בדצמבר פירסם ג'ובי ווריק, כתב ה"וושינגטון פוסט" המתמחה בענייני מודיעין, כתבה על התפשטותן של ההתקוממויות בסוריה למדינות שכנות. ווריק התמקד בעיקר בירדן. לפי ראיונות שערך, בחודש האחרון עצרו כוחות הביטחון הירדניים 11 אנשים, ובכך סיכלו פיגוע טרור מאסיבי שתוכנן להתבצע בלב עמאן. המתקפה בעמאן תוכננה להתחיל בפיגועי התאבדות בשני קניונים, ולהמשיך בתקיפה של מלונות יוקרה שבהם שוהים מבקרים מערביים. אולם היעד המרכזי בבירה הירדנית היה שגרירות ארה"ב, שאותה תיכננו לתקוף במרגמות.

רוב החשודים שנעצרו היו ירדנים סלפים שלחמו בסוריה, שהיתה בשבילם מחנה אימונים חדש. גם חומרי הנפץ שבהם רצו לעשות שימוש היו זהים לאלו הנמצאים בסוריה. אולם השחקן המרכזי שעומד מאחורי פעולות רבות בסוריה, וכעת גם בירדן, הוא שלוחת אלקאעידה בעיראק. ההערכה שלפיה ארגון אלקאעידה הובס ב-2007 על ידי הגנרל דיוויד פטראוס במסגרת פעולת הכוחות האמריקניים, היתה הערכה שגויה. האירועים האחרונים הוכיחו כי הארגון משקם את עצמו.

ג'יימס קלאפר, הממונה על המודיעין הלאומי בארה"ב, ציין בפברואר האחרון כי שלוחת אלקאעידה בעיראק מסתננת לשורות ההתקוממות הסורית ומרחיבה את רשת הטרור שלה שם. מהלך זה זכה בגיבוי של הנהגת אלקאעידה: בערך באותו הזמן איימן א-זוואהירי, מנהיג רשת אלקאעידה העולמית, הופיע בווידיאו שבו קרא לאנשי הג'יהאד בטורקיה, בעיראק, בירדן ובלבנון להתגייס למלחמה במשטרו של בשאר אל-אסד.

השלוחה העיראקית של אלקאעידה היתה השותפה הטבעית לקריאתו של א-זוואהירי. במהלך העשור האחרון היא השתמשה בסוריה כבסיס עורפי לפעילויותיה והקימה שם מערך לוגיסטי ענף של אוהדים ומקומות מקלט. ברוס ריידל, שהתמחה במזה"ת ובלוחמה בטרור בעת ששירת ב-CIA, אמר לאחרונה ל"וושינגטון פוסט" כי אלקאעידה בעיראק משקמת את התשתיות שלה "בקצב מעורר דאגה". בנוסף, הוא הזהיר כי הסניף העיראקי החדש של אלקאעידה חוזר לתמונה כ"תנועה אזורית". כוונתו היא שמטרות הארגון יתרחבו גם למדינות שכנות.

מומחים שבחנו את ההתקוממות בסוריה ציינו שכמה מקבוצות הג'יהאד הלוחמות באסד זוכות בתמיכה מהשלוחה העיראקית של אלקאעידה. למשל גדודי עבדאללה עזאם, שמפקדם הנוכחי נלחם לצידו של מנהיג אלקאעידה לשעבר, אבו מוסעב א-זרקאווי. גדודי עבדאללה עזאם פעלו גם בסיני ואף ירו רקטות לעבר ישראל. כעת הארגון מתחיל להעלות פרופיל גם בסוריה. פעילים מהשלוחה העיראקית של אלקאעידה הצטרפו גם ל"ג'בהת אל-נוסרה", הארגון הג'יהאדי הקטלני ביותר בסוריה.

חשוב לעקוב אחר מעורבותה של השלוחה העיראקית של אלקאעידה בהתקוממות בסוריה מסיבה נוספת. ארגון אלקאעידה הוכיח כי יש לו עניין רב בנשק כימי.

באפריל 2004 סיכלו כוחות ביטחון ירדניים מזימה של השלוחה העיראקית של אלקאעידה לתקוף את מטה המודיעין הירדני ואת משרדו של רה"מ הירדני בעמאן בעזרת כמויות עצומות של חומרים כימיים. אחד מהטרוריסטים שנתפסו הודה בטלוויזיה הירדנית כי היה חלק מרשת אלקאעידה של א-זרקאווי.

אם מאגרי הנשק הכימי של סוריה ייפלו לידיהם של ארגונים שקשורים לאלקאעידה בעיראק, סביר להניח שהיכולות הלא קונבנציונליות הללו ימשיכו להתפשט. בעשור האחרון הרשת של א-זרקאווי פעלה באירופה ותיכננה להשתמש בנשק כימי בפיגוע ברכבת התחתית של פאריס. מהסיבות האלה להתפתחויות בסוריה בשבועות הקרובים תהיינה השלכות רחבות יותר בעבור שאר המזרח התיכון ואף מעבר לו.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"